• Maria222

Homo eller heteroböcker på förskolan?

Denna artikel http://www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab  beskriver en förskola där man arbetar mycket med jämnställdhet och att inte dela in barnen i pojk- respektive flickfack. De skriver även att de helst erbjuder böcker med ensamstående eller samkönade föräldrapar och ratar de traditionella heterofamiljsböckerna när de måste välja, med förklaringen att barnen ändå får så mycket av den biten av det övriga samhället.

Hur vill du att det ska se ut på dina barns förskola? Ska det i stort sett enbart erbjudas böcker med homosexuella relationer på förskolan som en motvikt från det övriga samhället? Eller ska förskolan erbjuda barnen att läsa böcker som innefattar de relationer som är vanligast i samhället, dvs heterosexuella?

pojke 0706 och pojke 1008.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Homo eller heteroböcker på förskolan?
  • Maria222
    morochmer skrev 2011-02-03 08:12:52 följande:
    Dels så skriver de "man" och det kan betyda pedagogerna och/ELLER barnen. Det kan alltså vara barnen som väljer de böckerna. Eller så kan det vara pedagogerna som väljer de böckerna när de väljer bok (oftast väljer nog barnen) och då väljer de något de gillar, såklart. Och då är det de "nya" böckerna som faller dem bäst i smaken.
    Ja så kan det ju också vara.
  • Maria222
    Dels så skriver de "man" och det kan betyda pedagogerna och/ELLER barnen. Det kan alltså vara barnen som väljer de böckerna. Eller så kan det vara pedagogerna som väljer de böckerna när de väljer bok (oftast väljer nog barnen) och då väljer de något de gillar, såklart. Och då är det de "nya" böckerna som faller dem bäst i smaken.
    Men å andra sidan så finns det en förklaring från förskolans sida till att de, som de säger, ratar de traditionella böckerna när de måste välja och det är citat "att barnen ändå får så mycket av den biten av det övriga samhället". Det tycker jag låter som att pedagogerna väljer vilken typ av böcker som ska läsas.
  • morochmer
    Maria222 skrev 2011-02-03 09:06:02 följande:
    Men å andra sidan så finns det en förklaring från förskolans sida till att de, som de säger, ratar de traditionella böckerna när de måste välja och det är citat "att barnen ändå får så mycket av den biten av det övriga samhället". Det tycker jag låter som att pedagogerna väljer vilken typ av böcker som ska läsas.
    ja, det stämmer.
  • Jojile
    Spelar det någon roll? För jag antar att du inte har böcker hemma där det är homoföräldrar eller ensamstående föräldrar i? Så om ditt/dina barn får läsa sånt på förskolan så kommer dom ju hem och då läser du dom mer vanliga böckerna? Voila, så har barnen fått lika mycket av båda.
  • Lady Dahmer

Förskolan ska vara ett komplement till hemmet. Barn får tillräckligt mycket sagor, filmer, bäcker och annat som är fullpumpat med heteronormer och kärnfamiljen. Jag tycker det är bra att förskolan erbjuder nånting annat.

Själv så köper jag medvetet böcker med alla sorters familjer i. Jag ratar de traditionella sagorna som är fulla med könsstereotypiskt skit.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Lady Dahmer
    MiScHoOo skrev 2011-02-02 01:40:14 följande:
    jag tror inte det är bra i så unga år ska lära sig mycket om homo. Som liten blir man påverkad och lever i sin fantasier och tror att man själv är homo och har ingen chans att uppleva samt utvecklas till sin egen personlighet så mitt svar var heteroböcker...
    snälla snälla läs en bok. Hur orkar man vara så jävla okunnig?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • morochmer
    Jojile skrev 2011-02-03 09:36:21 följande:
    Spelar det någon roll? För jag antar att du inte har böcker hemma där det är homoföräldrar eller ensamstående föräldrar i? Så om ditt/dina barn får läsa sånt på förskolan så kommer dom ju hem och då läser du dom mer vanliga böckerna? Voila, så har barnen fått lika mycket av båda.
    jag vet inte riktigt hur du menar.

Dels så köper jag alla "sådanna" böcker jag stöter på sedan många år tillbaka så vi har några stycken (tar tacksamt emot fler förslag). Och sedan så skulle det inte göra mig något om mina barn (som inte går på förskola) enbart läste/lyssnade på "sådanna" böcker.
  • morochmer

Jag lyckas inte lista ut hur man startar en tråd. Kan någon förklara för mig eller kanske starta en tråd där vi kan tippsa varandra om BRA barnböcker där barnen får höra/läsa om den riktiga världen.

• Boothwalker
    morochmer skrev 2011-02-03 09:48:07 följande:
    Jag lyckas inte lista ut hur man startar en tråd. Kan någon förklara för mig eller kanske starta en tråd där vi kan tippsa varandra om BRA barnböcker där barnen får höra/läsa om den riktiga världen.
    Du kan klicka på "nytt inlägg" i vänsterermenyn. Nästan längst upp =)
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Psyke

I samhället finns det olika familjesituationer och då ska väl barnböcker avspegla samhället, tycker jag. Så är inte riktigt fallet riktigt än. Även de mest traditionella böckerna kan bli en startbräda för diskussioner om klassroller, könsroller och olika moraliska frågor. Vi läser gärna folksagor här hemma och det går inte att undvika att prata igenom olika situationer i dessa.

Svar på tråden Homo eller heteroböcker på förskolan?