Arbetsgivare/ föräldraledighet som vikarie
Hallåj!
Om någon månad eller två tittar lillen ut. Och jag har börjat fundera på föräldraledigheten. Chefen frågade också om jag ville jobba i höst. Till råga på allt har jag vik som slutar 31/5 och troligen blir förlängt till nyår. Får jag förlängningen övergår jag till fast anställd i september. Facket säger att jag har rätt till fortsättning och att jag ska säga att jag ska jobba i höst oavsett om jag tänkt det eller inte för att de inte ska ge viket åt ngn annan.
Helst skulle jag vilja vara helt ledig till jan nästa år, och sedan börja jobba en eller ett par dagar i veckan. Men vet att arbetsgivaren absolut inte vill ha det så, då det blir väldigt krångligt med vikarier. Har hört en kollega/chef nästan skälla på personen jag vikar för- gravledig hon med...
Hur mycket bryr ni er om vad kollegor och arbetsgivare tycker? Hur ska man hantera detta?
De är ju inte direkt förstående eller omtänksamma av sig och vi har haft lite konflikter tidigare. Jag känner att de nog inte vill ha mig där och har fått höra att anledningen till att jag fått jobbet är att jag bor på orten... Nu har de tagit in en vikarie och anledningen till att de valde den de gjorde var också att den kunde tänka sig att flytta hit... man känner sig inte bra eller efterlängtad direkt