Inlägg från: MammaG |Visa alla inlägg
  • MammaG

Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?

Quickman skrev 2011-02-03 21:10:41 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur ni resonerar när ni skriver att det handlar om att ge barnen mer möjligheter. Hur kan man ge dem mer möjligheter när man begränsar deras leksaker, kläder etc. Det finns massvis med kvinnor som utbildar sig till mekaniker i vuxen ålder trots att de lekte med dockor som barn, och jag har inte träffat särskilt många om ens några som har ett problem med det. 

Genusvetenskapen löser inga problem; den skapar dem. 

Låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar. Svårare än så är det inte. 
    Det handlar ju INTE om att begränsa! Det handlar INTE om att pojkar inte ska få leka med bilar, det handlar om att de får leka med annat OCKSÅ, och det handlar om att de inte BEHÖVER leka med bilar alls om de inte vill. Likadant när det gäller flickor och docker. Det handlar om att skapa en värld där Lisa inte rutinmässigt blir inledd i dockvrån när hon faktiskt vill bygga en bilbana, det handlar om att se att Tim kanske inte vill spela fotboll på rasten bara för att alla andra killar gör det, Tim kanske vill rita och det ska han få göra utan att någon ifrågasätter det.
    Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • MammaG
    Faber skrev 2011-02-04 00:00:58 följande:
    En genusforskare ville förändra fysikundervisningen på universitetet med hänvisning till att den gynnade män, den innehöll för mycket matematik och faklta...

I rest my case.
    Det där är samma resonemang som att påstå att islam utplånar vår kultur för att en helt svensk rektor i Fittja inte ville hissa svenska flaggan
  • MammaG
    John D skrev 2011-02-04 13:41:32 följande:
    Vill ett barn ha rosa klänning, så låt barnet ha rosa klänning. Vill barnet leka med grävskopor, så låt då barnet leka med grävskopor.
    Observera att jag bara säger "barn" utan att nämna något kön, då jag faktiskt tycker att könet är helt irrelevant.
    Fast det är ju det som genus handlar om. Det SKA vara helt irrelevant vem som leker med vad, även när barnet med grävskopan heter Sara och barnet med dockan heter Malte
  • MammaG
    Faber skrev 2011-02-05 14:56:37 följande:
    "Hösten 2003 arrangerade den socialdemokratiska regeringen en konferens om kvinnohandel. Som huvudtalare hade man inbjudit ett antal internationella aktivister, bland andra Sheila Jeffrey. Hon är bland annat känd för att hävda den så kallade antipojkbarnslinjen som innebär att kvinnor med gossebarn måste uteslutas ur de kvinnoorganisationer som bekämpar kvinnoförtryck. Slutsatsen är att kvinnor som inte frivilligt väljer att göra abort när de är havande med ett gossebarn är osolidariska mot kvinnokampen.”
    Kan du posta en faktisk länk till intervjun/boken/uppsatsen där Sheila Jeffrey faktiskt säger det? Jag har híttat debattartikeln du klippt ditt citat ur, men jag hittar inga opartiska referenser till denna "antipojkbarnslinje".

Det är inte som om det är ett okänt fenomen att folk tillskrivs saker de aldrig sagt, så jag vill se det komma från hennes mun, inte Bo Rothsteins (som förövrigt kritiserat genusvetenskapliga institutioners brist på jämställdhet. Undrar om han har samma inställning när det gäller institutioner med manlig dominans?)
  • MammaG
    pokerman skrev 2011-02-15 14:55:03 följande:
    Fast man har ju faktiskt ändrat på Högeskoleprovet eftersom tjejer presetar sämre på det än killar. Man har ansett att provet varit anpassat för killar. Det nya provet ska nu vara mer anpassat för tjejer och man hoppas nu att de ska få bättre på dessa prov. 

Det lustiga i det hela är att man upptäckte detta "problem" när man jämförde resultaten på Högskoleprovet och betygen från gymnasiet. De med höga betyg fick sämre resultat på provet än deras betygsnivå motiverade. De med lägre betyg fick bättre resultat än deras betyg motiverade.

I det hela en lustig situation. Samtidigt såg man att tjejer fick högre betyg än deras kunskap motiverade. Tjejer får högre betyg i ämnen så som matte, fysik, kemi etc. trots att killar preseterar bättre på prov. Slår man ihop detta blir det en makaber situation.

Man ändrar alltså HP eftersom tjejer "missgynnas". Samtidigt låter man dem få höga betyg som inte stämmer med deras kunskapsnivå. På så vis råder man bot på problemet att betygen inte stämmer med resultatet på HP. .

Fast betyg ska naturligtvis inte vara baserade på provresultat. Om man rent teoristiskt säger att en kille kan få vg eller tom mvg på ett prov, men aldrig håller käften när han ska på en lektion, inte lyssnar, inte svarar på frågor, inte gör enskilda läxor så är det ju det som ska avgöra. Tokplugga inför ett prov kan vem som helst göra, men sitter kunskapen kvar en vecka senare?
  • MammaG
    Faber skrev 2011-02-15 15:48:27 följande:
    Skitsnack, det fhandlar inte om ett enskilt fall. Verkligheten skall omformas, följ med i media så ser du gott om exempel.

tanjabergkvist.wordpress.com/

Du blir tvungen att leta efter just det fallet men det finns gott om vansinne. Bloggaren är en professor i matematik så hon borde veta hur det förhåller sig i Universitetsvärlden just nu då det ju är hennes arbetsplats (Hon har nyligen bytt jobb).
    Det är märkligt, dels att folk bara är hysteriska när den är genusmedvetna? Att den här bruden är fanatisk på sin hörna, det kan du inte se?
    Jag respekterar inte ytterligheter på någon sida i den här frågan, och hon representerar den ena av dem, så hennes yttranden tänker jag inte ägna ens en tanke.

Måste fråga en sak; nu har jag inte läst alla dina inlägg, så jag vet inte riktigt på vilken nivå du ligger: men ni män som benhårt hävdar skillnader mellan män och kvinnor: ni kommer väl aldrig på idén att hävda att ni är lika bra föräldrar som en mamma, eller hur? Enligt det tänkande som framförs i många trådar på FL i denna fråga finns ju all vårdnad och omtanke endast hos kvinnan, eller hur?
  • MammaG
    pokerman skrev 2011-02-16 13:55:48 följande:
    Här är också en s.k. "orättvisa"  som inte finns...

www.dn.se/sthlm/flickor-far-basta-traningstid... 

Som sagt, hela debatten är skev.  
    Det har jag aldrig hört, att tjejer skulle få sämre träningstider, men däremot vet jag att traditionella pojksporter som som fotboll och ishockey får betydligt mer uppbackning ekonomiskt och uppmärksamhetsmässigt än det som sysselsätter tusentals tjejer, och faktiskt en hel del pojkar: ridsporten.
  • MammaG
    pokerman skrev 2011-02-16 13:49:23 följande:
    När man sätter betyg ska dessa vara satta efter studiemålen. Det görs inte idag. Dessuomt verkar det ju som om kunskapen sitter bättre hos killar, eftersom de lyckas bättre på Högskoleprovet, trots lägre betyg. Din tes verkar inte stämma där. 

www.dn.se/nyheter/nyheter---hem1/flickors-bet...

Det går väl att plugga till högskoleprovet också. Jag menar inte att killar inte kan vara bra i skolan, man jag tycker du lägger fram det lite som att tjejer är egentligen mer korkade, det tillåts bara inte komma fram.

Tror inte för en sekund att kunskap "sitter" bättre hos killar än tjejer

Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?