Inlägg från: Egomamma |Visa alla inlägg
  • Egomamma

Hitta halvfodervärd?

Jag har själv jobbat med hästar och ridit i 25 år, och kan väl säga att på Bukefalos hittar du inte många i rätt kategori om du vill ha seriösa människor. Tyvärr!
    Bättre då att lägga ut en annons i Ridsport eller Hästen eller liknande, och HOPPAS att det ringer någon vettig.
    Jag vet inte var du finns, annars hade jag varit lite småintresserad eftersom jag just har hållt på med hästar så länge och fick ge upp dem lite när jag blev mamma.. (Jag finns i Enköping)

Det du ska tänka på är väl att du hittar någon som är över 18, att vederbörande antingen har referenser eller att du får testa henne/honom på olika sätt, både ridning och skötsel, men framför allt är det ju viktigt att ni kommer överens, och att ni gör klart vad som gäller. VIll du hoppa så ska du söka efter en dressyrintresserad människa, så att ni kompletterar varandra lite. Vill du lufsa i skogen så kanske ni kan göra upp om att den andra personen rider lektion ett par dagar i veckan, på så vis kan ryttaren reducera lektionspriset en aning och du vet ändå att hästen rids under kontrollerade former för en instruktör som du kan fråga om saker, alltså lite under uppsikt utan att själv bevaka..

Se också till att skriva ett kontrakt på en eller två PROVMÅNADER innan ni skriver ett slutgiltigt kontrakt, för att du i möjligaste mån ska kunna upptäcka saker innan du "lovat bort" hästen. Det är aldrig kul att inse att människan sviker eller gör annat än vad som sagts, men det är tyvärr inte ovanligt. Då är det bra att inte ha lovat för mycket.
    Du ska känna tillit innan du släpper in halvfodervärden på riktigt. Och glöm inte att gå på magkänslan. Den har oftast rätt!!
    Lycka till!

• Egomamma

Något som du KANSKE skulle kunna göra är att hyra eller låna ut Hessan (har kollat på din blogg lite, nyfiken ju!) till Åkerby, ridskolan här i Enköping. De har nämligen nyss blivit av med en häst pga att han skadade sig i hagen och en annan fick resa till Trapalanda för han var så gammal. Hästarna blir väl omhändertagna, rids inte massor av timmar varje dag, utan faktiskt rätt lite för att vara en ridskola, och de har bra instruktörer som månar om hästarna, t ex har de viktgräns för varje häst, ryttarna får inte rida alla hästar utan bara de som orkar deras vikt. Superbra tycker jag. På så vis får ju din häst allsidig träning och ett vakande öga hela tiden, av erfaren hästpersonal. Kanske en idé om du inte tycker det är alltför långt.
    Kolla lite på enkopingsrk.se för mer info om stallet och sådär. Jag lovar inte att de är intresserade, men när Carras och Furic försvann så fattas det ju hästar.. så det KAN vara av intresse. Kanske.

Annars önskar jag dig stort lycka till, det är en djungel, men det går om man är ENVIS!!
    Jessica

Svar på tråden Hitta halvfodervärd?