• bengke

Vem är barnlitteraturens bästa förälder?

Jag har ett gäng förslag, MEN föreslå flera!! Jag kommer sedan att lägga upp en ny omröstning med de av mina förslag som fick flest röster samt alla andra förslag!

Och såklart vill vi veta varför du röstade som du gjorde ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 15:14
    Tycker ni at jag i nästa lista kanske ska dela upp det och skriva #Madickens mamma# exv istället för at bunta ihop dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 17:25
    Kommer att uppdatera med:
    Sunes föräldrar
    Lilla Prinsessans föräldrar
    Ronjas föräldrar
    Babars föräldrar
    Vilda bebins mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 17:31
    Och Rons föräldrar i Harry Potter
    Pippi långstrumps pappa
    Tsatsikis mamma
    Masarins pappa Loranga
    Föräldrarna till Per, Ida och Minimus

Samt alla andra förslag som ni kommer med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 20:59
    Bill och Bollas föräldrar
    Jakten på Oskar-pappan

Har bestämt att förslagstråden ska hålla på tills 11 februari, därefter gör jag en ny omröstning så fortsätt föreslå och analysera mera!!Jättekul att läsa alla inlägg :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem är barnlitteraturens bästa förälder?
  • bengke

Jo, Harry Potter är en barnbok så de föräldrarna kommer med i nästa omröstning! Ronjas självklart också, och Pippis pappa!! Det ska vara föräldrar, inte vuxna förebilder (det får bli en annan omröstning!).

• bengke
    LillTussen skrev 2011-02-03 22:17:23 följande:
    Självklart inte. Men HP är ju avsedd för en annan åldersgrupp än böcker i trådstarten. Men å andra sidan så står det ju bara "barnböcker" och inte "barnböcker för yngre barn". Jag gjorde helt enkelt ett antagande om vilka böcker TS menade. Dumt av mig.
    Ni får gärna komma med fler förslag för lite äldre barn. Att min lista är lite åt bilderbokshållet beror bara på att jag nog läst mest bilderböcker.
  • bengke
    hag7 skrev 2011-02-03 23:16:31 följande:
    Ronjas mamma då ??
    Ronjas mamma kommer på nästa lista, liksom vilda bebins (och alla andra föräldrar ni föreslår!!!)

Kul med all respons!
  • bengke

När jag tänker på mina alternativ så slår det mig att det inte är ngra vidare förebilder vi som föräldrar har att se upp till inom litteraturen. Men snälla, fler förslag!!!

• bengke
    alvaereva skrev 2011-02-04 15:52:19 följande:
    Babars föräldrar är väl gulliga?
    Pappa Rudolf och mamma Carin i Sune-böckerna gillar jag också.
    Lilla prinsessans föräldrar är också bra tycker jag.
    Tackar!!
  • bengke
    Familjeliivsfinastenick skrev 2011-02-04 17:30:43 följande:
    Mr Tom
    Han är jättefin,  men jag har valt att bara ha med pappor och mammor (för att dra gränsen någosnstans).
  • bengke
    augustisten skrev 2011-02-04 17:48:07 följande:

Men utöver rökningen är han ju en bra pappa (och mina föräldrar rökte också inne på sjuttiotalet - och de är bra). Han kan skratta åt sig själv, letar tigrar i garderober, dukar åt låtsaskompisar och tar sin unge på stort allvar... Jag tycker att han är föredömlig på många sätt.

...men jag röstade på mamma och pappa mumin. Jag gillar att de finns där som trugga föräldrar, men lever sina egna liv och har lite lagom distans till sina ungar (och dit räknar de ungefär alla som vill).

Ja pappa Åbergs pipa tycker jag inte ska fälla honom. Inte heller det faktum att han gav Alfons ett glas saft EFTER tandborstningen ;)
  • bengke

Jag ska fixa till det där med Babars föräldrar, och även lägga till Astons och Snurrans (som jag själv tycker är väldigt typiskt moderna föräldrar - utan att lägga några värderingar i det).

En sak jag funderar över är om vi här i tråden blandar ihop filemr/tv-serier och böcker. Exv har många röstat på Lotta på Bråkmakaregatans föräldrar, men i böckerna uppfattar i alla fall jag mamman som en total ragata. Emils mamma i filmen är en push-over, men så uppfattar jag inte henne i böckerna. Likaså Madicken, vars mor i böckerna är helt inadekvat. Däremot är hon mest bara en borgare i filmatiseringen. OBS; detta är bara mina personliga reflektioner -  man kan såklart tycka att Lottas mamma i böckerna är toppen utan att ha fel.

• bengke
    En Reflektion skrev 2011-02-05 12:13:11 följande:
    Åh, vilken bra tråd. Tror jag ska starta en blog och utforska ämnet närmare. Håll utkik! Tack Bengke för stor kunskap och bra ts. Många här imponerar med sin kunskap och sina insikter. Trodde jag hade bra koll men känner att ni ligger långt före. Hursom:

Ronja Rövardotter är min favorit. Astrid Lindgren har på ett fantastiskt sätt fångat hur ett barn och en förälder kan gå in i väldigt djupa samspel. Där förälderns inre barn triggas igång så det visslar om det. Tror alla föräldrar med barn som passerat 10-12 kan känna igen sig i detta. Livet är målat i gråskalor och Ronja och hennes far skildras mycket bra i tv-serien. Får mig att gråta varje gång och jag har sett serien många gånger under många år. Jag tycker dessutom om båda föräldrarna. Lite väl könsstereotypa dock. Med pappa Rövare och mamma Snäll och Trygg.

Barnen i Bullerbynd minns jag inte så bra. Men känslan är att det är barn som lämnas ganska mycket i fred att få vara just barn. Den känslan uppskattar jag. Minns dock inte varje scen.

Lillbrors föräldrar uppskattar jag. Upplever dem som jordnära och vardagliga. Bra underlag för diskussion - vad gör man som förälder om ens barn håller på att spränga sig själv och hemmet i luften. När man konfronterar barnet svär det sig fritt från ansvar och hävdar att allt är Karlsson på takets fel.
    Även här är det tv-serien jag sett många ggr. Den är mysig. Väldigt 70-tal med trivsamma stockholmsskildringar.

Sunes föräldrar upplever jag också som jordnära och vardagliga. Mer moderna. Sune är rejält bra att ha som underhållning i bilen.

Sedan Snurran och Aston. Sympatiska moderna föräldrar. Men lite bleka. Här är barnet i fokus och föräldrarna bildar fond. Bra ur barnperspektiv.

Klassikern Alfons. Pappan är lite som Snurrans och Astons. Snäll och tålmodig tassar han runt i sina tofflor sugandes på sin myspipa. Han är som en schablon. Men också bra ur barnperspektiv.

Av ts alternativ är Mumin helt klart min favorit.
    Tack, va roligt att du gillar tråden :)

Lillebrors föräldrar ska upp på listen! SUne måste jag kolla upp, har faktiskt inte läst dem alls men det ska bli.
Svar på tråden Vem är barnlitteraturens bästa förälder?