Egomamma skrev 2011-02-02 21:26:13 följande:
Jag har själv jobbat med hästar och ridit i 25 år, och kan väl säga att på Bukefalos hittar du inte många i rätt kategori om du vill ha seriösa människor. Tyvärr!
Bättre då att lägga ut en annons i Ridsport eller Hästen eller liknande, och HOPPAS att det ringer någon vettig.
Jag vet inte var du finns, annars hade jag varit lite småintresserad eftersom jag just har hållt på med hästar så länge och fick ge upp dem lite när jag blev mamma.. (Jag finns i Enköping)
Det du ska tänka på är väl att du hittar någon som är över 18, att vederbörande antingen har referenser eller att du får testa henne/honom på olika sätt, både ridning och skötsel, men framför allt är det ju viktigt att ni kommer överens, och att ni gör klart vad som gäller. VIll du hoppa så ska du söka efter en dressyrintresserad människa, så att ni kompletterar varandra lite. Vill du lufsa i skogen så kanske ni kan göra upp om att den andra personen rider lektion ett par dagar i veckan, på så vis kan ryttaren reducera lektionspriset en aning och du vet ändå att hästen rids under kontrollerade former för en instruktör som du kan fråga om saker, alltså lite under uppsikt utan att själv bevaka..
Se också till att skriva ett kontrakt på en eller två PROVMÅNADER innan ni skriver ett slutgiltigt kontrakt, för att du i möjligaste mån ska kunna upptäcka saker innan du "lovat bort" hästen. Det är aldrig kul att inse att människan sviker eller gör annat än vad som sagts, men det är tyvärr inte ovanligt. Då är det bra att inte ha lovat för mycket.
Du ska känna tillit innan du släpper in halvfodervärden på riktigt. Och glöm inte att gå på magkänslan. Den har oftast rätt!!
Lycka till!
Tack för ditt inlägg!
Precis samma tankar jag har av bukefalos. men ridsport har jag inte tänkt på, TACK!
Jag bor i Knivsta, utanför uppsala.
Försöker få tag på en plats med helinackordering och självmock. Men stallet jag hade tänkt ställa upp hästen på var visst fullt.
Jag själv är hopprädd efter en olycka, så jag tänkte hitta någon som är hoppintresserad eftersom att hästen har stor kapacitet för hoppning.
Det där med provmånader ska jag absolut ha! tack för tipset!
Från förra halvfodervärden skrev vi även ganska korta avtal, på 4 månader i taget. Så det kommer jag fortsätta med. Så att man kan säga upp om jag känner att det inte fungerar.
Men som sagt, då kännde jag ju människan från tidigare, och visste att vi kom väl överens och att hon red på samma sätt som mig. Det är ju annorlunda nu när man ska leta efter en ny,
Jo, men precis. Nu när man precis fått barn (eller precis och precis, min son är 10 månader nu!) så vill man ju inte ge upp hästlivet helt, men kanske itne ha häst på heltid heller.
Det är därför jag tänkte att det säkert finns någon annan som vill ha häst på "halvtid" på samma sätt som jag.
Men det finns ju så mycket puckon att gå igenom innan man hittar en som passar.
Samma sak när jag lämnade ut henne på foder helt. Jag vet inte huuur många som var och privred innan jag valde ut den rätta.
Att hyra ett halvblod med fin stam är det inte många som tackar nej till! ;)