• skånegås

Arbetsgivare/ föräldraledighet som vikarie

Hallåj!

Om någon månad eller två tittar lillen ut. Och jag har börjat fundera på föräldraledigheten. Chefen frågade också om jag ville jobba i höst. Till råga på allt har jag vik som slutar 31/5 och troligen blir förlängt till nyår. Får jag förlängningen övergår jag till fast anställd i september. Facket säger att jag har rätt till fortsättning och att jag ska säga att jag ska jobba i höst oavsett om jag tänkt det eller inte för att de inte ska ge viket åt ngn annan.

Helst skulle jag vilja vara helt ledig till jan nästa år, och sedan börja jobba en eller ett par dagar i veckan. Men vet att arbetsgivaren absolut inte vill ha det så, då det blir väldigt krångligt med vikarier. Har hört en kollega/chef nästan skälla på personen jag vikar för- gravledig hon med...

Hur mycket bryr ni er om vad kollegor och arbetsgivare tycker? Hur ska man hantera detta?

De är ju inte direkt förstående eller omtänksamma av sig och vi har haft lite konflikter tidigare. Jag känner att de nog inte vill ha mig där och har fått höra att anledningen till att jag fått jobbet är att jag bor på orten... Nu har de tagit in en vikarie och anledningen till att de valde den de gjorde var också att den kunde tänka sig att flytta hit... man känner sig inte bra eller efterlängtad direkt

• Svar på tråden Arbetsgivare/ föräldraledighet som vikarie
  • Menhir

Jag hänger inte riktigt med - vet arbetsgivaren om att du är gravid? Normalt sett kan man itne avbryta ett vikariat i förtid - dock skulle jag vilja se den arbetsgivare som inte accepterar barnafödande som giltigt skäl.

Om du skriver kontrakt om att jobba i höst så får du också se till att jobba om ni inte kommer överens om annat. Spela med öppna kort - allt annat blir bara surt efter.

• skånegås

Ja de vet att jag är gravid då jag just nu är hemma med hp. Dessutom har man lika stor rätt att vara föräldraledig som vikarie. Jag har inte tänkt avbryta mitt vikariat, men tänk om barnet dör, fadern blir arbetslös eller något annat händer...Har jag tackat nej till vik då jag "tror" jag ska vara fl. har jag ju inget jobb alls att komma tillbaka till... Dessutom har jag enligt LAS förtut till vikariat då jag arbetat på arbetsplatsen längre än ett år och lagen säger också att man inte får missgynna nnågon pga graviditet eller föräldraledighet... och hade jag inte fått barn hade jag ju fortsatt jobba...

Det jag undrade var mest hur ni vikarier med långvikariat (kanske andra också) gör om chefen/arbetsgivaren inte vill att ni tar ut fl på deltid t.ex. Rättar ni er efter det eller gör ni som ni vill??

• 201201232

Jag tycker att du ska följa fackets råd. En arbetsgivare ser alltid till sitt eget bästa och så bör du som arbetstagare också göra. Att tacka ja eller nej till ett vikariat är ett affärsbeslut i företaget din familj. Om du börjar väga in känslor i det hela hamnar du i underläge gentemot arbetsgivaren som skulle säga upp dig på studs om det till exempel blev arbetsbrist.

Svar på tråden Arbetsgivare/ föräldraledighet som vikarie