MammaG skrev 2011-02-10 15:25:23 följande:
Emil är en god berättelse, till skillnad från mycket av det överpedagogiska skit som prånglas ut idag
Jadå, det var inte en motsägelse till min kommentar. Jag älskar de flesta av Astrid Lindgrens berättelser. Hon sätter alltid barnen i fokus och det är viktigt för de barn som hör berättelserna tror jag, att veta att barnen också blir sedda.

Sedan om hon beskriver någon med diagnos eller en helt "normalstörd" unge spelar ju inte så stor roll, bara berättelsen är underhållande och kanske lite sedelärande.

Ari Gold skrev 2011-02-10 16:11:38 följande:
Brumma är skapad med Asperger syndrom som tänkt diagnos. Med tanke på hennes sena talutveckling skulle jag dock säga att högfungerande autism är en mer korrekt diagnos. Dvs hon har autism utan en samtidig utvecklingsstörning.
Just det, när du säger det så. Det låter bekant. Asperger räknas väl in i gruppen "högfungerande autism" har jag för mig. Min son var/är väldigt sen i sin talutveckling men han fick istället diagnosen "atypisk autism" eftersom han inte uppfyller de kriterier som gäller för bara "autism".