• royallove

Ta ut väldigt få dagar

Om jag går på föräldraledighet två veckor innan beräknad förlossning, måste jag då ta ut visst antal dagar? Eller kan jag ta pyttelite, typ 1-2 dagar/vecka? Jag tänker såhär: Man får ju va ledig på heltid tills barnet fyller 1,5 år men än så länge finns ju inte barnet. Om jag då är ledig på heltid men bara tar ut 2 föräldradag, vad räknas de andra dagarna som, tjänstledighet eller?? Blir helt snurrig av allt det här och vill inte göra något misstag som kostar i framtiden.

• Svar på tråden Ta ut väldigt få dagar
  • anirac1

Första året får du själv välja antal dagar du vill ta ut i veckan. MEN när den månad barnet fyller 1år måste du ta ut minst 5 dagar i veckan för att behålla din sgi.

• Finamamma

Du har rätt att vara ledig 60 dagar innan BF oavsett om du tar ut FP-dagar eller inte.

• skånegås

Men till mig sa de att för att behålla SGI var jag tvungen att ta full fp fram tills dagen då barnet föddes. Sedan får man göra som man vill 1 år och efter 1-årsdagen måste man ta ut fullt igen för att få behålla SGI. Dock får man fp efter gamla SGI tom barnets 2-årsdag även om SGI sänks...

Man räknas hela tiden som föräldraledig som jag förstått...

• Finamamma

Och även för nästa barn om man blir gravid igen inom 1 år och 9 månader. Men att man skulle vara tvungen att ta ut FP för att skydda SGI innan barnet är fött tror jag inte stämmer.

• Barbabok

Man kan vara tvungen att skydda SGI före bebis ankomst om man redan är inne i en SGI-skyddande period.
    Har man tex redan ett barn, jobbar deltid och fyller ut med FP måste man fortsätta att göra så fram tills att barn 2 fötts.

Är det första barnet är SGI skyddat precis som länken säger.

• princess edition

men för att få gå ner i arbetstid utan att sgi påverkas gäller att man inte tidigare haft nedsatt arbetstid pga tex stuieledigt. jag var nämligen studieledig en dag i veckan under knappt tre månader och fick veta att jag inte kunde vara det längre om jag ville skydda min sgi. är första barnet för mig. så jag funderar också på hur det blir när jag tar fp innan födseln, om jag måste ta ut fem dagar i veckan för att inte sgi ska påverkas...

• Heroa

Jag ringde o frågade om detta idag för jag vill ta ut väldigt lite innan bebisen kommer. Det var upp till mig sa hon, inget som skulle påverkar min SGI. Det är när barnet är 1 år man behöver tänka på att ta ut 5 dagar (eller jobba 2 och ta ledighet 3).

Men då jobbar jag heltid på detta jobb sen 3 år tillbaka. MEN först fick jag prata med en annan som sa att jag var tvungen att ta ut fullt innan barnet var fött! Därför ringde jag igen och hon sa att det inte stämmer.

Jag blir skitsur på att de ger olika besked, har fått det i andra frågor också. eras egna regeler är för svåra för att de själva ens ska kunna dem! Eftersom att man kan förlora väldigt mycket pengar känns det ju jätteviktigt att man gör rätt, för man lär ju inte kunna säga "men hon sa...".

• MissMJ
    Finamamma skrev 2011-02-03 18:02:15 följande:
    Du har rätt att vara ledig 60 dagar innan BF oavsett om du tar ut FP-dagar eller inte.
    gäller detta även om du går på ett VIK?? Är nämligen inte speciellt sugen på att jobba längre än till 2 månader innan, måste man ansöka om det i god tid innan eller är det olika från företag till företag kanske? Hade tänkt ansöka om GP i första hand, men om jag inte får det så tänkte jag helt enkelt bara vara ledig, men om jag måste ansöka om den ledigheten i god tid innan, så kan det ju bli lite knasigt, efetrsom jag förmodligen inte fått besked om GP ännu då...usch krångligt det här:(
Svar på tråden Ta ut väldigt få dagar