Vet DU hur magsjuka egentligen smittas??
Har alltid varit en sån som håller för näsa och mun när jag får höra att nån är magsjuk. Går omvägar och börjar genast fundera; hur nära var jag den här personen egentligen. Idag vet jag vad det finns för magsjukor och hur de faktiskt smittas. Den enda som är smittsam via droppsmitta är bara vinterkräksjukan. Och det finns de som tror att man har vinterkräkan bara för att man råkar bli sjuk på vintern (ja, detta är helt sant...).
Calici (vinterkräksjukan) Smittas via luft, dammpartiklar, droppar från saliv, kontakt och så vidare. Har du varit i närheten så blir du troligtvis smittad, om du inte (som jag) bär på en gen och är immun mot just detta. Har jobbat inom vården och var The last man standing, så att säga. Man insjuknar hastigt och snart efter smittotillfället. Du skiter och spyr, ibland samtidigt, och ofta väldigt häftigt. Kaskad, typ. Blir skit-sjuk, men det går över ganska snart. Man är smittsam upp till 48 timmar efter SISTA SYMTOMET. Och är sista kräkningen sista symtomet? NEJ... sista diarrén är det som räknas. Normal avföring = frisk human being! Så tro inte att ni inte smittar bara för att ni är lite lösa i magen.
Rotavirus: En jobbig magsjuka. Drabbar ofta små barn. Har du väl haft det så blir du ofta lite av immun. Du kan få det, men klarar dig troligtvis med lite diarré. Små barn blir däremot dåliga. Kräkningar och diarré första dagen, feber och förkylningssymtom andra dagen, kräkningar igen dag tre, bra dag fyra, återfall med kräkning och diarré dag fem, utslagen dag sex och sju. Detta är alltså en utdragen och jobbig magsjuka. Smittas via KONTAKT. Handtag? Famntag? Klapp? Kyss? Nejdå, kontakt med kräkning eller bajs. Det är alltså smittsamt om man får kräkningen på sig och in i kroppen. Ofta är det nån som bär smittan och som har taskig handhygien som gör att andra får skiten, för det smittas inte via luften. Som calici. Vuxna får ofta en mildare variant av skiten, medan barn kan bli hårt tilltyglade.
Läs min blogg, så förstår ni varför; magdalenarydberg.blogspot.com
Andra magsjukor; samma smittväg som rota, men går oftast över snabbare och man är snabbt på benen igen. Matförgiftning drabbar oftast bara de som ätit det som inte varit bra, men återigen; med extremt dålig handhygien kan du lätt lamslå en arbetsplats inom loppet av en vecka.
Bra handhygien är; tvätta med tvål och vatten, torka och sen sprita. När? Typ jämt, men åtminstone efter toabesök (i synnerhet då!) och innan och efter matlagning. Men gärna när du varit runt nya människor och hälsat också. Hellre för mycket än för lite. Tvätta lakan och kläder som blivit smutsiga med avföring eller kräkning. Ytdesinfektion kan man använda på toa och leksaker mm.
Hur många av er trodde att man blev smittas bara man vistats i samma rum? (om det inte gällt calici, då...) Hur undvika uttorkning? Ge vad som helst men inte vatten! Vatten fuckar upp salthalterna i kroppen. Ge barnet söta drycker, vätskeersättning eller vad som helst. Om barnet slutar kissa; ge vätskeersättning med sked var femte minut. Ring sjukvårdsrådgivningen om barnet är medtaget, inte har kissat på flera timmar och om man inte får i dem vätska längre.