Inlägg från: Icnivad |Visa alla inlägg
  • Icnivad

Hitta halvfodervärd?

Jag har under graviditeten haft min lilla pålle ute på foder, och nu (om 4 månader) får jag tillbaka henne igen.

Jag känner väll att tiden inte riktigt finns för att rida 6 dagar i veckan, utan hälften skulle vara lagom.
    Skulle då vilja ha en halvfodervärd... Men vet inte rikgit vart/hur man ska leta!

Vart hittar man en halvfodervärd? Vad ska stämma överens? Vad ska man tänka på?
    Någon som haft halvfodervärd till sin häst? Hur har det fungerat för er?
    För/nackdelar med att dela sin häst med någon annan...?

• Svar på tråden Hitta halvfodervärd?
  • Icnivad
    Cia o krabaten skrev 2011-02-02 20:30:17 följande:
    Det fungerade dåligt
    Tjejen var snäll osv, men hästen blev halt, hon ville inte betala mer pga det, hon fasades ut mer och mer och hästen fick jag ta bort när dottern var 3-4mån bara.
    Tror inte att det var hennes fel direkt, men han behövde ridas bättre för att hålla ihop bra. Ung och stooor.
    Åter igen beskyller jag inte henne för det, det hade kunnat hända mig också.

Däremot har jag själv varit delfodervärd och tog senare över hästen mer eller mindre tills den såldes.
    I den relationen funkade det jättebra och jag och ägaren blev nära vänner tillslut.

Vad bör funka?
    1 är tilliten eller vad jag ska kalla det. Du måste kunna lita på att ska hon ha hästen en dag så fixar hon det.
    Inte så att hon ringer kl20 å kvällen och meddelar att hon nog inte hinner idag. Eller ännu värre bara skiter i att åka dit! (Har sett hemska exempel)

2 är väl att det funkar med hästen. Hon behöver inte vara en stjärna och kunna träna och tävla och utbilda hsten osv, men hon ska heller inte förstöra den. Rida helt annorlunda mot dig exempelvis i hur hård man är i handen.

3 sen är det ju aldrig fel att få lite ersättning, kanske hjäp med pengar till skoning eller foder eller så, det kostar ju en hel del att ha häst... 
    Jo, det är väll därför jag vill ha en halvfodervärd och inte en medryttare.
    jag vill dela hästen med någon, alltå ska den ha hästen halva veckan, betala halva kostnaden, ha halva ansvaret. Känns som att det är svårt att hitta.... :S
    Jag hade en halvfodervärd när jag köpte hästen.
    Men den tjejen kände jag sedan jag var liten.
    Dock slutade hon och köpte egen häst.
    Hon tyckte det blev för lite att rida bara 3 dagar i veckan ;)
  • Icnivad
    Izzziz skrev 2011-02-02 20:45:01 följande:
    Ingen aning om vad som skrivits innan men bukefalos.se el com är en annons sida för hästar.
    Har kollat där en del, men inte så mycket.
    Brukar det vara seriösa och duktiga människor som kollar där?
  • Icnivad
    Egomamma skrev 2011-02-02 21:26:13 följande:
    Jag har själv jobbat med hästar och ridit i 25 år, och kan väl säga att på Bukefalos hittar du inte många i rätt kategori om du vill ha seriösa människor. Tyvärr!
    Bättre då att lägga ut en annons i Ridsport eller Hästen eller liknande, och HOPPAS att det ringer någon vettig.
    Jag vet inte var du finns, annars hade jag varit lite småintresserad eftersom jag just har hållt på med hästar så länge och fick ge upp dem lite när jag blev mamma.. (Jag finns i Enköping)

Det du ska tänka på är väl att du hittar någon som är över 18, att vederbörande antingen har referenser eller att du får testa henne/honom på olika sätt, både ridning och skötsel, men framför allt är det ju viktigt att ni kommer överens, och att ni gör klart vad som gäller. VIll du hoppa så ska du söka efter en dressyrintresserad människa, så att ni kompletterar varandra lite. Vill du lufsa i skogen så kanske ni kan göra upp om att den andra personen rider lektion ett par dagar i veckan, på så vis kan ryttaren reducera lektionspriset en aning och du vet ändå att hästen rids under kontrollerade former för en instruktör som du kan fråga om saker, alltså lite under uppsikt utan att själv bevaka..

