• TheresF

    Näsblod

    Hej!
    Under min uppväxt har jag i stort sätt aldrig lidit av näsblod men senaste åren har det kommit. Verkar vara från samma ställe, så det är väl nåt kärl som hakat upp sig. Under graviditeten har det inte blivit ett dugg bättre, det är ständigt torrt blod i näsan och ibland börjar det rinna ordentligt. Idag var det så illa att det kom ut jorden koagulerade blod.

    Finns det något på apoteket mot detta? Vet du när man bör söka läkare för näsblod?

  • Svar på tråden Näsblod
  • Apotekaren

    Hej!
    Jag tycker du ska kolla med vården eftersom du har näsblod så ofta. Du kan ju börja med sjukvårdsrådgivningen och höra med dem. Man brukar rekommendera läkarkontakt om man blöder näsblod ofta utan att man vet orsaken.

    På apotek finns blodstillande vadd (Stop Hemo t ex) som man kan sätta i näsan så att blödningen slutar. Fetvadd går också bra. Du kan prova att mjuka upp torra slemhinnor i näsan med Nozoil som innehåller sesamolja och är en nässpray.

    Mvh Catharina
    leg apotekare

  • TheresF

    Tack för ditt svar.

    Läkarna nonchalerar mitt näsblod och ger mig ingen tid för undersökning utan säger att det är normalt nu på vintern. Känns som de inte riktigt fattar att det är så ofta. Men nu har det lugnat ner sig så jag hoppas det stannar så ett tag

Svar på tråden Näsblod