• Anonym

Klump i halsen

Det är jättevanligt med klumpkänsla i halsen när man är stressad, har panikångest o dyl..... Jag hade under ca 4-5 veckor konstant klump/domningskänsla i halsen/svalget. Jätteläskigt men jag försökte tänka bort det..... Nu är det borta men så fort jag känner mig minsta stressad så snörper liksom halsen ihop sig.
    Jag har dessvärre ingen erfarenhet av Sobril men det har säkert någon annan här på fl.

• Anonym

Jag mår inte psykiskt dåligt men har ändå en klump i halsen. De har kollat i min hals tidigare men inte hittat något.
    Jag pressar tänder om nätterna och stress kanske gör att det blir vanligare vid ångest? Min teori är iaf att det är någon muskel i halsen som är irriterad (haft detta i över 2 år och blir inte bättre trots bettskena).

• Anonym
    Anonym (klumpen) skrev 2011-02-02 16:16:20 följande:
    men är du stessad? Eller brukar du trycka upp tungan mot gommen? Eller har du problem med magkatarr och sånt? För allt detta kan ge denna känsla, även oro är en stor bidragande orsak,.
    Jo magkatarr har jag ofta. Hänger det ihop? Jag har klumpkänsla på ena sidan av halsen, även ont i örat på samma sida. Jag är lite stressad jo men började pressa när jag började gå upp i vikt..
  • Anonym

min klump i halsen försvann när jag tog tag i min magkatarr... det kan absolut hänga ihop...

• Anonym

magkatarr... syran från magkatarren kan kännas ända uppe i halsen, så det känns som en klump i halsen, som när man gråter... Och det var så för mig :)

• Anonym

Jag var till läkaren idag för en annan sak men de kollade min hals. En tyckte jag såg trång ut i halsen medan en annan inte tyckte det. De ville kolla upp det iaf så de skulle skicka remiss så jag får göra UL på halsens mjukdelar, sa att det kan handla om en cysta eller liknande. 

• Anonym

jag har oxå en klump känsla i halsen, det är verkligen jättestressande. har haft det i 2 veckor nu. i grunden är jag depprimerad lider av ångest attacker. Har svårt för att sova och koncentrera mig på dagarna. Det blir ju inte bättre när man googlar om det och får massa hämska sjukdomar...Mår jag ännu sämre!  Jag tänker på klumpen jämt, då blir det att jag sväljer oftare har även fått ont i ena örat, men har och göra med kanske muskler och sånt som sitter i halsen?? någon som vet?

• Anonym
    MammaHela skrev 2011-02-14 10:29:02 följande:
    Klumpen i halsen är troligen ett symptom på din ångest, jag fick exakt samma. Åkte till VC och fick sobril utskrivet, klumpen försvann, men den kommer tillbaka om jag ska göra nått som jag tycker är jobbigt, då är det bara att ta en sobril så försvinner den snart.

Det är kroppen som omvandlar ett psykiskt åkomma till ett fysiskt symptom. Ring din läkare och prata med dem
    ok. Men det är lite lugnande att höra att nån annan har känt samma sak, att man inte är ensam. Försöker prata med sin familj men blir lite tjatigt för dom nar man klagar på sjukdomar och sånt.
    jag har fått en tid på vc 28/2 vill bara att de ska kolla upp så det inte är nått. sen har jag kontaktat psyk igen har gått hos dom tidigare på samtal, har inte gjort det sen jag blev gravid, idag är min dotter 2 år. Men på senare tid har jag börjat känna stor oro och ångest som kommer krypandes tillbaka. Jag hoppas jag ska kunna må bättre snart
Svar på tråden Klump i halsen