• IsDimma

    Sterilisering (kvinna)

    Är det någon kvinna här som har genomgått en sterilisering?
    Jag har tagit första steget mot en, fått remissen skickad från gyn till operation. Spänd förväntan är väl känslan framförallt.
    Jag kollade upp sterilisering redan som 18åring (när jag tyckte att jag var vuxen nog att göra en) men läste då att man inte fick det så tidigt. Sen har jag ätit ppiller och trivts bra med dom. Blev gravid trots att jag åt ppiller (slutade i ett missfall) och testade efter det minipiller men dom fick mig att må väldigt dåligt och sen fick jag andra ppiller utskrivet som jag ätit fram till nu. Nu sedan min pappa fått blodproppar i lungan och i benen så får inte jag äta ppiller längre och frågan blev aktuell igen. Nu är jag 25 år och fortfarande lika övertygad som jag var vid 15 år när jag började fundera på frågan om sterilisering, jag vill inte ha egna barn.
    Gick igenom det med gyn men nu vill jag ha svar från någon som faktiskt har egen erfarenhet. Hur gick det till? Hur känns det efteråt? Förändrades kroppen på något sätt? Mer eller mindre mens eller lika mycket? Ja, allt och lite till som du kan berätta.


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Svar på tråden Sterilisering (kvinna)
  • Anonym (4 barn)

    Denna tråd är ju jätte gammal men jag provar ändå att fråga här:

    Jag ska sterilisera mig, men jag undrar en sak:

    Min yngsta är 2 månader och jag hel ammar,

    Kan jag fortsätta att amma direkt efter operationen? Vad får man för smärtstillande etc?

  • IsDimma
    Anonym (4 barn) skrev 2012-04-16 12:28:29 följande:
    Denna tråd är ju jätte gammal men jag provar ändå att fråga här:
    Jag ska sterilisera mig, men jag undrar en sak:
    Min yngsta är 2 månader och jag hel ammar,
    Kan jag fortsätta att amma direkt efter operationen? Vad får man för smärtstillande etc?
    Eftersom jag inte käkade upp alla mina tabletter så har jag kvar mina i någon påse *vänta lite*
    Diclofenac 50 mg fick jag. Hur det är med amning och dom tabletterna vet inte jag men det står säkert på fass om du googlar
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Lallamen
    Anonym (4 barn) skrev 2012-04-16 12:28:29 följande:
    Denna tråd är ju jätte gammal men jag provar ändå att fråga här:
    Jag ska sterilisera mig, men jag undrar en sak:
    Min yngsta är 2 månader och jag hel ammar,
    Kan jag fortsätta att amma direkt efter operationen? Vad får man för smärtstillande etc?
    Jag helammade också när jag steriliserades. Jag hade pumpat ut innan så det fanns under tiden jag var inne. Lugnande medel pre-op kan vara lite si och så med så det gäller att läkarna vet att du ammar och kan välja medel utifrån det. Narkosen ska inte vara något bekymmer och då det gäller smärtlindrande efteråt finns det även där en del opiater som sitter kvar länge och andra som snabbt går ur mjölken. Jag fick något slags morfinliknande vid uppvaket men sedan klarade jag mig på bara alvedon så det var ingen fara.
  • Spark

    Steriliserade mig igår med den nya tekniken, dvs att man förde in mikroinplantat via livmodern och in i äggledarna. Blev inte ens sövd. Lite obehag och smärta kände jag väl. Efter det hade jag "menssmärta" under den dagen som avtog efter hand. Idag känner jag att man rotat lite, annars inget.
    // Spark

  • Anonym (Mia)
    IsDimma skrev 2011-05-13 21:07:32 följande:
    Nu är det gjort Det gör betydligt ondare än vad jag trodde. Fast inte i såren (fick ett vid naveln och ett vid blygdbenet) utan i axlar och nacke. Men det var förväntat sa läkaren innan operationen så... Har inte vågat titta på såren ännu. Dom får vara omplåstrade lite till. Skönt att det äntligen är gjort. Känns skönt att slippa oroa sig över att bli gravid.



    Blev du väldigt ifrågasatt av sjukvården ang ditt beslut? Jag vill också sterilisera mig men har hört att om man är "yngre" (är 34 år) blir man på vissa sjukhus/landsting väldigt ifrågasatt och nästan "omyndigförklarad".
  • IsDimma

    Jag blev knappt ifrågasatt alls. Har en toppenbra gynekolog som jag tagit upp frågan med lite löst året innan så det stod säkert i min journal sen då. Så när jag väl sa att jag ville sterilisera mig så var det inga som helst problem att få en remiss.
    Träffade ingen psykolog innan. Och hon som skulle operera mig diskuterade inte själva beslutet utan bara operationen och sånt. Så nej, inget ifrågasättande. Lite för lite kan jag ibland tänka

  • Anonym (Mia)
    IsDimma skrev 2014-02-08 23:28:54 följande:
    Jag blev knappt ifrågasatt alls. Har en toppenbra gynekolog som jag tagit upp frågan med lite löst året innan så det stod säkert i min journal sen då. Så när jag väl sa att jag ville sterilisera mig så var det inga som helst problem att få en remiss.

    Träffade ingen psykolog innan. Och hon som skulle operera mig diskuterade inte själva beslutet utan bara operationen och sånt. Så nej, inget ifrågasättande. Lite för lite kan jag ibland tänka



    Vilket landsting gjorde du det i? Verkar nämligen som det skiljer markant i hur mycket energi som läggs på att övertala en till att inte sterilisera sig.
  • Hiski

    Jag blev verkligen ifrågasatt trots att jag var 38 år och hade tre barn,var tvungen att träffa en kurator innan op men jag hade bestämt mig

  • Anonym (Mia)
    Hiski skrev 2014-02-08 23:46:11 följande:
    Jag blev verkligen ifrågasatt trots att jag var 38 år och hade tre barn,var tvungen att träffa en kurator innan op men jag hade bestämt mig



    Fy vad trist. Är rädd för kränkande bemötande.
  • HäckHäxan
    Spark skrev 2014-02-06 14:26:53 följande:
    Steriliserade mig igår med den nya tekniken, dvs att man förde in mikroinplantat via livmodern och in i äggledarna. Blev inte ens sövd. Lite obehag och smärta kände jag väl. Efter det hade jag "menssmärta" under den dagen som avtog efter hand. Idag känner jag att man rotat lite, annars inget.
    // Spark
    Som ett chipp? Kan man ta ut detta senare och åter bli fertil? Påverkas mens och sånt också. Förlåt alla nyfikna frågor. De enda chipp/ micro implantat jag hört talas om ä'r de man sätter i hanhundar och katter för att kastrera dom och de kan man ju ta ut igen, kemisk kastrering helt enkelt.
    Skämt om dvärgar bör vara korta!
Svar på tråden Sterilisering (kvinna)