• Nafsny

"Mongolveck"

Hej!

Har en liten fundering kring min lilla 6 månaders tjej. Har nyligen noterat ett litet hudveck "över" ögonvrån. Som att skinnet på näsroten spänts ut mot ögat. Efter att ha googlat lite så tyder detta på att hon har något som kallas "mongolveck". Blir såklart orolig över att detta och tankar på Down Syndrom och andra syndrom börjar snurra i mitt huvud. Var på den vanliga 6 månaders kontrollen igår men glömde helt bort att fråga! Bvc eller läkare har ej kommenterat detta och i övrikt följer hon alla kurvor utveckling.

Någon annan med erfarenhet av detta som vet mer?
    Ska såklart fråga på bvc nästa gång, om inte annat så ringa och höra med dom. Men tänkte kolla runt lite med er först.

// Fundersam mamma

• Svar på tråden "Mongolveck"
  • Nafsny

Tack för era svar!
    Vill inte vara en sån "hönsmamma" men ibland går det inte att låta bli.
    Känns hur som helst bättre av att höra era kommentarer!

• Nafsny

Jag är fullt medveten om att man föds med DS men tänkte att det kanske inte är alltid man märker det direkt...
    Som jag också skrev så följer hon sina kurvor och utveckling utan avvikelser så jag har nog inget att oroa mig för. Behövde väl bara lite stöd i studenn efter att ha googlat och fått fram både det ena och det andra. Håller mig borta från att googla i framtiden...

Svar på tråden "Mongolveck"