• Sweetness

Är russin farliga för en 8-månaders?

Min mamma berättade för mig i dag att hon hört att det finns ett ämne i russin som är farligt för små barn. I alla fall om de äter mer är 20 g i veckan. Ämnet skulle vara skadligt för deras njurar...

Är det någon annan som hört nått om det här? Jag har letat efter information på nätet men hittar inget. Min dotter ÄLSKAR russin och vill såklart veta mera om det här innan jag ger henne dem.
    .
    Jag vet att det är mycket socker i russin så det är inte det jag vill veta ... ;)

Moa 2010-06-07 mirola80.blogspot.com
  • Svar på tråden Är russin farliga för en 8-månaders?
  • La Lola

Ja det kan finnas nåt slags mögel i de vet jag...om det är det hon menar?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Sweetness

Publicerat i dec 2007. Inte den nyaste nyheten direkt .. Borde det inte blivit mer uppmärksamhet om detta om det stämde? Borde inte BVC/barnböcker informera om det?

• La Lola
    Sweetness skrev 2011-02-03 19:21:32 följande:
    Publicerat i dec 2007. Inte den nyaste nyheten direkt .. Borde det inte blivit mer uppmärksamhet om detta om det stämde? Borde inte BVC/barnböcker informera om det?
    Sök på Livsmedelsverket då.
    Det står ju där oxå om detta mögel. Glömde kolla när det skrevs.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • pappapee

Ger du henne "hela" russin? eller gör du puré?

Det allra sämsta man kan ge barn ur tandsynpunkt är faktiskt russin. De fastnar i tänderna och sedan ligger de där och framkallar lätt hål. Då menar jag "hela" russin.

• Sweetness

Jag ger henne "hela" russin fast jag delar de i mindre bitar så hon inte ska sätta i halsen. Jo, jag vet att de innehåller mycket socker men det är i alla fall inget som är livsfarligt som det här möglet jag undrade om ...

• Sweetness
    La Lola skrev 2011-02-03 19:23:31 följande:
    Sök på Livsmedelsverket då.
    Det står ju där oxå om detta mögel. Glömde kolla när det skrevs.
    Tack, det ska jag göra. =)
  • förvirrande

Här i Danmark där jag bor rekomenderar man att inte ge barn under 3 år mer än 50gram russin i veckan just pga det svampgift som finns i russin som barnet inte tål att få för mycket av. Detta informeras det om av bvc.

• Frontline
    Sweetness skrev 2011-02-03 19:21:32 följande:
    Nej det är ju inte samma russin som 2007 men faktum kvarstår ju ändå att det inte är nyttigt...

Men visst denna är uppdaterad för ett par dagar sen

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Mogelgifter/Ochratoxin-A/Ochratoxin-A-i-russin-och-korinter/
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Sweetness
    förvirrande skrev 2011-02-03 19:38:32 följande:
    Här i Danmark där jag bor rekomenderar man att inte ge barn under 3 år mer än 50gram russin i veckan just pga det svampgift som finns i russin som barnet inte tål att få för mycket av. Detta informeras det om av bvc.
    Oki, konstigt att de inte informerar om det här i Sverige. Men då vet jag i alla fall att det går bra med nått russin eller två då och då så länge det inte är några stora mängder.
Svar på tråden Är russin farliga för en 8-månaders?