Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Homo eller heteroböcker på förskolan?

Skoldpaddan skrev 2011-06-22 11:12:25 följande:
    Fick en liten fråga här: Är Alfons en homo- eller heterobok? Har han en pappa och en mamma, eller två pappor? Får man någonsin veta det? Om pappans är heterosexuell eller homosexuell? Bara undrar... För om inte, så kan det ju vara både och... Inte viktigt för historien liksom...

Ett av skälen till att jag tycker Alfons är suveräna böcker just ur genusperspektiv. Det är inte VIKTIGT att det är just alfons pappa som är hemma med honom. Mamma kan vara död eller bortrest eller ute och köper mjölk eller gift med någon annan, det spelar ingen roll för historien!
    Precis som i lill-zlatan och morbror raring så är det inte det faktum att morbror raring får en pojkvän som är viktigt utan att lillzlatan blir svartsjuk.

Det är bra böcker för att det är självklara vuxenrelationer på samma sätt som heterosexuell tvåsamhet brukar vara självklar i böcker.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    augustisten skrev 2011-06-22 12:00:56 följande:
    Men är det så?

Jag har läst massor av Alfons för min son och jag tror inte att någon av oss någonsin nämnt eller reflekterat över avsaknaden av en annan förälder - av något kön. Alfons familj är ju hans pappa (och fastern, farmor, Viktor och Milla). Han saknar ju ingen?

Det som är bra med Alfons är väl just att det inte alls är något fokus på att hans familj inte ser ut som "standarden".

Det var precis det jag menade. Jag har faktiskt aldrig öht reflekterat över att det bara är en pappa i alfonsböckerna förrän jag häromåret läste en intervju med författaren som sa att det var den vanligaste frågan hon fick - var är mamma? - som hon konsekvent vägrade svara på, för övrigt.

• Tygtiiger

Jag tycker det är jättebra att hon vägrar svara! Och att hon dessutom i intervjun jag läste problematiserade det - hon påpekade att mammans vara eller icke vara faktiskt var irrelevant, om hon var död eller frånvarande eller ute och handlade spelade ingen roll... det tycker jag är bra. Blir trött på böcker där man ska påpeka att titta, lilla Pelles föräldrar är minsann SKILDA fast det inte har med historien att göra.

Precis som i lill-zlatan, där homosexualiteten är fullkomligt självklart och oproblematisk och bara ÄR på samma sätt som det är självklart och oproblematiskt att det är Alfons pappa som är hemma med honom. Eller att det konsekvent är både manliga och kvinnliga fröknar på Emmas dagis i Emma och Totte. Osv.

Skoldpaddan skrev 2011-06-22 15:39:39 följande:

Ja, jag tänkte aldrig på det hellere när jag var liten, men har hört författaren prata om det flera gånger, om hur hon hela tiden fiått frågan: Men var är Alfons mamma?

Intressant... Och intressant också att författaren inte vill svara på det..,. för det är ju irrelevant för själva historien... Eller?Ja,

Svar på tråden Homo eller heteroböcker på förskolan?