• trippi

Kastar med huvudet

Hej alla mammor o pappor!

Jag har en fråga som någon av er kanske kan svara på... gör (eller har gjort) era små samma sak som min lill-tjej?

På natten efter att dottern (2½ mån) sovit i någon timme väcks jag av att hon i sömnen ligger och vrider o vänder huvudet väldigt intensivt från sida till sida. Hon håller på länge och flera ggr under natten. Detta började hon med natten till igår och hon har alltså gjort detta i 2 nätter nu. Jag har försökt att få henne lugn men hon fortsätter att kasta med huvudet, jag måste alltså väcka henne för att hon ska sluta.

Detta sker alltså bara på natten.

Någon som känner igen detta? Vet ni varför?
    Har kollat runt på nätet men tycker inte att jag hittat någon vettig...

• Svar på tråden Kastar med huvudet
  • Solkattan

Hej!
    Nu vet jag inte riktigt om det är samma... men vår son kastade med huvudet fram o tillbaks innan han somnade när han var yngre. Självklart oroade jag mig för detta o frågade på BVC "vad han höll på med".
    Och sköterskan förklarade att det kunde vara så att han själv försökte vagga sig till sömns... att en del barn gör så... :).
    Nu när han är 17 månader så kan han fortfarande vagga huvudet fram o tillbaks (när han är trött) men inte alls lika "hetsigt" som han gjorde när han var yngre...

• merenwen

Kanske någon slags insomningsrutin?

Vet inte om det är samma sak...men när min son är trött brukar han gnida ansiktet intensivt, fram och tillbaka, mot mitt bröst när jag har honom i famnen.

• LeyasMamma

Min dotter gör så ibland med, men hon började med de efter att det kliade i munnen och hon brukade gnida tandköttet mot nappflaskan (skakade likadant på huvudet då). Har inte hunnit fråga BVC om det än men jag tror inte det är någon fara, hon gör det ibland när hon sover men oftast gör hon det på dagarna och då tror jag hon gör det för att hon tycker det är roligt, blir lite snurrig liksom för efteråt blir hon jätte glad ;) Vem vet, de kanske kliar i bakhuvet med :D

• emilsmamma

Min son gör nåt liknande. Liksom skakar huvudet fram och tillbaka (som i "nej") snabbt, ser ut som han krampar typ. Han gör det enbart när han ammar (kanske på g att somna, vet inte riktigt) frågade BVC på 6-mån kontrollen men de hade inget bra svar. Tyckte bara vi skulle hålla koll på det, om det blev mer eller så..

• utlandssvenskan

Så gör min son oxå (3,5mån) säskilt på natten, har läst någonstans att de letar efter bröstet och att det är ett tecken på hunger.

• åsau

Min sambo, 33 år gammal gör så fortfarande i sömnen eller när han ska somna.

Min dotter, 2 år gjorde så

Min son, nu 9 månader, gör så....

• Jenni78

Hm... nu vet jag inte hur det ser ut när ditt barn kastar med huvudet (från sida till sida). Men när vår dotter gör det är det när hon håller på att somna och försöker hålla sig vaken, ungefär som när hon sparkar och fäktar med armarna för att hålla sig vaken. Men det kanske inte var så du menade?

Vanja 3 december 2010
  • chrille1

Jag är adopterad och när jag var liten slängde jag med huvudet för o somna in. Det var ett beteende som jag fortsatte med när jag kom hem. Mina föräldrar brydde sig inte så mycket om det och det fortsatte och blev värre och  värre..... idag är jag 20år och gör det fortfarande... har fått hjärnskador. Det är nog ett beteende som är väldigt alvarligt om det inte upphör när barnet börjar växer upp. Jag har mått extremt dåligt hela mitt liv. Har jättestora problem med flyktbeteenden, det har resulterat i drogmissbruk oklara betyg, djup depression, grov ångest, panikattacker(även som väldigt liten), mobbning, utanförskap, relationshandikappning, självhat och självmordsförsök. Ja man kan säga att det har ruinerat hela mitt liv och jag kan inte sluta med det. Det har blivit ett sånt sjukt beteende så jag brukar sätta på musik o göra skiten. Jag vet inte om man har vart med om något svårt trauma vilket har gjort att man har utvecklat den här beteendestörningen som man känner en sån trygghet i. Det är väldigt alvarligt iaf. Det enda som hjälper är faktiskt amfetamin. När jag får det i kroppen blir jag helt lugn och kan tänka normalt, det resulterar ofta i att jag börjar förstå hur sjukt det faktiskt är och hur otroligt mycket jag skäms över mig själv. Det är som att man bara går och förtränger det hela tiden för att orka med vardagen. Det är jättesorgligt, jag har dragit mig undan från alla och lever ett helt tomt och ensamt liv kantat av kriminalitet och missbruk.
    Nu har jag skenat iväg alldeles för mycket här men ville berätta om vad det här beteendet faktiskt har gjort med mig. Kan tillägga att jag har brännskador på kroppen sen barnhemmet, jag var 4 när jag kom till Sverige. Jag har aldrig någonsin hört om att det har funnits några fler som har gjort såhär. Jag trodde jag var ensam i världen med det faktiskt. på bebis nivå tror jag det handlar om någon slags oro/ängslan som får barnet att vilja stimulera sig självt på det här viset. Det kanske är något undermedvetet som ligger och skaver. Kan även kanske vara en diagnos som barnet möjligtvis har. Aja jag tror nog de lägger av med dom här rörelserna av sig självt. Men håll ett öga på dom.

Svar på tråden Kastar med huvudet