• Alyana

Hur mycket amorterar ni på ert bolån?

Och hur stort är lånet just nu?

Min man är galen rent ut sagt och kräver att vi (han)
    ska amortera 10 000 kr varje månad!!! Förvånad

Vi har lån på 850 000 kr kvar. Köpte huset för 1,5 mån sedan, betalade då 125 000 kr kontant i insats+pantbrev. Pengar vi sparat ihop.

Vi har två små barn (4 & 6 år) och jag ska föda tredje barnet inom 3 veckor.
    Jag är arbetslös och har ingen inkomst... Får enbart ut garantibeloppet på föräldrapenningen.
    Han har fast jobb och tjänar väl en "genomsnittlig" lön.

Nu är han så sjukt låst vid att vi ska betala så mycket på lånet varje månad så att vi inte skulle få köpa en ny bilbarnstol för 1100 kr ens.... Utan ist en begagnad för 500. Rynkar på näsan 
    Kan säga att vi aldrig haft en ny första bilstol till barnen förut, utan lånat dem ist.
    Barnvagn köpte jag en superfin Brio för bara 350 kr t ex.
    Vi har inget skötbord än, när(om?Obestämd) det blir så blir det det billigaste på Ikea, samma med blöjor osv.... Han vill att vi snålar på allt - utom amorteringar på huset.

Jag känner att det här har gått för långt alltså.........
    Vi ska när som helst få ett nytt barn: Det om något kan väl vara värt att iaf införskaffa det nödvändiga?? Vi slösar ju inte på något som helst sätt!

Jag känner mig så j-a ledsen nu och har tappat lusten för allt. Gråter
    Ser inte ens fram emot att barnet ska komma längre.....
    Hemskt. Ingenting är ju roligt om man inte ens har det man behöver hemma... Rynkar på näsan

Vi har ju pengar till det. Bara att vi måste prioritera det som behövs till bebisen nu i början. Vi kan ju forf amortera mycket, men kanske inte 10 000!!! Skrikandes

Han tycker inte heller att våra barn ska få gå på barngymnastik Förvånad för det kostar för mycket!! Han är ju sjuk....... Kan säga att de har inte ens dagis nu, har varit utan i 1,5 mån och ska vara i 1 mån till (står i kö) så de behöver ju verkligen få komma ut och träffa andra barn och göra ngt kul ngn ggn!
    Inte får vi gå till frisören, inte köpa amningskudde, inte någonting alls.........! Gråter

Pga att då kan vi inte betala 10 000 på lånet varje månad.

Och jag har ingenting att säga till om heller.... För det är hans intjänade pengar...

• Svar på tråden Hur mycket amorterar ni på ert bolån?
  • Pigelinen

oj, vi diskuterade INNAN vi tog huslån hur vi skulle lägga upp våra amorteringar. Vi lever i en familj tillsammans och då får man ju lyssna på varandra!

Vi köpte hus nu i höstas och det är vist renoveringsbehov så därför har vi valt att inte amortera alls under första året utan lägga alla pengar på renoveringen istället så slapp vi ta extra lån för det. Sen lägger vi varje månad undan om det går och så ska vi ta en klumpamortering när renoveringen är över om vi har pengar på kontot. Annars börjar vi amortera då.

• Lavish
    Argo skrev 2011-02-05 19:07:05 följande:
    Ja, ni har en hög belåningsgrad och vi vet inget om er ekonomi, men det finns säkert en rimlig anledning till varför han vill amortera ned så snabbt som möjligt. I den här takten är ni skuldfria om 7 år.

Ja andra amorterar jättelitet eller intget alls och  "lever nu istället". Det ni gör är egentligen mycket smartare i det långa loppet än vad den normala svensken sysslar med, men det är sak samma:

Ert problem är inte ekonomin. Ert problem är att ni inte kan prata och komma överens. Du skriver det själv: "Det går inte att tala med honom om detta".

Be killen läsa länken jag gav och hälsa honom att även om det är han som är "nörden" som har kontrollen så är det nog vettigast att ni två som par kommer överens om vilket liv ni ska leva.
    Fast även 7 år är jävligt lång tid att inte kunna unna sig ens de billigaste nöjen när barnen växer upp.
  • Argo
    Lavish skrev 2011-02-05 20:28:23 följande:
    Fast även 7 år är jävligt lång tid att inte kunna unna sig ens de billigaste nöjen när barnen växer upp.
    TS och hennes kille har ju en del att komma överens om, men det handlar ju, som TS skriver, inte om att inte unna sig "ens de billigaste nöjen". Det handlar om begagnade saker istället för nya, skötbord från IKEA osv.

Och kommer man överens om detta är det ju en fullt möjlig, och ganska smart, startegi.

Men nu pratar ju inte TS och killen med varandra om saken. Då blir det problem.
  • Matillin
    Lavish skrev 2011-02-05 20:28:23 följande:
    Nej speciellt när man faktiskt har råd att unna sig dom sakerna.
  • majlinsa

Jag förstår att det är jobbigt för dig.
    Men jag funderar lite på om han är lite rödd/orolig ifall hans inkomst skulle försvinna/minska då har ni din låga fp + en mindre från honom. Och ett hus på det som jag antar att ni verkligen vill behålla men tyvärr kostar att äga. Det är renoveringar, lån, trädgårdsprylar, värme ect som slukar pengar. Men borde du inte sätta dig ned och prata med mannen om varför han är så fast vid just 10.000 och vad målet är? Handlar det kanske om att amortera mycket under en kortare tid för att kunna låna upp på huset om det skulle krisa?

• Capt Janeway

Varför ens amortera alls? :-P

Om/när ni säljer huset i framtiden har det med störska sannolikhet stigit i värde och ni får igen pengarna ni lagt ut igen.

Ok, ok, amortera lite för att få ned räntor kan vara bra, men det finns ingen anledning att bli skuldfri asap.

• Viggo och pyrets mamma

Vi har lån på drygt 1 miljon och huset är värderat till 1,5 så vi har bara bottenlån. Vi har tänkt amortera 1000 kr i månaden så länge vi båda jobbar. Vid en ev f-ledighet kommer vi inte amortera alls. 10 000 i månaden är sanslöst mycket amortering för ett så litet lån. 

-Mammas älskling 080425-
  • Ari Gold

Om han anser sig bestämma privat över ERA pengar kan han skaffa sig ett eget hus att bo i tycker jag...

Och ja, med era pengar menar jag de ni tillsammans tjänar i hushållet oavsett vems lön som drar in mest.

• Argo
    Capt Janeway skrev 2011-02-06 08:49:53 följande:
    Varför ens amortera alls? :-P

Om/när ni säljer huset i framtiden har det med störska sannolikhet stigit i värde och ni får igen pengarna ni lagt ut igen.

Ok, ok, amortera lite för att få ned räntor kan vara bra, men det finns ingen anledning att bli skuldfri asap.
    Självklart.

Med nästan lika mycket lån som värdet på huset så "med största sannolikhet kommer ändå huset att ha stigit i värde". Just som de säger att räntorna är på väg upp och allt. 

Det rådet är inget jag skulle ta direkt.
  • Vofflis

vi har bostadslån på 780 000 kr, vi amorterar 1000 kr i månaden. Det räcker, huset är värderat till 900 000 kr..

Svar på tråden Hur mycket amorterar ni på ert bolån?