• Pellinell

Ettåring som alltid är törstig - någon mer?

Min 14-månaders vill alltid dricka- sitter och gastar efter vatten/juice/mjölk vid bordet, vaknar och gråter på kvällarna och lugnar sig först efter flera klunkar vatten, vill ammas och verkar törstig ofta. 
    Syskonen har inte gjort så här vad jag kan minnas. 
    Det kan vara en kul grej, det kan vara en fix idé, det kan vara en sjukdom. Någon i samma sits? Bör jag kolla upp det?  

• Svar på tråden Ettåring som alltid är törstig - någon mer?
  • Atamon

Vår dotter var lika runt den åldern, hon är 16 månader nu och har lugnat sig lite men är fortfarande ofta törstig. Jag tyckte att jag kunde märka en markant skillnad vid ungefär 13-14 månader så jag ringde och frågade på vårdcentralen. De sa att det (precis som du är inne på) kunde vara en kul grej, något som de kommer på att de får extra uppmärksamhet av, att de helt enkelt tycker det är gott, skulle det varit diabetes så skulle hon också varit mycket sjuk (eftersom barn som insjuknar i diabetes blir väldigt sjuka poängterade sköterskan) och det var dottern inte. Men kolla av med BVC eller vårdcentralen ändå bara för att 

• Pellinell

Tack Atamon, det var just något sådant jag tänkte. Hon är pigg och frisk i övrigt, bara väldigt törstig. Men jag frågar nästa gång på bvc. 

• Matillin

Det är säkert helt normalt men skulle kunna vara diabetes. Det är nämligen ett vanligt symtom, extremt törst.

• lövet2

En av våra flickor var och är likadan. Från 1 års ålder har jag nog testat henne åtminstone 10 gånger för diabetes! Men jag blev övertygad till sist om att hon helt enkelt svettades lite mer än andra och att hon därför behövde dricka mer. Nu är hon 20 år och går ingenstans utan en vattenflaska ...

• Snooz

Har precis varit till BVC med vår tjej på 1-årskontroll och passade då på att fråga om just detta. Hon dricker oxå väldigt mycket, framförallt vid måltiderna. Barnläkaren lugnade mig med att så länge hon är glad och pigg, äter bra och följer sin kurva så behöver jag inte oroa mig. Han sa oxå att när barn i den åldern får diabetes brukar det gå väldigt snabbt och att de blir väldigt sjuka på en gång (precis som Atamon skrev).

Endera är det en kul grej eller så är hon bara väldigt törstig och tycker att det är gott helt enkelt!

Svar på tråden Ettåring som alltid är törstig - någon mer?