• Filoso Fisken

Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?

Vore intressant att höra, eftersom att de flesta (i mina ögon) som vurmar för genus och jämlikhet, verkar vara kvinnor. Finns det män som håller med? Om inte - hur tänker ni?

Nu tänker jag genus och jämlikhet både när det gäller barn & ungdomar (det jag själv är mest intresserad av), men också i vuxenlivet.

So long!
    /

• Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?
  • lennartsdotter
    Quickman skrev 2011-02-03 21:57:00 följande:
    Ja, och det är något jag håller med om. Men svara mig då varför många förskolor i genusvetenskapens namn faktiskt tar bort leksaker från sitt sortiment, och enbart har "könsneutrala" saker. 
    När personalen på en förskola väljer att göra så handlar det ofta om ett tillfälligt bortplockande av leksaker för att bryta könsstereotypa mönster (något som många barn kommer med när de börjar förskolan). Sedan plockas leksakerna ofta tillbaks.

På min sons förskola plockas alla leksaker undan ibland. Barnen har aldrig tillgång till alla leksaker på en gång eftersom de anses lätt bli distraherade av för många leksaker samtidigt. Dessutom blir de bortplockade leksakerna "nya" igen när de kommer tillbaks och barnen får en nytändning att leka med dem.
  • lennartsdotter
    Faber skrev 2011-02-04 00:00:58 följande:
    En genusforskare ville förändra fysikundervisningen på universitetet med hänvisning till att den gynnade män, den innehöll för mycket matematik och faklta...

I rest my case.
    Jag tror fysikundervisningen skulle ha mycket att vinna på fler laborationer och mindre bränna blyerts. När jag läste fysik på universitetet var den väldigt laborativ och alla som läste kursen (ca 50-50 män och kvinnor) klarade kursen mycket bra.
  • Filoso Fisken

Nalliwer - ELLER HUR!!!

Jag håller själv med om att det finns de som totalt missuppfattat "genus", och arbetar helt fel kring det. Att ta bort bilar och dockor för att de är "könsmärkta" är fel-fel-fel och de som är väl insatta och vet vad de pratar om - gör. inte. så. Tvärtom så är grundidén att bredda (eller ännu hellre sudda ut) rollerna, så att allt är öppet för alla liksom.
    Då innebär inte det att man tycker att det är fel med flickor som växer upp och blir traditionellt "kvinnliga" kvinnor. Precis som det inte är fel om pojkar växer upp och blir traditionellt "kvinnliga" män o.s.v. o.s.v. Hänger ni med hur jag menar?

Så det är väldigt synd när folk tittar på de där som överdriver och använder "genus" på fel sätt, och sedan tror att alla gör så och att "det är såå vricket att vara genusmedveten". Då har man ju liksom inte ens sätt den rätta bilden av det hela. 

Det är lika bright som om jag skulle säga att "islam är såå vrickat" bara för att jag utgått ifrån fundamentalister.

• Filoso Fisken

Dock kan det absolut vara bra att tillfälligt plocka bort leksaker, om syftet är att man vill lära barnen att leka med något annat... också. Om ungarna är skogstokiga i bilarbilarbilar och dockordockordockor så kan det vara bra att introducera nya saker, så att de får en chans att lära sig nya saker. För jo - hör och häpna - ungarna LÄR SIG när de leker. Deras "lärande" blir ju väldigt snävt om de bara leker med en typ av leksaker.

Men att ta bort bilar och dockor p.g.a. att de är starkt könsmärkta, är inte en bra anledning. För även dessa två lär ju barnen viktiga saker. (dockor t.ex. = omvårdnad, empati, fantasi, att lyssna, bearbeta sin omgivning etc.)

.. Dock hade jag nog inte valt Bratz. Hade det funnits en docka som såg ut som en vanlig människa hade det varit bättre. Men men!

