Inlägg från: augustisten |Visa alla inlägg
  • augustisten

Homo eller heteroböcker på förskolan?

MiScHoOo skrev 2011-02-02 01:40:14 följande:
    jag tror inte det är bra i så unga år ska lära sig mycket om homo. Som liten blir man påverkad och lever i sin fantasier och tror att man själv är homo och har ingen chans att uppleva samt utvecklas till sin egen personlighet så mitt svar var heteroböcker...
    Min unges bästa vän på dagis har två mammor som hör ihop och två pappor som hör ihop. Ska hans värld inte alls speglas på förskolan? Vad gör det med ett barn om hans/hennes familjesituation blir osynlig och inte pratas om?

För min unge är det bara nyttigt att lära sig att världen kan se olika ut och att det finns många sätt att leva och vara på. För hans kompis är det ta mig sjutton en mänsklig rättighet att få bli bekräftad och sedd som han är och med den familj han har.
  • augustisten

(och den här ungen och hans syskon kommit till på helt naturlig väg - trots homosexuella föräldrar)

• augustisten
    Maria222 skrev 2011-02-03 17:22:44 följande:
    Personligen har jag aldrig sett en bok överhuvudtaget som handlar om någon som har två föräldrar av samma kön, men jag har inte gått in för det helt och letat aktivt efter det heller. Någon som jag däremot kommer att göra nu.

Ibland ändrar jag lite i böckerna däremot... säger kanske mamma istället för pappa... men ofta blir det ju lite tokigt med bilderna som illustreras.
    Min unge tror att "Lilla Prinsessan" har två mammor och en pappa... och det har hon väl i praktiken också... men en ska egentligen föreställa husa. Sen finns det ju ett gäng reservpappor som är ungefär lika funktionella som den "riktiga".
  • augustisten
    Skoldpaddan skrev 2011-06-22 11:30:21 följande:
    Det är exakt det jag menar - du, och många med dig tar för givet att den saknade föräldern är en mamma! Men eftersom det inte nämns någonstans i boken, så kan det lika gärna vara en pappa! Förstår dunhur jag tänker? Vi är så vana vid att det alltid ska vara en mamma och en pappa och ett barn att vi förutsätter att Alfons MAMMA är bortrest, saknad, på jobbet, inte finns längre, osv... Vi frågar oss var hans MAMMA är. Men tänk om det är hans andra PAPPA som är bortrest etc...?
    Det är själva tanken jag vill åt, att vi FÖRUTSÄTTER att det är en mamma som saknas...!
    Förstår du nu hur jag tänker, hur frågan lyder?
    Men är det så?

Jag har läst massor av Alfons för min son och jag tror inte att någon av oss någonsin nämnt eller reflekterat över avsaknaden av en annan förälder - av något kön. Alfons familj är ju hans pappa (och fastern, farmor, Viktor och Milla). Han saknar ju ingen?

Det som är bra med Alfons är väl just att det inte alls är något fokus på att hans familj inte ser ut som "standarden".
  • augustisten

...och så kan man gissa att Barbro Lindgren nästan aldrig får frågan var Bennys eller Vilda bebins pappor är. Eller att Birgitta Stenberg får det om Billy, eller Pia Lindenbaum om Åke, eller...

Jag kan förstå att hon inte vill svara. Berättelsen om den "andra" föräldern finns ju inte så varför ska hon ens ha något svar. Det är helt enkelt en ensam förälder och hans barn det handlar om... relationen mellan en vuxen och ett barn som bor tillsammans.

Svar på tråden Homo eller heteroböcker på förskolan?