• Cam82

Ni som räknar kalorier, se hit!

Jag har räknat kalorier sedan den 3/1, har gått ner 5,2 kg hittills, jag har inte vågat äta mer än 1300 kcal en enda dag, om jag har ätit tex glass så ligger det inom de 1300 kcal, jag är dock sugen att tex köpa lite lösgodis och äta på helgen men har inte vågat, hur gör ni andra som håller på att gå ner i vikt, äter ni något gott tex på lördagen?

• Svar på tråden Ni som räknar kalorier, se hit!
  • Philippa

Klart jag äter nåt gott på lördagar, annars hade jag gått sönder eller så hade hela bantningen gått rakt ned i avloppet.....

• Cam82
    Philippa skrev 2011-02-04 12:26:33 följande:
    Klart jag äter nåt gott på lördagar, annars hade jag gått sönder eller så hade hela bantningen gått rakt ned i avloppet.....
    Ok, har du måna kilon att gå ner, jag har ca 10 kg till som jag vill gå ner till at börja med, förstör det inte mycket om man äter nåt gott varje helg?
  • irre85

Hur räknar du kalorierna ?? köper/äter du bara varor där kalorier står

• Shorona

Absolut att jag unnar mig! Ekströms chokladmousse är en favorit, innehåller inte många kalorier och jag blir väldigt "godismätt" efter en skål.

• Vilda Tiger

Jag väger allt jag äter och äter mellan 1200 och 1600 kalorier om dagen. Oftast runt 1300. Så jag har plats för lite godis, glass eller en kaka då och då. Har gått ner 15 kg sedan i juli.

• Egomamma
    Hej, och förlåt i förhand för att jag, som icke-kaloriräknare, svarar på den här tråden..

Jag blir bara väldigt nyfiken, hur orkar man räkna kalorier, det är väl ett väldigt avancerat sätt att leva, att alltid hålla koll exakt på vad man äter, att inte "kunna" äta saker man tycker mycket om utan dåligt samvete, och att hela tiden "jaga" kalorier genom att försöka byta ut de vanliga saker man äter mot magrare alternativ?!

Jag beundrar er viljestyrka och era ambitioner, och önskar verkligen all lycka och framgång. Jag vet att det finns de som lyckas gå ner i vikt av att räkna kalorier, men jag vet också att den stora majoriteten går upp igen förr eller senare, och då ofta mer än de gått ner från början..

Själv kör jag på lågkolhydratkost. Jag menar på inga vis att det är en "diet för alla" för det är det inte. Men det funkar för väldigt MÅNGA. Och det är väldigt enkelt att följa, samt att man sällan behöver utesluta goda saker.. bortsett från sånt som är fullt av socker och stärkelse/kolhydrater, då.. Men det är ju något som ALLA dieter har gemensamt, att man väljer att försaka något.
    Den stora fördelen med att äta lågkolhydratkost tycker jag, är att man blir av med sötsuget inom något eller max ett par dygn från det att man börjar, det är det jag tycker är mest otroligt.

Fast för er som äter efter kaloriräkning så är en dags mat för mig rena chocken.. men det har ju att göra med att vi som äter lågkolhydratkost strävar efter att hindra insulinet att skena, att hålla blodsockret på en jämn och låg nivå gör nämligen att man inte kan lagra fett särskilt bra. Äter man sen inte särskilt mycket kolhydrater, så finns det inte så mycket annat för kroppen att förbränna än just fett.
    En normal dag så äter jag ungefär så här:

Frukost: Antingen rester från gårdagens middag, eller 2 kokta ägg, en burk tonfisk i olja, 3-4 msk äkta majonnäs (salt, peppar, citron) och så en avocado med detta samt citronvatten.

Lunch: Kycklingsallad med sallad, gurka, tomat, paprika, majs, ärtor, kidneybönor, ananas, riven ost samt grillad kyckling. Till det currydressing. (creme fraiche med currysåspulver).

Middag: Kasslergratäng eller ajvarbiffar med gräddsås eller lövbiff med bearnaisesås t ex. samt rikligt med grönsaker.

Mellan målen om man blir sugen: Nötter, ost- och skinkrullar, avocado, te eller kaffe med kokosfett, turkisk yoghurt med bär och honung, gurkstavar med dipp etc.

Jag vet inte hur många kalorier det blir, men MÅNGA gissar jag, då min diet är dubbelt så energität som vanlig kost, fet mat är genomsnittligen dubbelt så fet som det gemene man äter. MEN man äter också mer sällan (ofta får jag inte ens i mig mer än två mål per dag..) och man äter mindre per gång också, eftersom en 200 g smörstekt köttbit/kycklingfilé mättar mer än 200 g sallad och gurka..

