• Pigeon

Ska pojken få läsa hästböcker i skolan?

Vad tycker ni, får killar ta med sig typiska hästböcker till skolan, som t.ex. Svarta hingsten eller Min vän Flicka? Ska man låta dem göra som de vill, och ta risken för att de eventuellt blir retade? Eller ska man säga att den sortens böcker är tjejböcker som de får läsa hemma?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-02 21:21
    Vill bara understryka att detta är en hypotetisk fråga.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska pojken få läsa hästböcker i skolan?
  • tjej87

Ja, jag tycker alla ska få läsa vad dom vill. Killar får gärna läsa häst- och djurböcker och tjejer action- och spänningsböcker :)

• BettanB

Ja, det är väl klart att han skall få ta med de böcker han vill. Om någon retar honom, så är det väl DE som skall skämmas och få lära sig att de gör fel? Vadå, kill- och tjejböcker?

Sorg i BettanMansion.
  • Alcea

Varför skulle han inte få göra det. Är det inte väldigt tröttsamt när vuxna riktigt pressar på barnen stereotypa könsroller? Hade du resonerat likadant om det var en tjej som ville läsa äventysböcer? Ofta är det ok för tjejer att vara lite "killiga" men inte för killar att vara lite "tjejiga". Vi kanske ska ta och skrota koncepten killigt och tjejigt och låta var och en utveckla de intressen som de själva har valt.

• anirac1

Ja självklart får o kan killar läsa"tjej"böcker. Kanske är han intresserad av hästar....

• redneck girl

så länge de vill läsa är det ju jättebra . lär barnen att stå på sig .

• lövet2

*ser fundersam ut*
    Varför ska ett barn ta med sig böcker till skolan? Har de inte skolböcker?

• Adephi
    lövet2 skrev 2011-02-02 21:22:39 följande:
    *ser fundersam ut*
    Varför ska ett barn ta med sig böcker till skolan? Har de inte skolböcker?
    Dom gör bokrecenssioner i skolan..
  • Adephi

Man ska självklart få läsa vad man vill...

• lövet2
    Adephi skrev 2011-02-02 21:24:41 följande:
    Dom gör bokrecenssioner i skolan..
    Ja ja, det lät konstigt bara. Jag trodde alla skolor hade skolbibliotek. Har aldrig skickat några böcker med mina barn i alla fall.

Som svar på TS:s fråga, så är Svarta Hingsten-böckerna högst könsneutrala.
  • Veladis

Läsglädje är lika viktigt som...aptit när det gäller mat. Där ska man inte styra och ställa och välja "rätt" böcker av någon anldning, och defintivt inte av en så kass och töntig anlening som att något litterärt verk skulel anses var förbehållet ett visst kön att lösa (för vad jag vet läser man inte med snoppen/snippan utan med ögonen och hjärnan- och kanske med hjärtat också).

Oavsett, jag hindrar inte mina barn från att göra något, läsa något, klä sig io något etc med argumentet att de kan bli retade. Gör jag det ger jag ju dem som retar dem rätt och det blir mitt barn som gör "fel". Jag pratar en hel del med mina barn om detta, om vikten att vara sig själv och att ingen har rätt att reta någon annan whatsoever. Mina barn ska kunna gå til skolan i clownkostym sjungandes opera utan att någon ska reta dem. Så är det bara.

• Adephi
    lövet2 skrev 2011-02-02 21:27:03 följande:
    Ja ja, det lät konstigt bara. Jag trodde alla skolor hade skolbibliotek. Har aldrig skickat några böcker med mina barn i alla fall.

Som svar på TS:s fråga, så är Svarta Hingsten-böckerna högst könsneutrala.
    Jo, det brukar finnas möjlighet att låna böcker. Men samtidigt har man möjlighet att ta med böcker hemifrån som man vill läsa. Min tös har haft med de flesta böcker dom läst hemifrån. Kan ju hända antingen att den boken inte finns eller är utlånad. Skolbibliotek brukar vara tämligen begränsade.
  • mammakalmar

Ja självklart ska pojkar få läsa hästböcker. Som blivande bibliotekarie så anser jag att alla barn ska kunna läsa alla böcker och det som är viktigast är att barnen läser inte vad de läser, vill de läsa faktaböcker så ska det också räknas som läsning vilket det tyvärr inte gör på många håll utan att man tvingar dem att låna skönlitterära böcker fast de inte är intresserade av att läsa just skönlitterära böcker.

Svar på tråden Ska pojken få läsa hästböcker i skolan?