• esther

Emil i Lönneberga har ADHD!

ADHD: ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet.

"Hyss planerar man inte, di bare blir" säger Emil till Ida.

Visst skulle väl Emil gjort sig förtjänt av en diagnos! Jag tror inte Emil hade klarat sig så bra i den moderna skolan och samhället.

Motivera och berätta hur du tänker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 16:13
    50% verkar faktiskt tycka att det ligger något i ADHD-påståendet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 22:27
    Och när vi ändå har en intressant diskussion, kan ni tänka fler figurer i barnlitteraturen som skulle kunna ha någon form av neuropsykiatrisk diagnos? Skalman har ju nämnts som Asperger-typ, och Mini-Hop är välklart hyperaktiv. Brumma har ju någon form av utvecklingsstörning, så jag tror att Rune var ganska medveten när han tecknade dessa karaktärers särdrag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:25
    NEJ det är inte den här tråden som handlar om "sämre" barnböcker,www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html är den rätta länken :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!
  • esther
    Catgodess skrev 2011-02-03 18:13:32 följande:
    Ska vi hålla på att utreda serie- och sagofigurer så har Skalman någon forn av högfunktionell Autism  annars skulle han inte vara så tokberoende av klockan. Lille Skutts son Minihop är ett solklart fall av hyperaktivitet. Spelar väl eg ine någon roll vilken form av funktionsstörning någon har, alla ska få finnas..
    Jo, men de analyser du beskriver är ju helt korrekt.
    Shemira skrev 2011-02-03 18:16:41 följande:
    Emil var ju bäst i klassen så har svårt att tro att han hade koncentrationssvårigheter och som någon annan sa kunde han ju sitta i timtal och tälja trägubbar skulle inte kalla det adhd. 
    ett litet busfrö är vad jag skulle vilja kalla honom =) 
    Han var bäst i klassen där han gick (inte samma skola som idag) och att tälja trägubbar var hans hobby, att likna vid att spela dataspel i timmar som många med ADHD klarar av.
  • esther
    Bonanza skrev 2011-02-03 19:18:13 följande:
    Den skola som var då var ju striktare och hade mycket större krav på lydnad. Att han klarade sig bra i den skolan är ju ett bevis för att han inte hade adhd, inget annat.

Varför vill du få det till att han har adhd?
    Tvärtom, den strukturerade miljön med tydliga krav och auktoritär lärarstil är betydligt enklare att anpassa sig till om man  har ADHD. Att ta ansvar för egna projekt, söka kunskap aktivt själv, arbeta i grupp osv ställer mycket högre krav. Att lära sig katekesen utantill funkar, ffa om man hotar barnen med stryk om de inte gör det.
  • esther

Jag drog det här på facebook med en barnpsykolog jag känner. Hon sa att Emil är en av de karaktärer som man talar med föräldrar omnär man ställer diagnos, för att lyfta fram hurpositivt det kan bli, Hon menar väl att det inte gör att ställa några diagnoser alls utifrån en bok, men att det finns tydliga drag och att många föräldrar kallar sina barn just "min lille Emil"

• esther
    Cloudy skrev 2011-02-04 09:03:38 följande:

De betyder att de endera är väldigt ouppfostrade eller har ADHD.

Men visst är uttrycket hemskt.

Bonanza skrev 2011-02-04 08:33:06 följande:
    Och att han var bäst i klassen handlar om att den skolan passar adhd barn bättre. Och att ingen hittills har kunnat säga exakt VAD det är som gör att Emil har adhd betyder...?

Har han svårt att ta tillsägelser? Nej.
    Är han osjälvständig? Absolut inte.
    Har han svårt att koncentrera sig? Nej.
    Är han stressad eller förvirrad? Nej.
    Har han svårt att göra det man ber honom om? Nej.

Jag fattar verkligen inte vad det är som är så självklart?

ADHD, kan ta tillsägelser med hur länge de sitter kvar är en annan fråga.
    Barn med ADHD är lika mycket självständiga som barn utan ickediagnos.
    Barn med ADHD kan koncentrera sig om de har det lungt omkring sig.
    Barn med ADHD är varken stresssade eller förvirrade.
    Barn med ADHD gör inte som de blir tillsagda, precis som Emil.

Ja det förvånar mig inte, det är bedrövligt att det finns så många felaktiga antaganden om hur ADHD ter sig.

Fast vi får väl ändå tänka att en barnpsykolog som arbetar med att utreda har en viss erfarenhet?

• esther
    Cloudy skrev 2011-02-04 15:20:01 följande:
    Ja? Jag håller ju med.
    Sorry! Läste fel Skäms
  • esther
    teambe skrev 2011-02-04 22:59:53 följande:
    Ett tips är att googla på Emil och ADHD; man hittar en hel del människor som tänker i dessa linjer.
    Ja,jag vet. Det var via ett program på TV som jag fick tanken och tyckte det faktiskt stämmer när man läser böckerna. Jag tycker väldigt mycket om Emil, han är en av mina favoriter  av Astrid Lindgrens karaktärer. Visstär det väl så att han är löst baserad på hennes pappa?
  • esther
    Fru Sveden skrev 2011-02-05 13:20:04 följande:
    Vad spelar det för roll om han skulle fått en diagnos idag det är en berättelse för barn som väldigt många barn har uppskattat genom åren och som väldigt många barn kommer att uppskatta i framtiden. Tycker du inte om honom så läs inte boken för dina barn eller låt dom inte se filmerna så vad är problemet?