Se också till att skriva ett kontrakt på en eller två PROVMÅNADER innan ni skriver ett slutgiltigt kontrakt, för att du i möjligaste mån ska kunna upptäcka saker innan du "lovat bort" hästen. Det är aldrig kul att inse att människan sviker eller gör annat än vad som sagts, men det är tyvärr inte ovanligt. Då är det bra att inte ha lovat för mycket.
    Du ska känna tillit innan du släpper in halvfodervärden på riktigt. Och glöm inte att gå på magkänslan. Den har oftast rätt!!
    Lycka till!
    Tack för ditt inlägg!
    Precis samma tankar jag har av bukefalos. men ridsport har jag inte tänkt på, TACK!

Jag bor i Knivsta, utanför uppsala.
    Försöker få tag på en plats med helinackordering och självmock. Men stallet jag hade tänkt ställa upp hästen på var visst fullt.

Jag själv är hopprädd efter en olycka, så jag tänkte hitta någon som är hoppintresserad eftersom att hästen har stor kapacitet för hoppning.

Det där med provmånader ska jag absolut ha! tack för tipset!
    Från förra halvfodervärden skrev vi även ganska korta avtal, på 4 månader i taget. Så det kommer jag fortsätta med. Så att man kan säga upp om jag känner att det inte fungerar.
    Men som sagt, då kännde jag ju människan från tidigare, och visste att vi kom väl överens och att hon red på samma sätt som mig. Det är ju annorlunda nu när man ska leta efter en ny,

Jo, men precis. Nu när man precis  fått barn (eller precis och precis, min son är 10 månader nu!) så vill man ju inte ge upp hästlivet helt, men kanske itne ha häst på heltid heller.
    Det är därför jag tänkte att det säkert finns någon annan som vill ha häst på "halvtid" på samma sätt som jag.
    Men det finns ju så mycket puckon att gå igenom innan man hittar en som passar.

Samma sak när jag lämnade ut henne på foder helt. Jag vet inte huuur många som var och privred innan jag valde ut den rätta.
    Att hyra ett halvblod med fin stam är det inte många som tackar nej till! ;)
  • Icnivad
    Egomamma skrev 2011-02-02 22:15:45 följande:
    Något som du KANSKE skulle kunna göra är att hyra eller låna ut Hessan (har kollat på din blogg lite, nyfiken ju!) till Åkerby, ridskolan här i Enköping. De har nämligen nyss blivit av med en häst pga att han skadade sig i hagen och en annan fick resa till Trapalanda för han var så gammal. Hästarna blir väl omhändertagna, rids inte massor av timmar varje dag, utan faktiskt rätt lite för att vara en ridskola, och de har bra instruktörer som månar om hästarna, t ex har de viktgräns för varje häst, ryttarna får inte rida alla hästar utan bara de som orkar deras vikt. Superbra tycker jag. På så vis får ju din häst allsidig träning och ett vakande öga hela tiden, av erfaren hästpersonal. Kanske en idé om du inte tycker det är alltför långt.
    Kolla lite på enkopingsrk.se för mer info om stallet och sådär. Jag lovar inte att de är intresserade, men när Carras och Furic försvann så fattas det ju hästar.. så det KAN vara av intresse. Kanske.

Annars önskar jag dig stort lycka till, det är en djungel, men det går om man är ENVIS!!
    Jessica
    Hihi :) Jo, tack för tippset. men det är för långt att åka till enköping, och se vill jag inte att hon ska vara ridskolehäst och ridas av massa olika ryttare hela tiden.
    Jag vill ha stenkoll på vem som rider och hur hon rids ;)
Svar på tråden Hitta halvfodervärd?