ränteskillnadsersättning
Hej!
Jag undrar vad händer med eventuell ränteskillnadsersättning om dagsräntan är högre än dom vi har bundit våra lån till? Tack i förhand.
Hej!
Jag undrar vad händer med eventuell ränteskillnadsersättning om dagsräntan är högre än dom vi har bundit våra lån till? Tack i förhand.
Ni får betala ränteskillnadsersättning om ni vill lösa era lån.
Jo, det vet jag. Men jag undrar om det är nån skillnad om dagsräntorna är högre än dom vi har bundit våra lån till?
ja, det var ju de jag sa, om räntan är högre än vad ni bundit den till och ni vill lösa era lån i FÖRTID så får ni betala ränteskillnaders.
Nej, det låter inte rimligt att ni ska behöva betala ränteskillnadsersättning om banken inte gör en förlust. Om dagens räntor ligger högre än den ränta ni bundit till kan ju banken, i teorin i alla fall, låna ut era pengar igen och till högre marginal.
Men vad vet jag, jag jobbar inte på bank. Här kanske du kan få fram något eventuellt belopp: http://www.ranteskillnadsersattning.se/beräkna-din-ränteskillnadsersättning/kalkylatorn.aspx
Eller ring helt enkelt till banken och fråga. Jag gjorde det en gång, och jag fick svar direkt i telefon.
I grova drag...
Exempel 1: Ni har lånat till 4% och vill förtidslösa/extraamortera på lånen när räntan är 5%. Ingen ränteskillnadsersättning utgår eftersom banken "förlorar" på era lån då de kan låna ut nya pengar till högre ränta.
Exempel 2: Ni har lånat till 4 % och vill förtidslösa/extraamortera på lånen när räntan är 3%. Det blir ränteskillnadsersättning eftersom banken "förlorar" på detta. De får ju bara 3% på nyutlåning, medan ni betalar 4%.
Obs att ovanstående bara är i grova drag. Exempelvis hur lång tid som kvarstår på bindningstiden och sådant påverkar ränteskillnadsersättningens storlek. Bäst är givetvis att fråga er bank hur det fungerar hos dem.
Det är också så att banken jämför med räntan på ett lån som är lika långt som ni har kvar på ert lån.
Har ni två år kvar av ett femårigt lån så jämför banken med räntan på sitt tvååriga lån och INTE med räntan på deras femåriga lån.
Tack för alla svar. Jag hörde med banken och det verkar vara bättre att lösa sina lån i förtid om man har bundit dom till lägre räntor än dagens. Blev glad överraskad nämligen. :)