• Anonym (Dyr?)

Vad skulle du göra ang soffa från blocket?

Du har fått 12000 utav din morfar att handla vad du vill för. Du tänker att du ska handla saker till hemmet, det du behöver och det som är mest akut med.
    Du har en soffa som dina katter kläst sönder och dragit ur endel fyllning ur och går in på blocket för att se om du hittar en relativt billig soffa.
    Du hittar en brun divansoffa i tyg för 2500 :- och tänker direkt att den skulle passa in i ditt hem. Du börjar maila till säljaren - som dessutom bara angett en mailadress (man kan inte ringa då inget telefonnummer syns). Börjar märka att säljaren börjar bli lite otrevlig, hon vill inte hjälpa till med någonting; varken att bära ned soffan då hon bor på andra våningen eller att forsla den halvvägs och hon vill dessutom ha en så snabb affär som möjligt. Då hon bor 1½ timmes resväg bort enkelväg och du måste fixa kort pga inget körkort så är det ganska stora omständigheter.
    Du frågar hur gammal soffan är och hur mycket hon köpte den som ny. Får reda på att den är 2 år gammal och som ny kostade den 5500 :-.
    Skulle du köpt soffan för 2500 eller tycka att den är för dyr för det priset och kraven som säljaren ställer? Skulle du försöka pruta ned priset till minst 2000?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-02 00:36
    Skjuts*

• Svar på tråden Vad skulle du göra ang soffa från blocket?
  • Anonym (sandra)

Det är ju heöt beroende på skik på soffan.
    Visst kan 2500;- vara helt okej om soffan kostade dubbelt så mycket men endast var 2 år gammal.
    Men nu kan mycket hända på 2 år, men som sagt, skicket avgör allt.

Tyvärr är inte alla människor trevliga, men soffan kanske är ett riktigt kap :)

Kolla annars runt på ex IKEA eller jysk, som båda två har relativt billiga soffor.
    Jag själv köpte en divansoffa (2 sitsig plus divan) som även är en bäddsoffa i jättefint grått tyg för knappt 1 år sedan. jag gav 4500;- för den, tror den kostar ca 4000;- idag. Brooklyn tror jag den heter.
    Är det något i stil med den soffan kanske det är roligare att köpa en ny, speciellt om du bara får lägga 1500;- i mellanhand :)

Som sagt, gräv inte ner dig på att hon är otrevlig, men kolla upp hur mycket det skulle kosta dig men transporten dit och hem och se sen om det skulle vara värt det :))

Lycka till

• Anonym (öh?)

Om du vill köpa soffan så får ju DU åka till henne. Inte ska hon behöva åka vare sig hela vägen eller ens halva vägen. Och ska du köpa soffan så får ju DU bära ner den, möjligtvis om hon är snällså kan hon hjälpa dig att bära ner den.
    Om jag satt ut något på annons så tar jag för givet att köparen hämtar och bär ut det dom köper!!!!

Om jag åker till IKEA och köper en soffa så får jag bära ut soffan, frakta den hem och bära in soffan. ELLER så får man betala för det.
    Jag förstår inte alls hur du tänker? Kanske blev hon otrevlig av dina orimliga förväntningar på hjälp?

• Anonym (Dyr?)
    Anonym (sandra) skrev 2011-02-02 00:41:26 följande:
    Det är ju heöt beroende på skik på soffan.
    Visst kan 2500;- vara helt okej om soffan kostade dubbelt så mycket men endast var 2 år gammal.
    Men nu kan mycket hända på 2 år, men som sagt, skicket avgör allt.

Tyvärr är inte alla människor trevliga, men soffan kanske är ett riktigt kap :)

Kolla annars runt på ex IKEA eller jysk, som båda två har relativt billiga soffor.
    Jag själv köpte en divansoffa (2 sitsig plus divan) som även är en bäddsoffa i jättefint grått tyg för knappt 1 år sedan. jag gav 4500;- för den, tror den kostar ca 4000;- idag. Brooklyn tror jag den heter.
    Är det något i stil med den soffan kanske det är roligare att köpa en ny, speciellt om du bara får lägga 1500;- i mellanhand :)

Som sagt, gräv inte ner dig på att hon är otrevlig, men kolla upp hur mycket det skulle kosta dig men transporten dit och hem och se sen om det skulle vara värt det :))

Lycka till
    Är det den från Jysk du menar?
    Ja, jag har inte bestämt mig ännu om det är värt det, helt ärligt...Mina kompisar som jag frågat tycker et är för dyrt med 2500 för en begagnad soffa som inte kostade jätte mkt heller som ny...så jag vet inte, hehe...tänkte fråga lite utomstående vad dom tycker
  • Anonym (Dyr?)
    Anonym (öh?) skrev 2011-02-02 00:45:56 följande:
    Om du vill köpa soffan så får ju DU åka till henne. Inte ska hon behöva åka vare sig hela vägen eller ens halva vägen. Och ska du köpa soffan så får ju DU bära ner den, möjligtvis om hon är snällså kan hon hjälpa dig att bära ner den.
    Om jag satt ut något på annons så tar jag för givet att köparen hämtar och bär ut det dom köper!!!!

