Egomamma skrev 2011-02-04 22:10:41 följande:
Hej, och förlåt i förhand för att jag, som icke-kaloriräknare, svarar på den här tråden..
Jag blir bara väldigt nyfiken, hur orkar man räkna kalorier, det är väl ett väldigt avancerat sätt att leva, att alltid hålla koll exakt på vad man äter, att inte "kunna" äta saker man tycker mycket om utan dåligt samvete, och att hela tiden "jaga" kalorier genom att försöka byta ut de vanliga saker man äter mot magrare alternativ?!
Jag beundrar er viljestyrka och era ambitioner, och önskar verkligen all lycka och framgång. Jag vet att det finns de som lyckas gå ner i vikt av att räkna kalorier, men jag vet också att den stora majoriteten går upp igen förr eller senare, och då ofta mer än de gått ner från början..
Själv kör jag på lågkolhydratkost. Jag menar på inga vis att det är en "diet för alla" för det är det inte. Men det funkar för väldigt MÅNGA. Och det är väldigt enkelt att följa, samt att man sällan behöver utesluta goda saker.. bortsett från sånt som är fullt av socker och stärkelse/kolhydrater, då.. Men det är ju något som ALLA dieter har gemensamt, att man väljer att försaka något.
Den stora fördelen med att äta lågkolhydratkost tycker jag, är att man blir av med sötsuget inom något eller max ett par dygn från det att man börjar, det är det jag tycker är mest otroligt.
Fast för er som äter efter kaloriräkning så är en dags mat för mig rena chocken.. men det har ju att göra med att vi som äter lågkolhydratkost strävar efter att hindra insulinet att skena, att hålla blodsockret på en jämn och låg nivå gör nämligen att man inte kan lagra fett särskilt bra. Äter man sen inte särskilt mycket kolhydrater, så finns det inte så mycket annat för kroppen att förbränna än just fett.
En normal dag så äter jag ungefär så här:
Frukost: Antingen rester från gårdagens middag, eller 2 kokta ägg, en burk tonfisk i olja, 3-4 msk äkta majonnäs (salt, peppar, citron) och så en avocado med detta samt citronvatten.
Lunch: Kycklingsallad med sallad, gurka, tomat, paprika, majs, ärtor, kidneybönor, ananas, riven ost samt grillad kyckling. Till det currydressing. (creme fraiche med currysåspulver).
Middag: Kasslergratäng eller ajvarbiffar med gräddsås eller lövbiff med bearnaisesås t ex. samt rikligt med grönsaker.
Mellan målen om man blir sugen: Nötter, ost- och skinkrullar, avocado, te eller kaffe med kokosfett, turkisk yoghurt med bär och honung, gurkstavar med dipp etc.
Jag vet inte hur många kalorier det blir, men MÅNGA gissar jag, då min diet är dubbelt så energität som vanlig kost, fet mat är genomsnittligen dubbelt så fet som det gemene man äter. MEN man äter också mer sällan (ofta får jag inte ens i mig mer än två mål per dag..) och man äter mindre per gång också, eftersom en 200 g smörstekt köttbit/kycklingfilé mättar mer än 200 g sallad och gurka..
Vad tycker ni som håller på med kaloriräkning om det jag gör? Är det något ni aldrig skulle testa?
Och slutligen: Vad är fördelen med att räkna kalorier, jag är genuint intresserad, för jag har bara testat via viktväktarna och det var jäääättelänge sedan, och jag höll på att bli knäpp på allt man skulle hålla reda på.. SKÄLET att jag kör på Lågkolhydratkost är att jag är lat och man går ner utan att motionera nämnvärt, och utan att räkna en massa.. hittills har jag förlorat nio kg sedan nyår, trots "fusk" med ris mm..
Förlåt att jag "kapar tråden" ni som vill svara får gärna inboxa mig i stället..
Mvh
Det sägas att de som går på lågkolhydratskost ofta blir lite sega i bollen då hjärnan inte får tillräckligt med energi.