• aurora30

Får barn under 7 år gå själva till skolan ?

På min skola Finns barn som går ensamma till och från skolan från det dom går i 0,an.
    Min son är nu 7 år oah han går åx själv nu till skolan innan har jag följt honom .
    Nu fått veta genom skolan att det är LAG på att barn under 7 inte FÅR gå själva till skolan .
    Jag har aldrig hört talas om denna LAG, så skulle nu villja veta om det är en LAG eller kan det vara REKOMDENATIONER? 
    Om det är Lag var står denna att läsa , vill gärna veta lite mer om detta

någon som vet å kan hjälpa mig ?
    mvh

• Svar på tråden Får barn under 7 år gå själva till skolan ?
  • LitenMy

Jag är lärare och har ALDRIG hört talas om den lagen! Nu är det väll ändå så att vi föräldrar känner våra barn bäst? Tycker vi barnet fixar det är det väll inga bekymmer? Min 6 åring och min 9 åring går ibland ensamma till skolan. Är 3 min gång dit med cykelväg och bevakat övergångställe.

• morochmer

Nej, lag tror jag inte det är men skolan kan ha vissa regler. Tala med dem. OM skolan väljer att ha en sådan regel så finns de en orsak.

Har man mer än ett par hundra meter eller ska gå vid/över en trafikerad väg så skulle jag reagera om jag såg barnet gå själv.

Och VILL man inte följa ett så litet barn?

• aurora30

Ja det är ju så jag resonerar åxå ,

har heller ALDRG hört om denna "LAG"
    Någon som har? vet var det står?
    var är du lärare ?
    vi bor i kristianstad.

• La Lola

Lag?
    Möjligen skolans egna regler men knappast en lag som står i lagboken.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • aurora30
    morochmer skrev 2011-02-03 07:32:41 följande:
    Nej, lag tror jag inte det är men skolan kan ha vissa regler. Tala med dem. OM skolan väljer att ha en sådan regel så finns de en orsak.

Har man mer än ett par hundra meter eller ska gå vid/över en trafikerad väg så skulle jag reagera om jag såg barnet gå själv.

Och VILL man inte följa ett så litet barn?
    vist det kan jag köpa  att skolan har regler för det
    att det kan vara rekomdemationer ja
    att det är skolans policy ja vist
    men reagerar på att det sägs vara en LAG gällande överallt alla skolor
    Jag tyckte det var helt naturligt följa pojken när han var mindre men sen vill han börja gå själv så vid 7 fick han börja gå själv se hurt det gick å det går hur bra som helst nu.
  • Linda1976

Nej, det finns ingen sån lag. Såklar Och skolan kan inte ha regler som gäller utanför skoltid utanför skolans område. Rekommendationer däremot.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Pumpkin

Det är möjligt att skolan satt upp en sån regel, men någon lag om det finns då inte!

• aurora30

tacksam för alla svar
    fortsätt gärna svara .
    jag blir lite irriterad när skolan säger det är en LAG
    en lag ingen hört talas om son nog inte ens finns
    när det igentligen är deras "regler" å policy
    rekomendationer....
    är ju en viss skillnad .........

• morochmer

Varför frågade du inte direkt vilken lag det var?

• Linda1976

Men skolan kan ju inte sätta upp regler för barn, som gäller utanför skoltid, utanför skolområdet! Det låter ju helt horribelt? 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Boel1

Aldrig hört talas om en sån lag! Min äldsta tjej gick själv till bussen när hon var 6 år, en mycket lite trafikerad väg och hon var noga med att se sig för när hon skulle gå över. Inte långt heller. Förresten - hur skulle man göra med de sexåringar som åker buss? De kommer ju själv till skolan!
     Hennes lillebror får inte gå själv, jag känner inte att han fixar det så det är ju olika från barn till barn!

• morochmer
    Linda1976 skrev 2011-02-03 08:14:44 följande:
    Men skolan kan ju inte sätta upp regler för barn, som gäller utanför skoltid, utanför skolområdet! Det låter ju helt horribelt? 
    Eftersom barnen är försäkrade genom skolan på väg till och från skolan så kan de säkert också ha regler kring detta.
  • Mamma till 7

Har aldrig hört talas om någon lag. Tror heller inte att skolan kan kräva sådant av föräldrar, tills det att barnet når skolan är det ju förälderns ansvar.

När jag var 6 år gick jag och två jämnåriga kamrater till lekis, dit var det två kilometer och vi skulle korsa E18 via gångtunnel (men det var närmare att bara springa över vägen) Nu var vi kloka och gjorde inte det, men det bevisar kanske lite hur tiderna på säkerhet har förändrats....

• morochmer
    Mamma till 7 skrev 2011-02-10 07:57:33 följande:
    Har aldrig hört talas om någon lag. Tror heller inte att skolan kan kräva sådant av föräldrar, tills det att barnet når skolan är det ju förälderns ansvar.

När jag var 6 år gick jag och två jämnåriga kamrater till lekis, dit var det två kilometer och vi skulle korsa E18 via gångtunnel (men det var närmare att bara springa över vägen) Nu var vi kloka och gjorde inte det, men det bevisar kanske lite hur tiderna på säkerhet har förändrats....
    Men de är försäkrade genom skolan på vägen till och från skolan så om det ska gälla borde de få ha regler kring detta.
  • ullis83

Beroende på vägen kan dom väl gå från 6 år. Vid en bilväg skulle jag dock inte tillåta det. Vi har typ 5 minuters gångväg inom området, så stora pojken, som är 7, får gå själv

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • Tinnys

Skolan min dotter gick i sa att de ville inte att barn som gick i fsk klass och första terminen i ettan skulle gå själva till skolan, och självklart så respekterar man det och följer skolans regler. Det handlar om att vara säker på att barnet kommer fram, ha en kontakt med så små barns föräldrar då man hinner slänga några ord på morgonen. Det finns många anledningar till varför det är bra att följa så små barn till skolan.

Svar på tråden Får barn under 7 år gå själva till skolan ?