Inlägg från: bubbelmaja |Visa alla inlägg
  • bubbelmaja

Läsläxans vara eller icke vara

Jag skulle vilja höra hur ni med barn i de första skolåren ser på läsläxa. Ska barnen ha läsläxa eller inte? Hur mycket tycker ni att skolan kan förvänta sig att barnen ska läsa själva? Läser ni alltid läsläxan med era barn, och i så fall fall gör ni det för att ni måste eller för att ni vill? Hur ser era barn på de läsläxor ni får?

Självklart behöver ni inte svara på just de här frågorna. Debattera gärna!  

Jag är lärare och intresserar mig för de "allmänna åsikterna" kring läsning och barn. Diskuterar ofta läsning med föräldrarna och brukar försöka komma med råd och förslag till de som vill ha.  

• Svar på tråden Läsläxans vara eller icke vara
  • bubbelmaja

Så hur skulle du önska att läsläxan såg ut? 

Tycker du att läsning enbart är skolans ansvar eller tar du ditt ansvar fast på ett annat sätt gällande läsning? Något skolan kan använda sig av?  

• bubbelmaja

Eller förtydligar mig, ansvar tar du ju redan nu, men skulle du vilja ta ditt ansvar för läsning på ett annat sätt än det som skolan önskar?

• bubbelmaja

Diskuterar ni föräldrar där ute detta med ert barns lärare? 

Jag som lärare önskar att man fick veta mer av vad föräldrar tycker, framför allt om jag frågar. Det är inte för min skull barnet läser hemma och man kan alltid komma fram till bra lösningar om man samarbetar.  

• bubbelmaja

Jag ger läsläxa fredag till fredag. Jag tror att själva läsningen tar ca 15 minuter att ta sig igenom och så några frågor på texten och någon kreativ uppgift kopplad till sagan. Jag brukar uppmuntra dem att dela upp läxan på flera dagar. Gärna läsa tyst en dag, högt en annan och göra frågorna lite då och då. 

• bubbelmaja

Vi har massor med resurser. Små läsgrupper osv. Dessutom läxhjälp två gånger i veckan. Vi har rätt många elever som inte har möjlighet att få så  mycket hjälp hemma. 

• bubbelmaja
    m med tre stjärnor skrev 2011-02-03 21:32:41 följande:
    Vi har haft tvärtom problem. Min dotter, nu 8 år, hatade läsläxorna.
    Ffa på första skolan där alla barn hade samma läsebok och det skulle skrivas svar på frågor efteråt. Vansinnigt tråkigt, hon läste ju ut hela boken första veckan.
    På nya skolan fick de välja fritt av klassens skönlitterära bokutbud. Men det fanns inget som hon gillade, mycket lassemaja hon gillar ju harry potter;)
    Dock har hon en fantastisk lärare så vi gjorde upp att vi ordnar böcker hemma som hon läser och vi skriver inget i den lilla boken.
    Hon läser sina harry potter tyst innan hon somnar, hon läser gärna böcker för sina småsyskon och vi läser böcker på engelska ihop (typ cat in a hat). De får nämligen inte läsa engelska förrän nästa år i fyran och hon vill lära sig nu så hon lånar sådanan böcker.

SÅ mitt svar är att läsläxor för att uppmuntra barns läslust är bra. Om de sedan äljer att läsa dem högt eller tyst spelar kanske ingen roll (kanske är det tom bättre att de läser kalle anka eller bamse) det viktigaste är ju, tycker jag, att barnen finner läslust.
    Absolut. För mig är det så självklart, att om en förälder kom med eget förslag så skulle jag samarbeta. 
  • bubbelmaja

Vi har 4 läsgrupper, så det finns 4 olika läsläxor. Till min grupp väljer jag ofta enstaka sagor, med varierande svårighetsgrad. de har haft Lassemaja i läxa. Liksom sagan om det röda äpple, Palle är ensam i världen, Bamse, poesi och dikter, sångtexter ibland osv. 

• bubbelmaja

Jag arbetar på en skola med många barn med utländsk härkomst. Många av dem säger att de inte har så många svenska böcker hemma. En del har svårt att få tid med föräldrarna om det inte är en läxa. Läsläxan är därför ganska populär. Jag har ibland hoppat över läsläxan och bett dem läsa ändå hemma, valfri bok men då kommer en del föräldrar och ber om läxa. Det ska liksom komma från skolan för att gälla. 

Så ja, många har haft nytta av läsläxa. 

Kanske så mycket i min klass nu, men jag har jobbat i över 10 år, i många klasser då jag i omgångar arbetat som resurs i 3 klasser.  

• bubbelmaja
    bubbelmaja skrev 2011-02-04 21:58:25 följande:
    Jag arbetar på en skola med många barn med utländsk härkomst. Många av dem säger att de inte har så många svenska böcker hemma. En del har svårt att få tid med föräldrarna om det inte är en läxa. Läsläxan är därför ganska populär. Jag har ibland hoppat över läsläxan och bett dem läsa ändå hemma, valfri bok men då kommer en del föräldrar och ber om läxa. Det ska liksom komma från skolan för att gälla. 

Så ja, många har haft nytta av läsläxa. 

Kanske så mycket i min klass nu, men jag har jobbat i över 10 år, i många klasser då jag i omgångar arbetat som resurs i 3 klasser.  
    Jag skulle ha skrivit "inte så mycket i min klass nu" men "inte" föll bort. Kanske inte så relevant men jag blir irriterad över mina egna ofullständiga meningar :)
Svar på tråden Läsläxans vara eller icke vara