• suris01

Klagomål om kattlukt från lägenhet

Vi fick klagomål ett halvår sen av grannarna att det luktar illa från våran dörr. Sen mötte vi fastighetsskötaren utanför porten och han ville att vi skulle gå till lägenheten och öppna dörren. Hans ansiktsutryck såg inte bra ut. Han sa att om det inte blir bättre får det vara nog, och han skulle säga till bostadsfirman då. Sen städade vi och tejpade en Air Freshener på nyckelhålet i dörren, inga problem under ett halvår.
    Men idag kom det en lapp från bostadsfirman, jag vet inte varför.

Vi har en Electrolux luftrenare som är alltid på, och fönstret är öppet. Kattlådan är i hallen mellan ytterdörren och fönstret, kan det vara därför det luktar ut?

Hur ska vi göra? Vi är rädda att vi blir vräkta från lägenheten.

• Svar på tråden Klagomål om kattlukt från lägenhet
  • HannaE
    Boothwalker skrev 2011-02-04 13:53:23 följande:
    Prövat att lägga den gamla sanden ovanpå? i ett tunt lager. Så luktar det bekant och vänjer hon sig vid nya...
    Nej, vi är ändå så nöjda med Everclean!
    Man lever så länge man lär.
  • isisisis

Nåt är det som ni gör fel.
    Antingen har ni för lite sand,för dålig sand,eler byter för sällan.
    Eller så står det kanske kiss melan lådan och golvet?
    Det ska inte behöva lukta katt om man sköter lådan ordentligt.
    Lyssna på råden ni fått i tråden och ta till er dem.

• sirisdotter
    Solan skrev 2011-02-04 14:10:55 följande:
    Om det luktar från en kattskit och kattpiss så beror det på att man inte sköter lådan ordentligt. Så enkelt är det.
    Tja,  man kan råka ut för katt(er)   som  inte alltid väljer lådan -  utan uträttar sina behov lite varstans i bostaden.
  • sirisdotter
    amasonas skrev 2011-02-04 14:21:12 följande:
    Vi har everclean kattsand = ingen lukt (inte ens om man skulle glömma att göra rent en dag eller två)

Samt viktigast av allt, är de kastrerade? Innan vi kastrerade våra (det gjorde vi när de var ett halvår gamla) så stank det vidrigt & då menar jag verkligen vidrigt när de hade kissat, luktade i hela huset. Vi trodde de hade kissar överallt men nä de hade bara kissat pyttelite i lådan, då blev det veterinären dagen efter & kastering! 
    Tyvärr finns det åtminstonde en hankatt - upphittad halvt ihjälfrusen i snön -  som började kissa lite överallt EFTER kastrering.
  • Boothwalker
    HannaE skrev 2011-02-04 14:30:46 följande:
    Nej, vi är ändå så nöjda med Everclean!
    Accepterar katten sanden nu eller har hen egen låda?
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • HannaE
    Boothwalker skrev 2011-02-04 15:10:45 följande:
    Accepterar katten sanden nu eller har hen egen låda?
    Båda katterna vi har nu bajsar i EC. Men det var en annan katt som vägrade kristallerna.
    Man lever så länge man lär.
  • sirisdotter

Jag rekommenderar alltid PEEWEE;   en speciell låda och sedan speciella pellets.  Finns original,  som är lite högre och en låg låda,  mer lik vanliga kattlådor.   HELT LUKTFRITT.   Och man slipper kattsand utrströdd runt lådan.  Enstaka pellets är mycket lättare att plocka upp.
    Lite dyra initialkostnader -  sedan håller sig  ströet  fräscht LÄNGE!

Låda med tak lär komma snart för den som föredrar det -  se hemsidan.

• Lotten 66

Jag som många andra här använder Ever Clean kattsand o det luktar absolut ingenting.
    Hoppas det ordnar sig för dig.

• wantababy

ett tips är att införskaffa en peewee låda med peewee pellets
    SKIT BRA!
    vi hade samma problem att det jämt luktade kiss hos oss även fast vi bytte ofta pch vi har 4 katter.
    så bytte vi till peewee lådan med pellets och nu är lukten borta, iallafall kattpisslukten.. bajset får man ta bort eftersom....

• Dr Mupp
    wantababy skrev 2011-04-10 12:47:51 följande:
    ett tips är att införskaffa en peewee låda med peewee pellets
    SKIT BRA!
    vi hade samma problem att det jämt luktade kiss hos oss även fast vi bytte ofta pch vi har 4 katter.
    så bytte vi till peewee lådan med pellets och nu är lukten borta, iallafall kattpisslukten.. bajset får man ta bort eftersom....
    Peewee pelletsen kan bytas ut mot vanligt bränselpellets, mycket billigare. Tyvärr hatade en av våra katter det så vi återgick till att använda vanlig sand. Hellre släpa hem sanden än att katten kissar i tvätten.
  • KolleKa

Köp en luftrenare. Själv har jag en som heter Purezone, fungerar hur bra som helst. Ingen lukt överhuvudtaget från kattlåda osv. Finns att köpa på www.purezone.se

• Kimona

Har bara läst TS! Byt kattsand! Det finns ett märke som heter Ever Clean med lavendeldoft.
    Konstigt att det luktar så stark, är ni säkra på att det inte kissats någon annanstans?

• randolf

Storstäda och vädra!!! Kanske kan det vara så att det öppna fönstret gör att lukten från kattlådan drar ut i trappphuset? Försök att placera om lådan och håll rent!!!

Kattkiss är en hemsk lukt så på ngt vis kan jag förstå era grannar.

Lycka till

• TurkosTass

Jag har själv två innekatter och jag känner aldrig någon lukt från lådan. Jag använder en klumpbildande sand av märket Eldorado utan lukt. Rensar lådan varje kväll. luktar inget även om jag glömmer en dag. har rikligt med sand i lådan, två påsar dvs 10kg sand så att de kan gräva över efter sig.

Har en vännina som har två katter. jag tyckte alltid att det luktade superäckligt på deras toa där kattlådan stod. Så en dag tittade jag in i lådan och upptäckte att de använde kanske 5cm sand som var parfymerad, luktade jätteilla, och att det såg ut som att det var länge sedan den rensades. De hade också lagt märke till lukten för ha hängde upp doftpåsar på toan för att dölja. Tippsade dem om min sand och att de måste ha mycket mer sand i lådan och nu har de också ett luktfritt hem. :)

Svar på tråden Klagomål om kattlukt från lägenhet