• Faber
    Nalliwer skrev 2011-02-04 08:52:41 följande:
    Dålig retorik tycker jag.
    Ska man förkasta alla kunskapsdicipliner för att det finns radikalister och idioter som slänger ur sig ogenomtänkta grejer så blir det inte mycket kvar.
     Istället för att lyssna till "män är djur" argument, mammor är riktiga föräldrar uttaladen och ändra mattematik/fysik/kemi/biologi/etc förslagen så kanske du skulle lägga några minuter på att försöka ta reda på vad genusvetenskapen, i sin icke radikaliserade form har att erbjuda. Sätt dig tex och titta lite på Yvonne Hirdmans resonemang istället så kanske du får en mer nyanserad hållning till genusperspektivet.
    Det är ju radikalisterna som anger tonen i det offentliga rummet, det är dem som har fått politiskt inflytande ivrigt påhejade av politiker som inte vågar komma med invändningar av rädsla för att förlora röster. I den privata sfären backas de upp av inställsamma killar som tror att det förbättrar deras chanser att ligga.

Det handlar inte om någon vetenskap utan om en politisk idéologi och syftet är detsamma som med alla idéologier att vionna makt och inflytande åt den egna gruppen.
  • Nalliwer
    Faber skrev 2011-02-04 13:22:06 följande:
     I den privata sfären backas de upp av inställsamma killar som tror att det förbättrar deras chanser att ligga.
    Gillar verkligen din argumentation.
    Får nog erkänna att jag står upp ganska mycket för en strävan efter ett jämställdare samhälle. Ni som därigenom känner att ni vill hoppa i säng med mig kan väl maila över en bild och kontaktuppgifter........
  • Filoso Fisken

Återigen.
    Att tolka genus via extrema fundamentalister (som oftast själva missuppfattat hela grundidén),
    är ungefär lika smart som att tolka Islam utifrån extrema fundamentalister. Same shit.
    Det ger liksom en snedvriden bild av vad som faktiskt kan vara något bra! Jora, ni hörde rätt. Något BRA.

• John D

Jag skulle nog klassificera mig som extremt liberal och jag tror starkt på individens fria vilja. Om det nu gör mig till anhängare eller motståndare till genus-rörelsen vet jag faktiskt inte, och bryr mig faktiskt inte heller.

Vill ett barn ha rosa klänning, så låt barnet ha rosa klänning. Vill barnet leka med grävskopor, så låt då barnet leka med grävskopor.
    Observera att jag bara säger "barn" utan att nämna något kön, då jag faktiskt tycker att könet är helt irrelevant.

Vad gäller jämställdhetsbiten så tycker jag att hela den debatten har blivit infekterad och i stort sett värdelös.
    Folk skriker efter jämställdhet och förespråkar könskvotering. Den som tror att kvotering i vilken form som helst främjar jämställdhet på något vis, har verkligen totalt fuckat upp sin definition av jämställdhet!

• Quickman
    Filoso Fisken skrev 2011-02-04 13:36:51 följande:

Återigen.
    Att tolka genus via extrema fundamentalister (som oftast själva missuppfattat hela grundidén),
    är ungefär lika smart som att tolka Islam utifrån extrema fundamentalister. Same shit.
    Det ger liksom en snedvriden bild av vad som faktiskt kan vara något bra! Jora, ni hörde rätt. Något BRA.

Fast hur många är egentligen de där "fundamentalisterna"? Som jag ser så är det inte direkt ett underskott på dem, och de lyckas ju ständigt få utrymme i media och många har till och med tagit sig in i den akademiska världen. Varför utgår du från att det är ditt sätt att definiera genus som är det normativa? Tro inte att alla definierar genus på samma sätt som du.

I övrigt tycker jag John77 summerade det hela bra. Jag bryr mig liksom inte om en man går omkring i rosa klänning. Varje individ får liksom göra vad fan de vill med sina egna liv liksom.
  • Faber
    Nalliwer skrev 2011-02-04 13:34:53 följande:
    Gillar verkligen din argumentation.
    Får nog erkänna att jag står upp ganska mycket för en strävan efter ett jämställdare samhälle. Ni som därigenom känner att ni vill hoppa i säng med mig kan väl maila över en bild och kontaktuppgifter........
    Tål du inte höra sanningen? Jag har aldrig sagt att jag är emot jämställdhet, det genusvetarna sysslar med har dock inget att göra med jämställdhet.
Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?