• Nafsny

"Mongolveck"

Hej!

Har en liten fundering kring min lilla 6 månaders tjej. Har nyligen noterat ett litet hudveck "över" ögonvrån. Som att skinnet på näsroten spänts ut mot ögat. Efter att ha googlat lite så tyder detta på att hon har något som kallas "mongolveck". Blir såklart orolig över att detta och tankar på Down Syndrom och andra syndrom börjar snurra i mitt huvud. Var på den vanliga 6 månaders kontrollen igår men glömde helt bort att fråga! Bvc eller läkare har ej kommenterat detta och i övrikt följer hon alla kurvor utveckling.

Någon annan med erfarenhet av detta som vet mer?
    Ska såklart fråga på bvc nästa gång, om inte annat så ringa och höra med dom. Men tänkte kolla runt lite med er först.

// Fundersam mamma

• Svar på tråden "Mongolveck"
  • Hannah76

Så har min yngsta dotter, eller hade det har växt bort. Det gjorde att hon såg lite vindögd ut. Det är ju rätt vanligt att barn har lite så.

• Busbellan

Det är ganska vanligt att barn har det när de är små, ofta försvinner det när de blir större.
    Min son hade det, han har visserligen autism men det lär inte ha med saken att göra.
    Tror snarare att det är nåt ärftligt eftersom även tre av hans kusiner haft det och de är helt normalstörda

Mamma till Nora, August och Ella
  • Hannah76
    Hannah76 skrev 2011-02-04 09:24:31 följande:
    Så har min yngsta dotter, eller hade det har växt bort. Det gjorde att hon såg lite vindögd ut. Det är ju rätt vanligt att barn har lite så.
    Jag tycker att det är sött =) Det har inte helt försvunnit på min dotter, men nästan.
  • Nafsny

Tack för era svar!
    Vill inte vara en sån "hönsmamma" men ibland går det inte att låta bli.
    Känns hur som helst bättre av att höra era kommentarer!

• Nyfso

Jag föddes med det. Syns mkt lite idag.
    Inget som tyder på att jag har någon störning förutom det normala Tungan ute

• liag

har du inte märkt något avvikande på ditt barn tidigare som skulle innebära en utvecklingsförsening så behöver du inte vara orolig för DS i alla fall.
    DS födds man med, man får det inte vid 6 månaders ålder.

• Mamma till S

sen finns det, 12 olika punkter tror jag som man kan se om ett barn har ds o har man 5 eller fler punkter som stämmer in så kan man börja fundera på ds, annars inte. men jag förstår din oro o googlar man olika symtom mm så hittar man alltid nått som man börjar oroa sig för, prata med bvc ist för googla!! (:

• Nafsny

Jag är fullt medveten om att man föds med DS men tänkte att det kanske inte är alltid man märker det direkt...
    Som jag också skrev så följer hon sina kurvor och utveckling utan avvikelser så jag har nog inget att oroa mig för. Behövde väl bara lite stöd i studenn efter att ha googlat och fått fram både det ena och det andra. Håller mig borta från att googla i framtiden...

• Mamma till S

Googlat man när man har huvudvärk, ja då helt plötsligt har man hjärntumör! Nej, googla inte så mkt o häng inte upp dig på det du läser, bättre att prata med läkare eller sköterska på bvc (: Man blir bara nojjig o orolig av google o då är man plötsligt dödssjuk när man bara har lite förkylning..
    Man skrämmer upp sig helt i onödan tkr jag..

Svar på tråden "Mongolveck"