• trettioplus

Lagförslag: Skuldsanering för psykiskt sjuka

Har vi några beslutsfattare här?
    Jag har ett förslag.

Det vore fantastiskt om det skulle läggas en motion eller proposition på detta i riksdagen. Men i annat fall får jag väl bara försöka bilda lite opinion

Jag har många gånger träffat personer som genom psykisk sjukdom förstört sin ekonomi. Det kan vara deprimerade som inte orkat betala sina räkningar eller maniska som betett sig på ett sådant sätt att ekonomin är förstörd för överskådlig framtid.
    Det här kan få livslånga konsekvenser för den sjuke, något som ofta förvärrar sjukdomsbilden.
    Jag ser det som orimligt att personer som genom sjukdom får stå för sina misstag gjorda under påverkan av den för resten av sina liv.

Mitt förslag är att personer som, efter läkarutlåtande, bedöms ha handlat ansvarslöst i och med sin sjukdom får möjlighet till skuldsanering.
    Motkravet skulle kunna vara att man fortsättningsvis ställer sig under förvaltarskap (god man).

Kommentarer?

• Svar på tråden Lagförslag: Skuldsanering för psykiskt sjuka
  • Philippa

Om de är så sjuka kan de ju ansöka om förvaltatre/god man INNAN de får skulder......

Så jag säger spontant NEJ till sådant förslag...

• trettioplus
    Philippa skrev 2011-02-03 10:06:10 följande:
    Om de är så sjuka kan de ju ansöka om förvaltatre/god man INNAN de får skulder......

Så jag säger spontant NEJ till sådant förslag...
    Man vet ju inte innan att man kommer att hamna i ett beteende som förstör sin ekonomi. Skulle så vara så skulle man ju göra något åt det.
  • Philippa
    trettioplus skrev 2011-02-03 10:08:52 följande:
    Man vet ju inte innan att man kommer att hamna i ett beteende som förstör sin ekonomi. Skulle så vara så skulle man ju göra något åt det.
    Om man är så psykiskt sjuk att man har sånt beteende så bör någon i omgivningen märka det, anhöriga eller så.... och de kan då med läkarens hjälp ansöka om förvaltare.
  • Kjell2

En konsekvens kan bli att banker mfl låneinstitut kommer kräva friskintyg från läkare för att låna ut pengar. Risken blir annars att de kommer få allt för stora kreditförluster.

• trettioplus
    Philippa skrev 2011-02-03 10:10:52 följande:
    Om man är så psykiskt sjuk att man har sånt beteende så bör någon i omgivningen märka det, anhöriga eller så.... och de kan då med läkarens hjälp ansöka om förvaltare.
    Depression, som exempel, kan inträda när som helst i livet. Det är inte så att man vet det innan. Inte heller hur djupt man kan gå. Att alla personer med begynnande depressioner skulle sätta sig i förvaltarskap är orimligt.

När det gäller mani, så brister man i sjukdomsinsikt. Man upplever sig må fantastiskt, samtidigt som man är oberäknelig.

Alla människor har inte anhöriga som kan sätta stopp eller betala ens räkningar och det är inte heller så att de ser vad som händer. Gör man det så ställer man ju upp innan det går åt helvete.
  • Philippa
    trettioplus skrev 2011-02-03 10:15:53 följande:
    Depression, som exempel, kan inträda när som helst i livet. Det är inte så att man vet det innan. Inte heller hur djupt man kan gå. Att alla personer med begynnande depressioner skulle sätta sig i förvaltarskap är orimligt.

När det gäller mani, så brister man i sjukdomsinsikt. Man upplever sig må fantastiskt, samtidigt som man är oberäknelig.

Alla människor har inte anhöriga som kan sätta stopp eller betala ens räkningar och det är inte heller så att de ser vad som händer. Gör man det så ställer man ju upp innan det går åt helvete.
    Jag säger nej....acceptera det...
  • trettioplus
    Kjell2 skrev 2011-02-03 10:14:45 följande:
    En konsekvens kan bli att banker mfl låneinstitut kommer kräva friskintyg från läkare för att låna ut pengar. Risken blir annars att de kommer få allt för stora kreditförluster.
    Det är en vettig invändning.
    Samtidigt är det kanske rimligt att personer med allvarligare problem faktiskt ställer sig under förvaltarskap när man tar större lån?

Ett annat alternativ är ju att staten står för kostnaderna.
  • trettioplus
    Philippa skrev 2011-02-03 10:17:16 följande:
    Jag säger nej....acceptera det...
    Du är inte intresserad av att diskutera?

Okej. Jag pratar väl med andra som har det intresset istället då.
  • puss

de har väl samma rätt som alla andra att få skuldsanering?
    dessutom vet jag att det förekommer så som ts beskriver.

up yours
  • trettioplus
    puss skrev 2011-02-03 10:19:33 följande:
    de har väl samma rätt som alla andra att få skuldsanering?
    dessutom vet jag att det förekommer så som ts beskriver.
    Intressant.
    Vill du förklara lite närmare?

Jag vill förstås att det ska vara enklare att tilldelas skuldsanering (även för något mindre skulder) om man har en sjukdom som orsakat dem.
Svar på tråden Lagförslag: Skuldsanering för psykiskt sjuka