• Popov

Vad händer efter den andra döden?

Jag läste bibeln en gång och där stod om den andra döden. Vad är det? Eftersom religonen accepterar ett liv efter döden, så menar kyrkor att spöken är avlidna själar. Vetenskapen hävdar att dessa själar har en form av energi som avtar tills de upplöses. Därav är äldra spöken diffusa. De som dör en andra gång - "den andra döden". När dessa döda dör, blir de människor då?

• Svar på tråden Vad händer efter den andra döden?
  • Tindra 00

Hmm...men du, va det inte så att andra döden är "evig död"? Dvs ingen uppståndelse?

• Tindra 00

Predikaren 9:6 - När människan dör upphör hennes medvetande

Psalm 146: 3,4  - När människan dör förgås alla hennes tankar..

Jag tror att olika inriktningar inom kristendomen ser lite olika på detta med döden, men gemensamt för de flesta är nog att inte söka kontakt med andevärlden....

• Popov

De som tror på Gud blir uppstånden som värdiga gudlika varelser i paradiset. Men övriga kommer inte in och får vandra utanför Guds ljus. De blir alltså uppstånden för att dömas för sina gärningar och sen utlåsta för evig tid i mörker. Men blir de uppståenden som människor de en gång var? Vad händer då när man dör en andra gång?

• Tindra 00

Jag förstår det som att man uppstår i mänsklig form och om man då inte vill leva enl guds normer så hamnar man i "andra döden", den beskrivs som en sjö av eld och svavel  Upp 20:14. Eld är dock en symbol för förintelse i Bibeln, så jag gissar på att det helt enkelt betyder död, kort och gott, utan möjlighet till vidare chanser.

Svar på tråden Vad händer efter den andra döden?