Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

    Föräldraledighet med tvillingar

    Vi var hemma tillsammans i knappt 2 månader, därefter började pappan jobba 50% och det gjrode han i 3,5 månad. Därefter var vi långlediga över jul/nyår tillsammans. När pojkarna var kring halvåret gick han upp i tid, till 85% under vårterminen.
    Vi hade sedan långt sommarlov tillsammans i 2,5 månad och därefter tog han över och var hemma på deltid medan jag jobbade 80% ett halvår (dvs mellan det att barnen var 1 och 1,5 år).

    Pojkarna har nyligen börjat på fsk, vid 18-månaders ålder och vi jobbar nu båda deltid. Pappan ca 90% och jag 85%, skyddar våra SGI:er eftersom det blir en del VAB de första åren... Bl.a. hela denna veckan...

    I efterhand känner vi att vi nog skulle varit hemma helt och hållet tillsammans lite längre. Det var körigt att få ihop det bra de första 4 månaderna, efter det kom barnen in i mer rutiner.

  • Billabong

    Kan tillägga att våra förkortade arbetsdagar lägger vi för att korta tiden på fsk varje dag.
    För mig är det inte ett alternativ att ha en ledig dag eftersom det försämrar ledighetskoefficienten på jobbet vid VAB, egen sjukdom eller enstaka semesterdagsutttag. Lönebortfallet blir alltså så mkt större om man bara jobbar 4 dagar i veckan istället för 5.

    Men allt beror på vilket jobb man har, pendling, vad man vill använda den lediga tiden till osv.
    Vi bor i en mindre stad och har inga pendlingsavstånd. Hade vi haft det så hade vi nog hellre haft en ledig dag. Kanske.

Svar på tråden Föräldraledighet med tvillingar