• bengke

Vem är barnlitteraturens bästa förälder?

Jag har ett gäng förslag, MEN föreslå flera!! Jag kommer sedan att lägga upp en ny omröstning med de av mina förslag som fick flest röster samt alla andra förslag!

Och såklart vill vi veta varför du röstade som du gjorde ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 15:14
    Tycker ni at jag i nästa lista kanske ska dela upp det och skriva #Madickens mamma# exv istället för at bunta ihop dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 17:25
    Kommer att uppdatera med:
    Sunes föräldrar
    Lilla Prinsessans föräldrar
    Ronjas föräldrar
    Babars föräldrar
    Vilda bebins mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 17:31
    Och Rons föräldrar i Harry Potter
    Pippi långstrumps pappa
    Tsatsikis mamma
    Masarins pappa Loranga
    Föräldrarna till Per, Ida och Minimus

Samt alla andra förslag som ni kommer med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 20:59
    Bill och Bollas föräldrar
    Jakten på Oskar-pappan

Har bestämt att förslagstråden ska hålla på tills 11 februari, därefter gör jag en ny omröstning så fortsätt föreslå och analysera mera!!Jättekul att läsa alla inlägg :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem är barnlitteraturens bästa förälder?
  • idiblon yes
    astalacasta skrev 2011-02-04 09:06:50 följande:
    Madickens mamma är inte en fungerande förälder, enligt mig.

Sedan finns det en massa intressanta frågor i dynamiken i förhållandet mellan Madickens pappa och mamma som är intressanta att analysera utifrån ett mer vuxet perspektiv. Att pappan hela tiden får vara den "goda", toleranta, avgudade föräldern, vars åsikter i familjen ses som godare, mer eftersträvansvärda och att han har tolkningsföreträde framför mamman och i stora delar behandlar henne som ett bräckligt barn, och vad det gör med hennes självkänsla. Jag gissar att det också finns en klasskillnad mellan dem två som gör att mamman är ängsligare i sin överklassroll medan pappan är säker i den och kan kosta på sig att vara den goda, progressiva överklassen.

Men i slutändan så är han ändå en bra förälder (lyssnar på allvar på sina barn, pratar med dem som riktiga personer, är en förebild och står för vad han tycker även i handling, lär dem att ifrågasätta vedertagna sanningar etc). Och mamman är inte en bra förälder i att hon så ofta helt struntar i att vara den vuxna i relationen, ger upp så fort något blir det minsta jobbigt, tvingar sina barn att tassa på tå runt sin stackars bräckliga mamma och förmodligen ta på sig ett på tok för stort ansvar för hennes välbefinnande.
    Lysande!
    FL är guld.
  • bengke
    Familjeliivsfinastenick skrev 2011-02-04 17:30:43 följande:
    Mr Tom
    Han är jättefin,  men jag har valt att bara ha med pappor och mammor (för att dra gränsen någosnstans).
  • augustisten
    linas fina skrev 2011-02-04 13:41:23 följande:
    Alfons pappa anses ju så bra för att han är ensamstående och tar hand om sitt barn. Mer behövs inte för att en pappa ska kvala in som en jättebra förälder. Att han röker inomhus, inte gör det nåt heller. Han kan ju både laga mat och tvätta trots att han är man. =)

Men utöver rökningen är han ju en bra pappa (och mina föräldrar rökte också inne på sjuttiotalet - och de är bra). Han kan skratta åt sig själv, letar tigrar i garderober, dukar åt låtsaskompisar och tar sin unge på stort allvar... Jag tycker att han är föredömlig på många sätt.

...men jag röstade på mamma och pappa mumin. Jag gillar att de finns där som trugga föräldrar, men lever sina egna liv och har lite lagom distans till sina ungar (och dit räknar de ungefär alla som vill).

• bengke
    augustisten skrev 2011-02-04 17:48:07 följande:

Men utöver rökningen är han ju en bra pappa (och mina föräldrar rökte också inne på sjuttiotalet - och de är bra). Han kan skratta åt sig själv, letar tigrar i garderober, dukar åt låtsaskompisar och tar sin unge på stort allvar... Jag tycker att han är föredömlig på många sätt.

...men jag röstade på mamma och pappa mumin. Jag gillar att de finns där som trugga föräldrar, men lever sina egna liv och har lite lagom distans till sina ungar (och dit räknar de ungefär alla som vill).

Ja pappa Åbergs pipa tycker jag inte ska fälla honom. Inte heller det faktum att han gav Alfons ett glas saft EFTER tandborstningen ;)
  • Bonanza
    augustisten skrev 2011-02-04 17:48:07 följande:

Han skulle ju dock bli anmäld till soc ögonaböj om han var förälder här på FL!

Alfons får ju gå och handla själv, får vara ute på stora gården från tidig ålder, går själv till skolan och centrum i tidig ålder osv. Här på FL är ju det makalöst dåligt av en förälder att släppa barnen utom synhåll innan de är tonåringar typ.
  • augustisten
    bengke skrev 2011-02-04 17:51:36 följande:
    Ja pappa Åbergs pipa tycker jag inte ska fälla honom. Inte heller det faktum att han gav Alfons ett glas saft EFTER tandborstningen ;)
    Nej, det är bara mänskligt med en sovstrejkande unge. Då gör man vad som helst :)
  • Villimey

Pappa Åberg dricker öl också i "Aja baja alfons"Förvånad.

Jag tyckeratt han är helt normal bra pappa, som jobbar och ibland faktiskt hellre vill titta på aktuellt än leka men han finns ju där för Alfons leker och sköter om honom.

• En Reflektion

Ronja Rövardotters föräldrar är rätt kul.
    GIllar Sunes också.
    Barnen i bullerbyn har nice föräldrar allihop. Lite outdated dock.
    Disneys föräldrar är märkliga allihop. Som jag kommer att tänka på i alla fall.
    Lillebrors i Karlsson på taket är bra.

Mina favoriter i röstningen är mumins.

Svar på tråden Vem är barnlitteraturens bästa förälder?