• Thelisesmamma

Sätter i halsen

Hej! Jag har en tös på snart 11 månader som JÄTTELÄTT sätter mat i halsen! Hon klarar inte av "bitar" alls! Hon måste ha totalt puré- mosad mat, annars sätter hon genast i halsen ock kräks massor. Hon har 8 tänder så de e inte att hon inte tuggar lr så. Kan de bara va att hon är glupsk?? Å ofta så spottar hon ut sån där purémosad barnmat å vill inte ha, men så fort de e sött så går de att äta... Pga dessa problem så har de ju blivit att man inte alls e intresserad av att ge henne klok mat!! Jag försöker febrilt, men tycker de e läskigt när hon sätter i halsen o kräks... :(

• Svar på tråden Sätter i halsen
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det brukar dröja mer eller mindre lång tid tills barn kan hantera bitar i maten. Min erfarenhet är att få barn egentligen är speciellt intresserade vid åtta månader, då de flesta barnmatsburkar innehåller bitar. Trots att de kräks och spottar, är det dock (tack och lov) få barn som sätter i halsen utan att de klarar det själva.

Det är viktigt att inte fastna i puréstadiet. Barnet behöver träna munmotoriken och förmågan att svälja bitar. Börja med överkokta makaroner, majs, ärtor osv. Låt henne sitta och pilla med dem. Förhoppningsvis blir hon nyfiken och stoppar en i munnen rätt som det är.

För att stilla din oro rekommenderar jag att du lär dig hur man gör när barn sätter i halsen. BVC brukar ha bra koll på var man kan gå "första-hjälpen" kurser.

MVH Christine

Svar på tråden Sätter i halsen