Inlägg från: Boothwalker |Visa alla inlägg
  • Boothwalker

Utmaning! Hur ser könsfördelningen ut i ditt barns bokhylla?

Räknade bara de bilderböcker och Astrid Lindgren jag har i hyllan. Har säkert fler utspridda efter en viss femåring som brukar vara här. Har en bunt utlånade till en annan familj med. Jag går dock inte aktivt in för att köpa vissa barnböcker utan köper klassiker och böcker jag läst och gillar när jag är på secondhand. Det är pinsamt lite tjejer.

Tjej - 27
    Kille - 56
    Androgyn - 10
    Båda/annat - 27

Däremot gjorde jag en snabb översikt över mina ungdomsböcker. Där är minst 9 av 10 böcker om tjejer. Harry Potter är den enda killbokserien jag kommer på. Förutom diverse sportböcker och sånt jag aldrig brytt mig om. Baudelaireserien och serien om Imorgon när kriget kom innehåller killar men antingen lika mycket tjejer eller så är det en tjej i huvudrollen. Men det kan ju hända att jag bara köper böcker jag läst och gillar och fastnade mer för böcker om tjejer när jag var yngre =)

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker
    linas fina skrev 2011-02-03 11:54:41 följande:
    Oj, det var en ganska stor skillnad på barnböckerna. Jag tror att man vid första tanken kanske tror att det är ganska jämnt fördelat just för att vi är så vana att män och pojkar syns mest i olika sammanhang. 

För att göra en parallell till en sak jag läste i skolan: När tjejer svarade på runt 40 procent av frågorna i klassrummet så tyckte både läraren och eleverna att det kändes som att tjejerna pratade nästan hela tiden. 
    Jupp. Särskilt för att vara mig. Jag tycker överlag att böcker om tjejer är mer intressanta. Däremot var det ganska lika i mina astrid lindgrenböcker. Rätt många tjejer i dem...

Men har du studerat böcker för ungdomar? Finns det bra litteratur för killar?
    det finns ju många tjejklassiker som Anne på grönkulla, lilla huset på prärien och kullagulla. Fast de är å andra sidan gamla och rätt könsstereotypa. Men de har sin charm. Imorgon när kriget kom är däremot inte ett dugg könsstereotyp...
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker

Ska jag förresten rösta efter bilderböcker (och astrid lindgren) eller ska jag ta med ungdomsböcker? Eller ska jag låta bli att rösta eftersom jag inte har några barn =)

• Boothwalker
    linas fina skrev 2011-02-03 12:48:23 följande:
    Nja vi gör vissa analyser av barnböcker ibland i min utbildning. Och det var  i en kursbok jag läste att barn mestadels möter pojkar som huvudroll i barnböcker. Hemma och även i förskolan. 
    I någon tidning läste jag också att det släpps mer böcker med pojkar, fast på senare år har detta blivit mer jämlikt.
    Förklaringar har varit att föräldrar gärna läser böcker med pojkar för flickor men inte så gärna  böcker med flickor för pojkar. Därför har det varit mer säljbart med en pojke i huvudrollen. Lite skumt att en del resonerar så, men det är väl för att en pojke anses mer neutralt. En flicka i boken kan uppfattas som en flickbok vilket vissa undviker för sina söner.

Så jag undrar om alla som röstat att det är lika fördelat verkligen har tittat att det är så, eller om de bara tror det...

Har inte studerat just litteratur för killar. Personligen tycker jag att även killar ska kunna läsa böcker med en tjej i huvudrollen, precis som tjejer läser böcker med pojkar. 
    Konstigt om alla böcker om flickor är rosa och handlar om prinsessor medan alla äventyr är om pojkar liksom...

De flesta ungar gillar både pippi, lilla Anna och Mamma Mu...

Prinsessböcker går nog bort för mig förresten. Så jag har inte så många såna... Jag köper inte böcker med glitter och sånt. Jag gillar det inte. Är det böcker om tjejer som gör nåt kul köper jag hellre dem än om det är en kille som gör samma sak. Köpper också gärna böcker om Androgyna personer.

Nej jag håller med om att det inte borde vara så. John Marsden skriver ganska bra böcker som funkar för både tjejer och killar fast det oftast är tjejer i huvudrollen. (som imorgon när kriget kom) även om de är för äldre barn.
Svar på tråden Utmaning! Hur ser könsfördelningen ut i ditt barns bokhylla?