Inlägg från: morochmer |Visa alla inlägg
  • morochmer

Får barn under 7 år gå själva till skolan ?

Nej, lag tror jag inte det är men skolan kan ha vissa regler. Tala med dem. OM skolan väljer att ha en sådan regel så finns de en orsak.

Har man mer än ett par hundra meter eller ska gå vid/över en trafikerad väg så skulle jag reagera om jag såg barnet gå själv.

Och VILL man inte följa ett så litet barn?

• morochmer

Varför frågade du inte direkt vilken lag det var?

• morochmer
    Linda1976 skrev 2011-02-03 08:14:44 följande:
    Men skolan kan ju inte sätta upp regler för barn, som gäller utanför skoltid, utanför skolområdet! Det låter ju helt horribelt? 
    Eftersom barnen är försäkrade genom skolan på väg till och från skolan så kan de säkert också ha regler kring detta.
  • morochmer
    Mamma till 7 skrev 2011-02-10 07:57:33 följande:
    Har aldrig hört talas om någon lag. Tror heller inte att skolan kan kräva sådant av föräldrar, tills det att barnet når skolan är det ju förälderns ansvar.

När jag var 6 år gick jag och två jämnåriga kamrater till lekis, dit var det två kilometer och vi skulle korsa E18 via gångtunnel (men det var närmare att bara springa över vägen) Nu var vi kloka och gjorde inte det, men det bevisar kanske lite hur tiderna på säkerhet har förändrats....
    Men de är försäkrade genom skolan på vägen till och från skolan så om det ska gälla borde de få ha regler kring detta.
Svar på tråden Får barn under 7 år gå själva till skolan ?