Om jag åker till IKEA och köper en soffa så får jag bära ut soffan, frakta den hem och bära in soffan. ELLER så får man betala för det.
    Jag förstår inte alls hur du tänker? Kanske blev hon otrevlig av dina orimliga förväntningar på hjälp?
    Nej, jag har inte sagt någonting att hon ska hjälpa mig, det var hon som sa från början att hon vägrade hjälpa till på något sätt och jag har inte krävt eller ens nämnt att hon ska åka halvvägs, men det är en helt annan sak som privatperson och stort företag. Man kan väl uppföra sig som folk, eller?
  • Anonym (öh?)
    Anonym (Dyr?) skrev 2011-02-02 00:34:50 följande:
    Börjar märka att säljaren börjar bli lite otrevlig, hon vill inte hjälpa till med någonting; varken att bära ned soffan då hon bor på andra våningen eller att forsla den halvvägs och hon vill dessutom ha en så snabb affär som möjligt. Då hon bor 1½ timmes resväg bort enkelväg och du måste fixa kort pga inget körkort så är det ganska stora omständigheter.
    Du skrev ju att hon inte vill hjälpa till att bära ned soffan eller att forsla den halvvägs?  Varför skulle hon? Hon kanske nämnde att hon inte kan bära ner den för att hon är sjuk? Diskbråck, ryggskott etc.
    Uppföra sig som folk? Det kanske du borde tänka på själv?
  • Anonym (vägglöss?)

Min syrra flyttade in i en lägenhet som visade sig krylla av vägglöss. Efter det fick de slänga sängar och soffor för de kan inte saneras. Efter det är jag ytterst restriktiv med att köpa begagnade möbler med tyg och stoppning just eftersom de kan ha vägglöss i sig. Så jag skulle alltså ALDRIG köpa den. Men jag är väl nojig.  

• Anonym (sandra)
    Anonym (Dyr?) skrev 2011-02-02 00:47:00 följande:
    Är det den från Jysk du menar?
    Ja, jag har inte bestämt mig ännu om det är värt det, helt ärligt...Mina kompisar som jag frågat tycker et är för dyrt med 2500 för en begagnad soffa som inte kostade jätte mkt heller som ny...så jag vet inte, hehe...tänkte fråga lite utomstående vad dom tycker
    Japps, den från Jysk.
    Vi trivs jättebra med den soffan. har den visserligen bara som "extra" soffa i tvrummet på övervåningen men den är jätteskön att både sitta och ligga i. Gästerna och även jag själv har sovit i den många gånger och den var verkligen värd sina 45oo;-.
    Skulle inte tveka att köpa den igen.
    Smidigt också att man kan fälla ut liggdelen (bäddsoffsdelen) och så har man ju 3 stycken divandelar att ligga på om man vill, så brukar vi göra när vi tittar på film :))

Om det nu blir lite bökigt för dig att sitta och köra så kanske du ska fundera på att köpa en billigare divansoffa från ex jysk. Vet att dom även har hemleverans. Köpte madrasser på jysk och tror dom tog 500;- för utkörningen. Då hjälpte chaffören till att lasta in madrassen med :))
  • h34

För dyrt, för långt bort och bökigt att ta mig dit= nej.
    Du kan ju få en ny soffa och på närmare håll för 2500?

• Anonym (Dyr?)
    Anonym (sandra) skrev 2011-02-02 01:19:12 följande:
    Japps, den från Jysk.
    Vi trivs jättebra med den soffan. har den visserligen bara som "extra" soffa i tvrummet på övervåningen men den är jätteskön att både sitta och ligga i. Gästerna och även jag själv har sovit i den många gånger och den var verkligen värd sina 45oo;-.
    Skulle inte tveka att köpa den igen.
    Smidigt också att man kan fälla ut liggdelen (bäddsoffsdelen) och så har man ju 3 stycken divandelar att ligga på om man vill, så brukar vi göra när vi tittar på film :))

Om det nu blir lite bökigt för dig att sitta och köra så kanske du ska fundera på att köpa en billigare divansoffa från ex jysk. Vet att dom även har hemleverans. Köpte madrasser på jysk och tror dom tog 500;- för utkörningen. Då hjälpte chaffören till att lasta in madrassen med :))
    Kanske ska åka till Jysk och provsitta/ligga =) Smart med tre divandelar. Men skulle en bäddsoffa passa bra i ett "vanligt" vardagsrum?
  • Anonym (Dyr?)
    h34 skrev 2011-02-02 04:16:28 följande:
    För dyrt, för långt bort och bökigt att ta mig dit= nej.
    Du kan ju få en ny soffa och på närmare håll för 2500?
    Jo, sant
Svar på tråden Vad skulle du göra ang soffa från blocket?