Vad tycker ni som håller på med kaloriräkning om det jag gör? Är det något ni aldrig skulle testa?
    Och slutligen: Vad är fördelen med att räkna kalorier, jag är genuint intresserad, för jag har bara testat via viktväktarna och det var jäääättelänge sedan, och jag höll på att bli knäpp på allt man skulle hålla reda på.. SKÄLET att jag kör på Lågkolhydratkost är att jag är lat och man går ner utan att motionera nämnvärt, och utan att räkna en massa.. hittills har jag förlorat nio kg sedan nyår, trots "fusk" med ris mm..

Förlåt att jag "kapar tråden" ni som vill svara får gärna inboxa mig i stället..
    Mvh
  • Jennie med ie

Jag äter bara goda saker, hela tiden. Jag har lärt mig att inte sätta likhetstecken mellan "nåt gott" och "nåt onyttigt". Godis äter jag inte ö h t, jag är inte en "äta godis på lördagen men inte ersten av veckan"-människa utan äter jag sånt en dag gör jag det nästa också, och nästa, och nästa... Så jag äter inget som jag inte tycker är okej att äta varje dag.

Jag är inte så kalorifixerad men försöker hålla nåt sånär koll m h a Hälsovakten och brukar ligga lagom runt 1700 kcal/dag och har gått ner 10 kg på 4 veckor (men har 30 kvar). Då tränar jag en hel del också, hade jag inte gjort det hade jag absolut inte gått ner så mycket.

Med Halsovakten håller jag också koll på energifördelningen, jag brukar sikta på max 40% av energin från kolhydrater och sen hälften hälften av resterande på protein och fett.

• Agapi

Egomamman - för mig skulle lchf betyda betydligt mycket mer "att inte kunna äta saker man tycker om" än kaloriräknande. Då ALLT jag tycker om innehåller socker/kolhydrater. Att inte kunna ta en bit bröd, dricka en cola osv skulle vara döden för mig.

Dock tror jag de är en väldigt bra idet för en heldel. Min sambo började förra veckan (på mitt initsiativ, lchf har inte kommit till grekland än så han visste inget om de) och har på 7 dagar gått ner 2kg och 3cm i midjan.

Fördelen med att räkna tycker jag är att man kan äta VAD SOM HELST, bara man planerar lite. Om jag är jättesugen på något tex en choklad bit så kan jag se "okej hur mycket vill jag äta. Ser att de innehåller ex 350 kalorier" då är de lätt att välja bort brödbiten till lunchen och ta en extra sväng i jogging spåret innan man sitter och njuter av sin choklad bit på kvällen.

När jag räknar så försöker jag hålla mig inom kalorierna varje dag. att ha en "ätar dag" funkar helt enkelt inte för mig då jag bara spårar ur totalt. Men som sagt så försöker jag se vad jag är så sugen på och planera så det kan passa in i mina kalorier. Sen kanske de går över med ett par kalorier någon dag då och då men de spelar inte så stor roll sålänge det inte blir för mycket eller för ofta. 

• Vilda Tiger

Egomamma
    Ja, du kör ju en variant av GI / lchf som jag skulle kunna använda mig av också. MEN jag anser att de som äter STRIKT lchf och uteslutar frukt och grönsaker (förutom några få sparrisar eller någon lök) missar så otroligt mkt viktigt vad gäller vitaminer, fibrer och välbefinnande. Enligt MIG då, alltså. Jag äter ungefär som du, men med tillägg av någon skiva grovt bröd och en eller två frukter om dagen. Om jag någon gång tar pasta eller ris till middagen så är det 40 eller 50 gram kokt det handlar om. Inte mycket...

Jag är vegan och vill alltså inte äta kött, mjölk eller ägg. Jag har då svårt att utesluta allt som innehåller socker och stärkelse (bönor och kikärtor är ju no-no enligt lchf) så då väljer jag mycket hellre en kaloribegränsad diet. Jag har dessutom SVÅRT för att gå ner, jag har varit överviktig största delen av mitt liv men gick för en del år sedan ner 30 kg med ww. Jag gillar deras koncept, tycker det var fritt och man kunde välja själv vad man ville lägga dina points på.

Efter första barnet gick jag ner 30 kg om jag räknar från före förlossningen. Nu har jag gått ner 32 kg sedan före förlossningen efter andra barnet. Och då har jag ätit lite glass, lite godis, mycket frukt och grönt och allt har gått med bra planering.

