• gurkmobilen

Ringa och söka jobb..

Hej! Jag är en tjej på sexton år och jag ska precis söka mitt första jobb. Har aldrig gjort någonting liknande förut!

Jag vet att många säger att om det är ett mindre företag ska man gå dit personligen, men tyvärr har jag ingen möjlighet till det, så jag tänkte ringa dit. Jag ringer inte på någon annons, utan jag har bara hört från en mycket ytligt bekant som jobbar där att de sökte arbetskraft.

Men vad ska man säga egentligen? Och vem ska jag ens fråga efter? :O Jag är helt förvirrad och vill helst inte göra bort mig, haha.. Om någon kunde ge mig lite tips och hjälp vore det jättesnällt, för jag är ganska nervös inför det här! Glad

• Svar på tråden Ringa och söka jobb..
  • LillaMia

Kul att du ska skaffa jobb! Välkommen till arbetslivet!

Att ringa är sällan att föredra. Att gå dit personligen med ett stort leende och CV med sig och sedan fråga efter den personalansvariga är att föredra. Då är det också bra att veta vad den som är personalansvarig heter. Det är inte alltid chefen för företaget som är ansvarig för personalen. Så därför bör du fråga efter "personalavsvarig".

Nu när du ringer så presentera dig med för och efternamn och fråga efter personalansvarig. När du får kontakt med denne så presentera dig mer för och efternamn och berätta varför du ringer (att du är intresserad av att börja arbeta hos dom). Är inte personalansvarig anträffbar, fråga efter dennes för och efternamn (om du inte redan vet det) och när han/hon är anträffbar.

Lycka till!

• jeeri74

Jag säger tvärtemot LillaMia, ringa är att föredra. Men det beror såklart på företag också. Jag har jobbat i receptionen på en del och många vill inte ha spontanbesök -de har helt enkelt inte tid.

Men sen håller jag med LillaMia, fråga efter personalansvarig/den som har hand om ansällningar. Det behöver inte alltid vara samma. Men är det ett mindre företag så är det säkert det.
    Du kan ju presentera dig för den som svarar med att du är intresserad av att söka jobba som xx, vem ska du prata med då.

• mrs holiday

Ja, att ringa är nog bäst, tycker jag med. Mitt råd är att du skriver upp lite stödord på vad du ska säga, som ett "manus" så att du inte tappar bort dig i samtalet. Kan kännas tryggt om man känner sig nervös också.

Börja med att säga ditt namn (Hej, jag heter... ) och att du söker den som är ansvarig för personal/anställningar. Sedan kan du berätta väldigt kort vem du är (t ex vilken utbildning du har eller vad du gör nu, mkt kortfattat) och att du har hört utav din bekant (säg namnet!) att de eventuellt kan vara i behov av personal. Fråga sen om du kan få komma förbi och presentera dig personligen och lämna ditt CV.

Det känns jätteläskigt att ringa när man är ovan, men det kommer att gå bättre och bättre ju fler gånger du ringer. Även om det inte skulle bli något jobb nu när du ringer, så se det positivt - du har fått lite erfarenhet av att ringa iaf och nästa gång kommer det att gå lättare.

• Tecken

.Det är nog olika från arbetsplats till arbetsplats Söker du jobb i en butik kan det vara helrätt att lämna över CVt personligen, men kanske inte om du söker jobb på ett gruppboende...

Ring och presentera dig, säg att du söker jobb. Säg inte "Jag hörde av X att ni söker folk!", för du har ingen aning om hur X uppfattas på sin arbetsplats (det är ju inte ens säkert att de söker folk, X kan ha missuppfattat). Var dig själv. Erbjud dig att skicka CVt samt följa upp med telsamtal.

Lycka till!

Svar på tråden Ringa och söka jobb..