Butterscotch skrev 2011-02-04 09:57:58 följande:
Är det så? De jämför väl ts bundna ränta med dagens rörliga räntor (eller så väljer de den ränta som är mest fördelaktig ur bankens synvinkel, rörlig alternativt tvåårsränta)?
Jag tycker att ränteskillnadsersättning är en djungel... antagligen eftersom de utgår ifrån upplåningsräntor som vanliga dödliga inte känner till storleken på, istället för de officiella utlåningsräntorna. Jag försökte räkna ut vad vår ränteskillnadsersättning skulle bli genom den enkla formeln: lån*bindningstid*ränteskillnad, och mitt resultat blev ganska exakt 50% av vad banken sedan kom fram till. Länken ovan verkar ta många fler faktorer med i beräkningen, och kan förhoppningsvis få fram en bättre siffra.
Ja så var det när jag diskuterade med banken.
Man tittar inte på den rörliga räntan utan på motsvarande längd som jag har lovat banken att jag ska ha lånet.
Köper jag ut mitt lån två år i förtid så kan ju inte banken vara säker på att få låna ut pengarna i två år till om de bara lånar ut dem till någon på rörlig ränta. Ett rörligt lån kan man ju betala tillbaka imorgon om man vill och då står banken där och måste hitta en ny att låna ut dem till.