• Cam82
    Egomamma skrev 2011-02-04 22:10:41 följande:
    Vad tycker ni som håller på med kaloriräkning om det jag gör? Är det något ni aldrig skulle testa?
    Och slutligen: Vad är fördelen med att räkna kalorier, jag är genuint intresserad, för jag har bara testat via viktväktarna och det var jäääättelänge sedan, och jag höll på att bli knäpp på allt man skulle hålla reda på.. SKÄLET att jag kör på Lågkolhydratkost är att jag är lat och man går ner utan att motionera nämnvärt, och utan att räkna en massa.. hittills har jag förlorat nio kg sedan nyår, trots "fusk" med ris mm..
    Jag svarar dig jag har provat lchf, tycker att det var rätt bra, men jag fick problem med magkatarr så jag var tvungen att sluta, i det stora hela tror jag dock mer på att äta allt men lagom mycket, det lär man sig ju genom att räkna kalorier, dvs hur stora portioner man kan äta.
  • Jennie med ie
    Antagligen skulle jag aldrig göra det eftersom jag inte ser nån anledning då jag vet att så som jag äter nu passar mig ur alla aspekter. Å andra sidan är det du beskriver inte riktigt strikt LCHF, med din stora mängd grönsaker och inte minst ananasen och majsen är du uppe i mer kolhydrater än LCHF vanligen innebär. Och att äta bara 2 gånger/dag tillhör inte heller rekommendationerna.

Jag äter ofta, 6-7 gånger/dag, men lite i taget. Jag äter kolhydrater men begränsar dem i form av att utesluta potatis, bröd, pasta och ris. Jag har ungefärlig koll på energimängden via Hälsovakten (men följer inte deras rekommendationer om energifördelningen mellan fett, kolhydrater och protein). Jag mår bra och går ner stadigt i vikt, och ser inga problem att på samma sätt hålla vikten vid uppnått mål.
  • nillse
    Hej, och förlåt i förhand för att jag, som icke-kaloriräknare, svarar på den här tråden..

Jag blir bara väldigt nyfiken, hur orkar man räkna kalorier, det är väl ett väldigt avancerat sätt att leva, att alltid hålla koll exakt på vad man äter, att inte "kunna" äta saker man tycker mycket om utan dåligt samvete, och att hela tiden "jaga" kalorier genom att försöka byta ut de vanliga saker man äter mot magrare alternativ?!

Jag beundrar er viljestyrka och era ambitioner, och önskar verkligen all lycka och framgång. Jag vet att det finns de som lyckas gå ner i vikt av att räkna kalorier, men jag vet också att den stora majoriteten går upp igen förr eller senare, och då ofta mer än de gått ner från början..

Själv kör jag på lågkolhydratkost. Jag menar på inga vis att det är en "diet för alla" för det är det inte. Men det funkar för väldigt MÅNGA. Och det är väldigt enkelt att följa, samt att man sällan behöver utesluta goda saker.. bortsett från sånt som är fullt av socker och stärkelse/kolhydrater, då.. Men det är ju något som ALLA dieter har gemensamt, att man väljer att försaka något.
    Den stora fördelen med att äta lågkolhydratkost tycker jag, är att man blir av med sötsuget inom något eller max ett par dygn från det att man börjar, det är det jag tycker är mest otroligt.

Fast för er som äter efter kaloriräkning så är en dags mat för mig rena chocken.. men det har ju att göra med att vi som äter lågkolhydratkost strävar efter att hindra insulinet att skena, att hålla blodsockret på en jämn och låg nivå gör nämligen att man inte kan lagra fett särskilt bra. Äter man sen inte särskilt mycket kolhydrater, så finns det inte så mycket annat för kroppen att förbränna än just fett.
    En normal dag så äter jag ungefär så här:

Frukost: Antingen rester från gårdagens middag, eller 2 kokta ägg, en burk tonfisk i olja, 3-4 msk äkta majonnäs (salt, peppar, citron) och så en avocado med detta samt citronvatten.

Lunch: Kycklingsallad med sallad, gurka, tomat, paprika, majs, ärtor, kidneybönor, ananas, riven ost samt grillad kyckling. Till det currydressing. (creme fraiche med currysåspulver).

Middag: Kasslergratäng eller ajvarbiffar med gräddsås eller lövbiff med bearnaisesås t ex. samt rikligt med grönsaker.

Mellan målen om man blir sugen: Nötter, ost- och skinkrullar, avocado, te eller kaffe med kokosfett, turkisk yoghurt med bär och honung, gurkstavar med dipp etc.

Jag vet inte hur många kalorier det blir, men MÅNGA gissar jag, då min diet är dubbelt så energität som vanlig kost, fet mat är genomsnittligen dubbelt så fet som det gemene man äter. MEN man äter också mer sällan (ofta får jag inte ens i mig mer än två mål per dag..) och man äter mindre per gång också, eftersom en 200 g smörstekt köttbit/kycklingfilé mättar mer än 200 g sallad och gurka..

Förlåt att jag "kapar tråden" ni som vill svara får gärna inboxa mig i stället..
    Mvh
    Det sägas att de som går på lågkolhydratskost ofta blir lite sega i bollen då hjärnan inte får tillräckligt med energi.
Svar på tråden Ni som räknar kalorier, se hit!