• mirandatvillingstorasyster

Mina 16 månaders släpper inte taget...och går

Hej

Funderar lite kring hur Ni andra med barn som är tidigt födda eller bara är små för tiden, har utvecklats motoriskt. Mina tvillingkillar vägde 1660 0ch 1790g och var lite små för tiden. De är idag 16 månader och kan ställa sig och gå med hjälp men vågar inte släppa taget o gå själva. De har varit lite svåra att lära att sitta också de kunde sitta själva tidigt men föredrog senare helt enkelt att inte sätta sig själva på rumpan med benen fram, utan har dem fortfarande ganska mkt under sig.

Jag har inte övat  mycket med mina barn gällande träning med det motoriska utan väntar på att de ska göra det själva, hur har Ni gjort hinner Ni träna dem att lära sig gå ex.vis? Tvillingar brukar vara lite senare har jag hört stämmer det tror Ni?

Tacksam för alla svar o tips för nu vill jag träna dem lite mer på att våga släppa taget...

• Svar på tråden Mina 16 månaders släpper inte taget...och går
  • bears

Ingen risk att dom har dålig syn?
    Min första dotter släppte och gick först när hon var 18 månader, hon var inte förtidigt född, för sent istället Flört
    På hennes 4-års koll visade det sig att hon hade dålig syn samt ett gravt brytningsfel, en vuxen med hennes värden hade inte tagit sig ngnstans. Konstigt att ingen märkte det tidigare, hon hade anpassat sig till sin konstiga syn och alla trodde bara att hon var lugn och försiktig.

• anirac1

Ett tips som jag fick av min BVC var att ta en pinnen/skaft typ 1meter. Låta barnet hålla i och du själv håller på kanterna och går med barnet. Sen släpper du o då kanske barnet går själv. Inget jag själv provat men tycker att det är värt o testa. Jag hann inte förrän sonen gick själv ;)

• Proletariatet

Min dotter född i v.24 gick vid 22 månaders ålder.
    Min son född i v.35 gick vid 18 månaders ålder.

Jag tror att dina barn kommer att gå snart

• mina12

Min dotter (född v.24) gick när hon var 22mån. Vi fick helt enkelt ta bort gåvagnen, för hon vägrade släppa den. När den varit borta ett par dagar, så började hon gå utan den I övrigt övade vi inte något särskilt, mer än att hon höll oss i handen och gick.

• Katarina76

Det är bra att de vill gå med stöd. Min dotter, född två månader för tidigt, gick vid 18 månader. Vi hade lockat och pockat länge, men hon var inte redo förrän dess.

• knäppisen

Att inte gå vid 16 mån ålder är fullt normalt.

• HelenaMaria

Min son som är född fullgången (39+0) gock inte förrän han var 16 månader. Helt normalt, en del är tidiga, andra är senare även om jag inte skulle kalla det sent att börja gå vid 16 månader..

• Kyanita

Det är normalt, för tidigt födda eller inte. Min store var 17 månader innan han släppte och gick. Tror de räknar med 10- 18 månader som fullt normalt spann att börja gå. När min kille väl släppte så spang han samma dag!! Så när det väl händer så kan det gå snabbt! Lycka till!!

• mirandatvillingstorasyster

Åh tack för alla svar!
    Här var fanns det respons, härligt! Jag är väl lite nojig för att killarna har varit och föddes sjuka o svaga men de utvecklas fantastiskt bra och det här med att börja gå är ju en sån tydlig del i utvecklingen som alla andra ständigt frågar om så därför kommer funderingarna mer o mer  fast de inte borde.

Kram till Er alla!

• Adni
    De börjar gå när de känner för det!
    Vår tjej var 2 år korrigerat när hon började gå!
  • Tillalamm

Min pojk född i v 33 är 16 månader nu och går fortfarande inte själv. Han går med stöd och står själv.

• vittra

Som sagt, 16 månader är ju inte något konstigt ens för fullgångna så tycker verkligen inte du behöver oroa dig för det! Vår dotter var bara 3 veckor tidig och räknas som fullgången (men var visserligen liten för tiden) och hon gick först vid 17 månaders ålder. Vi tränade inte något direkt, utöver att hon såklart gick massor själv både med gåvagnen och efter möbler osv.

Upp till 18 månader ses som normalt, går de inte då så brukar man få ett återbesök på bvc för att följa upp utvecklingen så att man kan se om allt är som det ska.

Svar på tråden Mina 16 månaders släpper inte taget...och går