• Bottis

Är ridning en sport?

Är själv en kvinna som rider och som tycker att ridning är en sport. Begriper inte när personer talar om för mig att det inte är en sport. Hur tänker dem?

Vad säger ni här på FL? Motivera gärna ert svar.

Är ridning en sport? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ridning en sport?
  • Rabarbapuppa

Ridning är definitivt en sport. Och en mycket fysisk sådan.
    Jag skulle inte klara länge på en hästrygg. Och jag blir svettig av bara några varv på racerbana i bil.
    Jag har normalkondition. (eller nja, lite under kanske)

• IngenVet
    Miss C skrev 2011-02-03 09:41:50 följande:
    Självklart en sport - andra argument känns förlegade. Som att golf och ridning inte (ännu) ingår i friskvårdsbidraget för att de är "lyxsporter". Jämför barnens ridning med hockey till exempel - om man inte väljer att stassa femåringen i senaste snittet av komplett ryttarutrustning förstås, men det behövs verkligen inte.
    Som många andra redan sagt: Den som inte tycker att ridning är sport, liktydigt med fysisk träning, har nog aldrig ridit...
    Jag har ridit men jag känner fortfarande inte att det jag gjorde/kommer göra är en sport. 
    Men det beror väl helt på hur man vill definiera det.

Visst är det fysiskt krävande men har man inga tävlingsambitioner utan bara gör det för samspelet med hästen, frihetskänslan och "naturupplevelsen" så är det väldigt svårt att se just det som sport.

Att tävla med hästar är ju såkalrt en helt annan sak. 
  • Argo
    Sport eller hobby beroende på ambitionsnivå, givetvis.

Precis som OS-marathon är en sport men Nisse Larssons deltagande i Midnattsloppet är på ren hobby-nivå.
  • Argo
    Bottis skrev 2011-02-02 22:17:04 följande:
    Begriper heller inte varför man inte får friskvårdsbidrag för ridning på arbetet. Det är galet.
    För att det är för mycket pengar inblandat. Det är inte allmänt tillgängligt.

Du får inte friskvårsbidrag för segling heller
  • Sthlm Cicci

Ridning är en sport! En farlig sådan oxå. Då försäkringsbolagen vill att man ska vara extremsports försäkrad.

• Argo
    GulTussilago skrev 2011-02-02 22:25:10 följande:
    saxat från skatteverket.se (men hittar inget positivt om ridning! Bara att riksdagen beslutat att det i framtiden ska vara godkänt..)

"Även andra aktiviteter av liknande slag, t.ex. enklare former av motionsdans som bugg, folkdans, squaredance och jazzdans etc. kan således godtas om övriga förutsättningar för skattefrihet för personalvårdsförmåner är uppfyllda."
    Taget från företagets intern-web:

Aktiviteter som kräver dyrare redskap eller kringutrustning som golf, segling, ridning, utförsåkning och bidrag till träningsskor etc. omfattas inte av skattefriheten.

Det är kostnaden för att utöva aktiviteten det handlar om. Ridning är för dyrt.
  • Matillin

Inget- Men då gäller det ju allt? Fotboll är ingen sport om man bara spelar för skojs skull, ishockey, golf, skidåkning m.m Frågan är väl om ridning kan vara en sport vilket det ju kan. Sen kan man utöva en sport utan att för den delen tävla eller utöva den "seriöst"

• PVeraB

varför skulle det inte vara en sport? För att man sitter ovan på ngn annan som springer åt en?
    I såfall går ju alla motorsporter oxå bort.
    Jag tycker allt man blir svettig av är sport.
    (ops insåg just att knulla oxå är en sport i såfall haha)

• Argo
    Tutilure skrev 2011-02-02 22:25:20 följande:
    Vad grundar du det på?¨

Naturligtvis är det en sport!
    För de allra, allra flesta är ridning en hobby. Tröttsam och slitande måhända, men likväl enbart en hobby.

Det är en liten del av alla ryttare och ryttarinnor som tävlar och utövar ridsport.
  • UnderbaraMix

Ridning är en sport men du kan ju alltid "åka häst" och inte behöva använda en muskel. Precis som om du spelar fotboll men bara sitter på bänken, spelar tennis men inte rör på dig m.m. m.m..

Svar på tråden Är ridning en sport?