• morochmer

Icke traditonella barnböcker

Här kan vi tipsa varandra om bra barnböcker, både till mindre och större barn.

Böcker med familjer så som vi ser ut på riktigt. Med enbart en förälder eller två av samma kön, kanske man har många föräldrar eller ingen. Barn som har föds av sin mamma eller inte föds av sin mamma, barn utan mamma.
    Med människor som har olika färger på kropp och hår, människor utan hår
    människor som kan gå eller inte, med människor som är friska eller sjuka.

Ja, ni förstå. Böcker om livet som det ser ut för riktiga människor.

• Svar på tråden Icke traditonella barnböcker
  • morochmer
    PVeraB skrev 2011-02-03 10:40:53 följande:
    Morochmer
    för att det står i texten hon? Eller. Nu blev jag osäker. Du när du säger det. I själva boken näms inget om att Snurran är vare sig tjej eller kille. På baksidan av boken däremot står det ngt om att ingen är så tuff som HON...
    Gör det? måste titta sedan. Jag har aldrig uppfattat ett kön på HEN
  • zika

Får man tipsa om bloggar? INTE min

www.dagensbok.se Böcker kan ta dig dit du vill. Där tipsas om barn och ungdomsböcker i alla kategorier. superbra!

• Kattflickan

Jag föreslår böcker från Vombat förlag.

"Vad har du i din väska?" är en kul bok för små barn. Finns att köpa på t.ex. Adlibris. De har även fler böcker från samma bokförlag.

• morochmer

tack!

böckerna om RAKEL är ju härliga (Martin Widmark / Britt sternehäll)

• morochmer

"Vilda säger nej" är en bok där barn får lära sig om sina egna rättigheter. Jättebra!

• morochmer
    Kattflickan skrev 2011-02-03 10:53:08 följande:
    Jag föreslår böcker från Vombat förlag.

"Vad har du i din väska?" är en kul bok för små barn. Finns att köpa på t.ex. Adlibris. De har även fler böcker från samma bokförlag.
    vad handlar den om? Jag hittar den på bukus men det står inget om den.

Tack.
  • morochmer

Popp och pappa (eller är det tvärtom?) är härlig .

• morochmer
    morochmer skrev 2011-02-03 10:58:33 följande:
    Popp och pappa (eller är det tvärtom?) är härlig .
    Passar både mindre och lite äldre barn. lite tokrolig om en pappa och son som klär på sig för att gå ut.

Böckerna om ingrid är också härliga och pappa har den största rollen i den (matlagning mm)
  • morochmer

Böckerna om "den lilla prinsessan" är så rara. Den "kungliga" familjen är som vilken familj som hels och alla har samma status oavsätt om de är kung , trädgårdsmästare eller betjänt. Mycket kärlek i de böckerna.

Svar på tråden Icke traditonella barnböcker