• JaninaH

Vetrinärintyg, men ej reggad i SKK, gäller 7 dagar då?

Jag ska köpa valp, och det är en hund som inte är reggad i skk. Blandras.
    Hur blir det med veterinärbesiktningsintyget då? Är det fortfarande samma sak som gäller att det inte får vara äldre än 7 dagar? Eller är det annorlunda?

Den dagen som jag får hålla dig i min famn, den dagen kommer mitt liv vara fullbordat!
  • Svar på tråden Vetrinärintyg, men ej reggad i SKK, gäller 7 dagar då?
  • riboflavin

7 dagar är väl just SKK´s regel, inte på något sätt lagstiftat? Jag är inte säker men tror att det är så.

Däremot kan det väl ur köprättslig synpunkt vara ett sätt för säljaren att säkra sig mot ansvar eftersom eventuella fel ofta kan upptäckas vid bersiktningen.

Om hunden är reggad eller inte är inte det som styr utan det är försäljaren som om han/hon är medlem i SKK förbundit sig att följa deras regler. 

• Majsan70

Fast reggad eller inte...man vill väl alltid ha ett så nytt  vet.intyg som möjligt. Vad osm helst kan ju hända lixom.

• riboflavin
    Majsan70 skrev 2011-02-03 14:27:38 följande:
    Fast reggad eller inte...man vill väl alltid ha ett så nytt  vet.intyg som möjligt. Vad osm helst kan ju hända lixom.
    Ja, sen finns säkert aspekten att ett försäkringsbolag säkert skulle kunna använda avsaknad av aktuellt veterinärintyg som ett sätt att slingra sig ur i ett ev. försäkringsärende.
  • MaNiMi

Vi har en blandrashund, alltså inte reggad i SKK, men allt annat vid köpet var enligt deras regler.
    Hunden var besiktad en vända och en vända till precis innan vi hämtade henne.
    Hade inte godtagit något annat.

• Adidas16

Jag köpte precis en hundvalp som är blandras. Uppfödaren var hos vet. dagen innan jag skulle hämta henne, då hon redan visste ja skulle köpa henne. Men desto närmare inpå köpet desto bättre, något du kan lägga fram med för säkerhetställa att inget blivit fel. Om de gör det 7 dagar innan, så kan mkt hända under de dagarna. Jag har en chihuhua blandning de kan ju bara handla om att någon råkat trampa eller sparkat iväg henne. så desto näramre inpå köp desto bättre..

• JaninaH

jag fick papper idag på posten från hon som jag köper valp ifrån, där jag ska skriva under att jag har tagit del av villkoren, och skriva under att jag har betalat 2000kr i tingningsavgift. där är vi ense, men sedan står det 

§3 Säljaren skall vid leverans ha vaccinerat, avmaskat, chippat samt besiktigat hunden. 
    Besiktningen får vid leverans ej vara äldre än 30 dagar"  på pappret vilket jag reagerade på lite.
    Den dagen som jag får hålla dig i min famn, den dagen kommer mitt liv vara fullbordat!
  • Majsan70
    JaninaH skrev 2011-02-03 14:40:26 följande:
    jag fick papper idag på posten från hon som jag köper valp ifrån, där jag ska skriva under att jag har tagit del av villkoren, och skriva under att jag har betalat 2000kr i tingningsavgift. där är vi ense, men sedan står det 
    §3 Säljaren skall vid leverans ha vaccinerat, avmaskat, chippat samt besiktigat hunden. 
    Besiktningen får vid leverans ej vara äldre än 30 dagar"  på pappret vilket jag reagerade på lite.
    Oj där hade jag dragit öronen åt mig faktiskt. Antingen får hon ändra villkoren eller så hade jag köpt hund någon annastans.
  • JaninaH

Men jag har betalat 2000kr? Sedan så har jag skrivit ett mejl till henne nu om just detta.

jag skrev

Hej.
    Jag har fått pappret idag på posten. 
    Jag tänkte bara kolla med dig, du skulle väl skicka med besiktningsprotokollet? 
    En kopia på det iallafall? Jag vill ju gärna se så allt är bra med henne.
    Sedan så står det "§3 Säljaren skall vid leverans ha vaccinerat, avmaskat, chippat samt besiktigat hunden. 
    Besiktningen får vid leverans ej vara äldre än 30 dagar"  
    Enligt SKKs grundregler ska en valp levereras med ett veterinärbesiktningsintyg som inte får vara äldre än 7 dagar.  Detta gäller ju visserligen inte om man inte är reggad i skk, MEN jag tycker att 30 dagar är för lång tid.  Vad som helst kan hända under den tiden, bara att någon råkar trampa på henne.. Jag tycker 30 dagar är extremt.

MVH Janina

• Adidas16

Villkoren skall man vara överens om innan man betalar, en tanke till nästa gång. Dessa 2000 kommer hon använda sig troligen av och vac och allt hos vet. Säg till henne bara att du gärna vill at hon inte gör det 30 dagar innan utan samma vecka som du hämtar henne..Om hon toltalvägrar detta och gjort det 30 dagar innan så skulle jag skriva kontrakt vid sidan av att du vet. bes. när du kommer hem igen om de skulle vara något så har du det kontraktet till förfogande..

• riboflavin
    JaninaH skrev 2011-02-03 14:46:38 följande:
    Men jag har betalat 2000kr? Sedan så har jag skrivit ett mejl till henne nu om just detta.

jag skrev
    Hej.
    Jag har fått pappret idag på posten. 
    Jag tänkte bara kolla med dig, du skulle väl skicka med besiktningsprotokollet? 
    En kopia på det iallafall? Jag vill ju gärna se så allt är bra med henne.
    Sedan så står det "§3 Säljaren skall vid leverans ha vaccinerat, avmaskat, chippat samt besiktigat hunden. 
    Besiktningen får vid leverans ej vara äldre än 30 dagar"  
    Enligt SKKs grundregler ska en valp levereras med ett veterinärbesiktningsintyg som inte får vara äldre än 7 dagar.  Detta gäller ju visserligen inte om man inte är reggad i skk, MEN jag tycker att 30 dagar är för lång tid.  Vad som helst kan hända under den tiden, bara att någon råkar trampa på henne.. Jag tycker 30 dagar är extremt.
    MVH Janina

Jag hade också begärt att besiktningen är som äldst 7 dagar, vill hon inte se till det så hade jag också dragit öronen åt mig. Att du redan betalt en tingningspeng utan att ha ett avtal får bli en läxa till nästa gång.

Förhoppningsvis löser det ju sig, att besiktnigen enligt avtalet måste vara nyare än 30 dagar kan ju lika gärna innebära att hon planerar att besiktiga valparna i samband med att de är leveransklara, men vill slippa att besiktiga om valpar som hämtas först till helegen eller nästa helg i samförstånd med köpare.

hoppas allt går bra. 
Svar på tråden Vetrinärintyg, men ej reggad i SKK, gäller 7 dagar då?