Inlägg från: linas fina |Visa alla inlägg
  • linas fina

Får pojkar läsa flickböcker?

Det som är sjukt är att en bok med en flicka är en flickbok och kan inte läsas av pojkar. Medan böcker med killar (Harry potter tex) inte är en renodlad pojkbok utan kan läsas av båda könen.
    Som vanligt ses det manliga som neutralt. 

• linas fina
    linas fina skrev 2011-02-03 21:46:20 följande:
    Det som är sjukt är att en bok med en flicka är en flickbok och kan inte läsas av pojkar. Medan böcker med killar (Harry potter tex) inte är en renodlad pojkbok utan kan läsas av båda könen.
    Som vanligt ses det manliga som neutralt. 
    För övrigt har jag hört att det var därför Jk Rowling valde en manlig karaktär. På det sättet når man båda könen.
  • linas fina
    Freida skrev 2011-02-03 21:53:15 följande:
    linas fina: Å därför hon skriver under "seudonym"...
    Just det ja. För att få status som en manlig författare. Usch det är tametusan sjukt.
  • linas fina
    Pigeon skrev 2011-02-03 22:00:48 följande:
    Smart drag... men knäppt att de ska behöva vara så!
    Eller förresten pseudonym har hon kanske inte men hon tog medvetet bara initialerna för att inte visa att hon var kvinna.
  • linas fina
    Boothwalker skrev 2011-02-04 03:57:30 följande:
    Jag har hört att harry potter skrevs för att det saknades böcker för killar i den åldern. Och det är bla därför hon står som JK Rowling (istället för Joanne Rowling). För att det inte uppenbart skulle synas att böckerna var skrivna av en tjej och därmed avskräcka typ.
    Jasså, ja jag har för mig att jag hört det var ett medvetet val fast jag kan ju ha fel. Fast det kanske man inte vill erkänna som författare att man tar en pojke i huvudrollen för att det säljer bättre.
    Men på det här sättet kunde hon ju locka både killar och tjejer. Så det var ju smartast på så sett. =) 
Svar på tråden Får pojkar läsa flickböcker?