• suris01

Klagomål om kattlukt från lägenhet

Vi fick klagomål ett halvår sen av grannarna att det luktar illa från våran dörr. Sen mötte vi fastighetsskötaren utanför porten och han ville att vi skulle gå till lägenheten och öppna dörren. Hans ansiktsutryck såg inte bra ut. Han sa att om det inte blir bättre får det vara nog, och han skulle säga till bostadsfirman då. Sen städade vi och tejpade en Air Freshener på nyckelhålet i dörren, inga problem under ett halvår.
    Men idag kom det en lapp från bostadsfirman, jag vet inte varför.

Vi har en Electrolux luftrenare som är alltid på, och fönstret är öppet. Kattlådan är i hallen mellan ytterdörren och fönstret, kan det vara därför det luktar ut?

Hur ska vi göra? Vi är rädda att vi blir vräkta från lägenheten.

• Svar på tråden Klagomål om kattlukt från lägenhet
  • emelillen

en låda ska ju inte behöva lukta... byt sand? töm lådan oftare?
    vi har everclean lavendel... den funkar super! luktar bara precis direkt efter de varit på lådan, men det försvinner snabbt. tömmer lådan minst 1gång/dag... 

Loppan ♥ född 2010-05-05 | Bebis i magen ♥ BF 2011-07-21
  • HannaE

Oj! Jag har haft katt nästan hela mitt liv o aldrig varit med om något sådant. Det enda jag kan komma på är väl att ni kan testa olika sorters sand, men det har ni kanske redan gjort? Vi använder Everclean och det luktar knappt något, förutsatt man plockar rent i lådan ett par ggr om dagen. Och kattlåda med tak och kolfilter.

Man lever så länge man lär.
  • LunaLunatic

Jag antar att det verkligen luktar, då du inte säger emot på något sätt?

Då blir mina funderingar följande:
    Hur många katter?
    Är de kastrerade?
    Hur många lådor?
    Vad har i för material i lådorna?
    Hur ofta görs lådorna rent?

• Javah

Ni kanske kan testa med en såndär kattlåda med dubbel botten? De luktar avsevärt mycket mindre.
    (om man gör rent den ofta såklart)

• ELHU

Om kattlådan verkligen är ren, man har plockat ur kiss o bajs flera ggr under dagen, kan det verkligen lukta så illa då??

Vi har 6 katter, 3 lådor.. plockar ur dom ofta, flera ggr varje dag... varannan vecka gör vi helrent o tvättar ur lådorna.

Luktar ALDRIG illa hos oss!

Kan er katt ha kissat nån annanstans?? Kommer det verkligen från er?

• anirac1

Finns mkt ni kan gör. Flytta på den, köpa en till el annan sort, byta sand/strö och göra rent oftare. Jag hade 3 st katter o 3 lådhus och sand som tog bort lukten. Visst den sanden var dyrare än den i vanliga affären. Sen gjorde jag rent i lådorna flera gånger om dan. Just de kanske byta mat el se över vad katten äter.

• HannaE

Kan vara någon granne som ogillar eller är rädd för katter.
    Be någon kompis stå utanför dörren o sniffa några gånger, själv kan man ju bli 'döv' i näsan för lukter man ofta känner så någon som bara hälsar på ibland kanske känner om det faktiskt luktar något.

Man lever så länge man lär.
  • suris01

Vi har två katter och två stora kattlådor, en som är öppen och en annan som har tak med kolfilter. Katterna brukar inte gräva ner sin avföring, dom skrapar med tassen på kanten av lådan och utanför lådan. Är detta ett problem?

• anirac1
    suris01 skrev 2011-02-02 20:50:45 följande:
    Vi har två katter och två stora kattlådor, en som är öppen och en annan som har tak med kolfilter. Katterna brukar inte gräva ner sin avföring, dom skrapar med tassen på kanten av lådan och utanför lådan. Är detta ett problem?
    Kan vara ett problem om inte katterna är kastrerade el att du inte gör rent tillräckligt ofta. Sanden kan oxå spela stor roll. Jag skulle flytta på lådan i hallen o ta bort den låda utan tak o köpa ett till huslåda samt byta kolfilter.
Svar på tråden Klagomål om kattlukt från lägenhet