Personligen tycker jag dom är sjukt mycket bättre än skiten till barnprogram som produceras idag!
    ????

Jag har väl aldrig sagt att jag 1. inte gillar Emil, 2. inte gillar barn med ADHD och 3. på något sätt antytt att det skulle vara något fel i att skriva en barnbok där huvudpersonen har en neuropsykiatrisk problematik.

Menar du att du tror att det finns någon förälder som skulle vilja censurera en barnbok där huvudpersonen har ADHD?

Emil är en fantastisk skildring av livet på den smålandska landsbygden förr . Varm, initierad och förstående.
  • esther
    t0va skrev 2011-02-05 18:38:57 följande:
    Det skulle bla. göra stor skillnad på synen på dessa barn, många säger att "barn är barn", men få som umgås med barn som beter sig som emil säger så, de säger istället att föräldrarna inte kan uppfostra sina barn, att barnen är elaka, inte lyssnar och de får inte leka med andra barn för de bara förstör. Finns hur många trådar som helst om detta. 

För barnen som lever med impulsiviteten dagligen och hittar på saker utan att tänka innan kan emil och liknande vara en förebild och någon man kan lära av. Se och läsa för att kanske lära sig handling-konsekvens på ett tydligt sätt.

Jag identifierade mig med pippi när jag var liten, jag lekte inte samma lekar som mina jämnåriga tjejkompisar utan hittade på mer bus.

I en värld där det är fullt av "fröken duktig" så behövs även andra förebilder också.  
    Intressant och förståligt!

Jag tycker i alla fall att Emil slår hål på myten att impulsiva barn behöver gränser och konsekvenser för säga vad man vill men konsekvent får man väl ändå säga att Emils pappa var ;)
  • esther
    t0va skrev 2011-02-05 21:17:14 följande:
    Han var nog lite för konsekvent... 
    Ja, han var nog det...
  • esther
    Dilan skrev 2011-02-05 21:30:13 följande:
    hyss o hyss, han hade ett gott hjärta och ville bara väl, ett barn och ibland blir det fel.
    goda gärningar, t.ex han hällde blåbärssoppa över "en tant" (minns inte va hon hette petrell kanske) som svimma för att han tyckte mamma o pappa tog tid på sig att hämta vatten.
    han ville övveraska sin pappa direkt på morgonen att han fångat jätte många kräftor, tyvärr kröp dom ur hinken och råka nypa emils pappa i tån..
    OSV.

vadå ADHD?

Tungan ute
    Alltså, jag håller med om att det Emil gjorde inte var så farligt och att de vuxna är rätt hispiga. Men de andra barnen i trakten kunde uppenbarligen anpassa sig bättre till de vuxnas förväntningar, även om vi kan tycka att förväntningarna kanske kan vara lite udda. Emil har ju klara anpassingsstörningar!
  • esther

Jag har vidgat frågeställningen lite, eftersom jag grubblat mycket på barnboksfigurer senaste dagarna.

• esther
    Nifelheim skrev 2011-02-10 06:34:48 följande:
    Nej, Brumma hade väl autism eller något liknande?
    Har Rune skrivit något om det? Jag trodde också att hon hade Downs syndrom eller CP-skada, men jag har inte riktigt hängt med i Brummas utveckling. Visst är det väl så att hon och Skalman har en speciell relation? 
  • esther
    Elavela87 skrev 2011-02-10 18:39:27 följande:
    Och vad är det för fel med barn med funktionshinder eller karaktärer med funktionshinder?
    Det är väl ingen som sagt att det är något fel???
  • esther
    Mandi74 skrev 2011-02-10 14:33:47 följande:
    Pojkar är pojkar, han var helt normal.

Only on fl sätter sig folk och hittar "fel" hos personer i sagorna. Borde det inte vara författaren det är fel på i så fall, som kommer på allt?
    Usch vilken ruskig inställning att det skulle var "fel" på Emil bara för att han har ADHD!
  • esther

Nu fattar jag hur missförståndet uppstod :)

• esther

Det är verkligen kul att så många läser och debatterar i den här tråden!

• esther
    TheReLe skrev 2011-02-14 22:44:03 följande:
    Skulle tro att även Astrid hade nån form av diagnos som barn; eller väldigt, med den tidens mått mätt, tillåtande föräldrar ...
    Ja, vem vet! Mina föräldrar  har växt upp i bondfamiljer i Sm¨åland och en sak som deras föräldrar inte sysslade med så var det barnuppfostran. Barnen fick växa upp helt enkelt, det var inte så mycket krussiduller utan man lekte runt och hjälpte til där det behövdes. Annat var det säkert i överklassen.
Svar på tråden Emil i Lönneberga har ADHD!