• Ankissen

Jag vill åka till Spanien!!! Men vart, hur gör jag, hyffsat billigt och ingen steksemester...

Nån som kan hjälpa mig?!

Jag, mannen och sonen, 5 år, vill åka till Spanien i sommar. Jag pluggar nybörjarspanska ett år, så jag måste åka till nåt ställe och träna känner jag. Det får inte kosta för mycket pengar, Ryan air är liksom helt okej. Ett resepaket med fritidsresor känns inte aktuellt då varken jag eller mannen gillar att steka oss.

Jag vill åka till nåt ställe där man får upptäcka saker, där det finns gott om historia och kultur och även shopping. Det ska inte vara mitt i Kanarieholmarna där man klarar sig på tyska, engelska eller i värsta fall svenska, utan jag VILL prata spanska... :)

Snälla, hur går jag till väga? Har aldrig åkt utomlands på egen hand förut utan bara med universitetet och så...Och har nån något tips på vart vi kan åka?

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Svar på tråden Jag vill åka till Spanien!!! Men vart, hur gör jag, hyffsat billigt och ingen steksemester...
  • Bonanza

Alicante! Jag älskade Alicante när jag var där förra våren.

Otroligt mysigt med "gamla stan" som är full av gränder och tapasrestauranger. Strand bara några 100 meter därifrån. Sen finns det shoppingcentrum, utkanter och en mysig hamn också. Och nära till utflyktsmål.

Ryanair flyger dit. Det är jättekort transfer från flygplatsen också.

• Lumo

Barcelona är vl en klassiker, eller till sydligaste spanien kanske?

• Malinita

Ryanair från gbg, ca 1000 kr t/r per biljett, (högsäsong!) till barcelona eller kusten, går massvis med bra tåg i spanien, till o med fräschare o bättre än här i sverige. Hotell bokar du via booking. com.
    Så gjorde vi i sommar, blev kanon! 

• Brittan
    Gwempa skrev 2011-02-02 08:59:38 följande:
    Barcelona är vl en klassiker, eller till sydligaste spanien kanske?
    Problemet kan kanske vara att de inte pratar spanska i Barcelona utan katalanska. Tänkte om TS vill prata spanska kan det vara svårt.
  • mrs holiday

Runt Alicante och Torrevieja (en bit därifrån) finns det många som hyr ut sina lägenheter till bra priser. Dessutom går det bra med flyg och flygplatsen ligger nära. Lätt att köra bil, hyrbil var billigt när vi var där för ett par år sedan. Med bil kan man också storhandla och åka till alla de olika stränderna som ligger utmed hela kusten.

Vill man inte hyra bostad av någon privatperson så finns det förmedlingar, om det känns tryggare. Vi hyrde genom masagencia och det gick hur smidigt som helst, en jättefin och välutrustad lägenhet med en 40 m2 stor altan!

www.masagencia.com/

• MammaStarlet

Hej!
    Jag har bott i Spanien i tio år, först i Alicante, sen i Barcelona. Av de två ställena kan jag verkligen rekomendera Barcelona. Mycket roligare än Alicante.
    Finns mycket för din lilla son att uppleva i Barcelona; stranden, Zoo, ett gigantiskt akvarium mm.
    Visst, Barcelona ligger i Katalunien och det pratas katalanska, men också spanska. Jag kan ingen katalanska, bara spanska och klarade mig alldeles utmärkt med det.
    Tips på bra företag med relativt billiga turistlägenheter; www.bcninternet.com
    Hoppas ni kommer iväg!
    :)

• Juppepuppe

Jag skulle åka till Santiago de Compostela. Underbar historia, vacker stad, underbar mat. Minus är att det inte går flyg dit, men man kan flyga till Madrid och ta tåg/buss. Det är inte så svårt, vill du ha hjälp med hur man tar sig från flygplats till tåg/buss så inboxa mig.

• Ankissen

Tack snälla för alla goda råd! Som det ser ut nu lutar det åt Madrid eller Barcelona. Med fördel för Madrid eftersom jag både vill prata och höra spanska. Känner även att det kan vara en fördel att ha besökt huvudstaden när jag sen ska undervisa i spanska för högstadieungar, men jag vet inte. Kommer dra med familjen måååånga gånger till Spanien igen sen om detta går bra, och då vill jag ju uppleva så mycket som möjligt.

Kan dock så fruktansvärt lite om spansk historia och kultur att jag liksom inte vet vad jag letar efter egentligen. Blir så vilsen. Har varit mycket i Tyskland, men eftersom jag läste tyska på högstadiet och gymnasiet kunde jag massor om Tyskland och deras historia kan man ju inte undgå att veta mycket om. Hrm...

Jag har fått tips av en kollega att kolla mr Jet, Ryan air, men även att googla billiga flyg och se vad jag hittar. Booking.com som nån ovan skrev om tänker jag oxå använda. Men hur gör man sen för att komma från flygplats till hotell? Man vill ju gärna att sånt ska gå smidigt om man är på resa med barn. Går det fixa sånt från Sverige innan?

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Madridmamma

Jag bor i Madrid om du vill ha råd och tips. Från flygplatsen kan du ta tunnelbanan (ca 40min, 2€/vuxen), eller taxi för ca 25€. Du kan dock inte räkna med att taxi har barnstol, och du kan oftast inte betala med kort.

I juli och augusti kan det vara väldigt varmt här, och det kan ju vara jobbigt när man inte har tillgång till strand eller någon sjö.

Andra resemål skulle kunna vara Barcelona, Santander, eller kanske bila / tåg längs norra kusten. Staden Alicante (inte byarna runt omkring) är nog Spaniens sämre sida.

Ja det är bara att fråga om du vill något. Ett stor plus är ju att det är rökförbud på cafeer/restauranger/barer sedan nyår så det är lättare att ta med barn nu.

Svar på tråden Jag vill åka till Spanien!!! Men vart, hur gör jag, hyffsat billigt och ingen steksemester...