• Pigeon

Får pojkar läsa flickböcker?

Vad tycker ni, är det OK för killar att läsa tjejböcker? Såna som t.ex. Tvillingarna, Kitty m.fl?

Om ni tycker det är okej, ska man då förvarna pojken om att han ev kan bli retad av andra barn om de ser såna böcker i hans bokhylla? De brukar ju kategoriseras som flickböcker på skolbiblioteket, så det finns säkert något barn som reagerar på det...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-03 19:21
    Kommentera gärna i tråden och motivera ditt svar!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får pojkar läsa flickböcker?
  • Pigeon
    Lady Dahmer skrev 2011-02-04 09:43:26 följande:
    ja tyvärr. män läser sällan böcker skrivna av kvinnor. Kvinnor läser böcker skrivna av båda könen.

och frågan i TS är störtlöjlig!
    Låter konstigt. Visst brukar män också gilla Astrid Lindgren... och Agatha Christie. Och nog läser även män t.ex Liza Marklund?
  • MrsPA
    Eshka skrev 2011-02-04 12:43:01 följande:
    Jag röstade på ja och skulle vilja lägga till ett "självklart"... Böcker är böcker!
    Jösses, det får mig att tänka på det nyöppnade City Gross i Skara där leksaksavdelningen var uppdelade i pojk respektive tjejleksaker... Nog för att leksaksaffärer samlar allt som är snuttegulligt rosa och dockor på samma ställe och så men jag har aldrig sett att det faller under sådana kategorier.. Samma sak där, leksaker är leksaker och är till för alla!
    Mycket bra skrivet :D

Jag uppfostrar iaf min son så att han ska få leka med det han vill och även då läsa vilka böcker han vill,
    Skulle jag sen komma o säga till honom att han kanske blir retad av sina kompisar...... Vad har jag då lärt honom? Jo att han egentligen inte kan leka med det han vill och inte läsa de böcker han vill.
    Förhoppningsvis kan iaf han få med sig en öppen syn på detta då oxå :)
  • Lady Dahmer
    Pigeon skrev 2011-02-04 15:28:26 följande:
    Låter konstigt. Visst brukar män också gilla Astrid Lindgren... och Agatha Christie. Och nog läser även män t.ex Liza Marklund?
    nej
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Plutteli

Jag visste inte ens att det fanns flickböcker...
    Senaste klassen jag var i och jobbade var en pk 3:a, där läste ALLA böckern som går under serien "vargbröder", det var en lååång väntelista på de böckerna i skolans bibliotek kan jag ju säga... Sen slogs barnen även om tre bokserier till, en om hockey (främst killarna) en serie om fotboll (båda könen) samt lassemajas detektivbyrå....

• luvah33

Haha, jag visste inte att det fanns tjejböcker. Helt otroligt. Naturligtvis ska ungarna läsa allt vad dom kommer över...!

• Veladis

Men snälla!
    Böcker är böcker och all läsning är bra läsning!
    Skulle aldrig komma på tanken att neka någonting med argumentet "du kan ju bli retad" eller varna för det. Det är ju att indirekt ge de som retar rätt! Och det är alltid den som retar som gör fel! Däremot diskuterar jag med mina barn i ren allmänhet kring varför vissa tycker att det det bara finns ett sätt att vara kille respektive tjej. Jag vill förmedla att alla ska få vara som de vill och de har också utvecklat en bra, stark självkänsla.

• Pigeon
    Lady Dahmer skrev 2011-02-04 16:33:34 följande:
    nej
    Min man och hans bror är då stora fans av dessa tre damer i alla fall... Och en av pappas favoritförfattare heter Madeleine L'Engle. Ledsen att grusa din fina teori.
  • cloudberry79
    Pigeon skrev 2011-02-04 19:29:15 följande:
    Min man och hans bror är då stora fans av dessa tre damer i alla fall... Och en av pappas favoritförfattare heter Madeleine L'Engle. Ledsen att grusa din fina teori.
    Vad hon menar är såklart män i allmänhet, när man gör statistik över lästa/utlånade böcker på bibliotek till exempel. Där är trenden tydlig: Män läser män och kvinnor läser både och.
    If you love me - please don't feed me!
  • Lady Dahmer
    Pigeon skrev 2011-02-04 19:29:15 följande:
    jag sa inte att INGA män läser kvinnoförfattare. Jag sa att män (generellt) SÄLLAN läser böcker skrivna av kvinnor.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Pigeon
    Lady Dahmer skrev 2011-02-04 20:23:24 följande:
    jag sa inte att INGA män läser kvinnoförfattare. Jag sa att män (generellt) SÄLLAN läser böcker skrivna av kvinnor.
    Har du någon källa på sådan statistik?
Svar på tråden Får pojkar läsa flickböcker?