Inlägg från: bubbelmaja |Visa alla inlägg
  • bubbelmaja

Läsläxans vara eller icke vara

Jag skulle vilja höra hur ni med barn i de första skolåren ser på läsläxa. Ska barnen ha läsläxa eller inte? Hur mycket tycker ni att skolan kan förvänta sig att barnen ska läsa själva? Läser ni alltid läsläxan med era barn, och i så fall fall gör ni det för att ni måste eller för att ni vill? Hur ser era barn på de läsläxor ni får?

Självklart behöver ni inte svara på just de här frågorna. Debattera gärna!  

Jag är lärare och intresserar mig för de "allmänna åsikterna" kring läsning och barn. Diskuterar ofta läsning med föräldrarna och brukar försöka komma med råd och förslag till de som vill ha.  

• Svar på tråden Läsläxans vara eller icke vara
  • bubbelmaja

Så hur skulle du önska att läsläxan såg ut? 

Tycker du att läsning enbart är skolans ansvar eller tar du ditt ansvar fast på ett annat sätt gällande läsning? Något skolan kan använda sig av?  

• bubbelmaja

Eller förtydligar mig, ansvar tar du ju redan nu, men skulle du vilja ta ditt ansvar för läsning på ett annat sätt än det som skolan önskar?

• bubbelmaja

Diskuterar ni föräldrar där ute detta med ert barns lärare? 

Jag som lärare önskar att man fick veta mer av vad föräldrar tycker, framför allt om jag frågar. Det är inte för min skull barnet läser hemma och man kan alltid komma fram till bra lösningar om man samarbetar.  

• bubbelmaja

Jag ger läsläxa fredag till fredag. Jag tror att själva läsningen tar ca 15 minuter att ta sig igenom och så några frågor på texten och någon kreativ uppgift kopplad till sagan. Jag brukar uppmuntra dem att dela upp läxan på flera dagar. Gärna läsa tyst en dag, högt en annan och göra frågorna lite då och då. 

• bubbelmaja

Vi har massor med resurser. Små läsgrupper osv. Dessutom läxhjälp två gånger i veckan. Vi har rätt många elever som inte har möjlighet att få så  mycket hjälp hemma. 

• bubbelmaja
    m med tre stjärnor skrev 2011-02-03 21:32:41 följande: