• aurora30

Får barn under 7 år gå själva till skolan ?

På min skola Finns barn som går ensamma till och från skolan från det dom går i 0,an.
    Min son är nu 7 år oah han går åx själv nu till skolan innan har jag följt honom .
    Nu fått veta genom skolan att det är LAG på att barn under 7 inte FÅR gå själva till skolan .
    Jag har aldrig hört talas om denna LAG, så skulle nu villja veta om det är en LAG eller kan det vara REKOMDENATIONER? 
    Om det är Lag var står denna att läsa , vill gärna veta lite mer om detta

någon som vet å kan hjälpa mig ?
    mvh

• Svar på tråden Får barn under 7 år gå själva till skolan ?
  • LitenMy

Jag är lärare och har ALDRIG hört talas om den lagen! Nu är det väll ändå så att vi föräldrar känner våra barn bäst? Tycker vi barnet fixar det är det väll inga bekymmer? Min 6 åring och min 9 åring går ibland ensamma till skolan. Är 3 min gång dit med cykelväg och bevakat övergångställe.

• morochmer

Nej, lag tror jag inte det är men skolan kan ha vissa regler. Tala med dem. OM skolan väljer att ha en sådan regel så finns de en orsak.

Har man mer än ett par hundra meter eller ska gå vid/över en trafikerad väg så skulle jag reagera om jag såg barnet gå själv.

Och VILL man inte följa ett så litet barn?

• aurora30

Ja det är ju så jag resonerar åxå ,

har heller ALDRG hört om denna "LAG"
    Någon som har? vet var det står?
    var är du lärare ?
    vi bor i kristianstad.

• La Lola

Lag?
    Möjligen skolans egna regler men knappast en lag som står i lagboken.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • aurora30
    morochmer skrev 2011-02-03 07:32:41 följande:
    Nej, lag tror jag inte det är men skolan kan ha vissa regler. Tala med dem. OM skolan väljer att ha en sådan regel så finns de en orsak.

Har man mer än ett par hundra meter eller ska gå vid/över en trafikerad väg så skulle jag reagera om jag såg barnet gå själv.

Och VILL man inte följa ett så litet barn?