Ångest över resultat på universitet
Det känns som jag lika gärna kan dra täcket över huvudet och aldrig komma fram. Jag hade toppbetyg från och med att de kom in i leken i högstadiet, genom gymnasiet osv. Sedan valde jag att studera på en lågstatusutbildning på ett lågstatusuniversitet för att jag kände att jag hade koll på vad jag ville ha ut ur livet och det hade inte med status och pengar att göra, utbildningen lät innehållsmässigt perfekt för de yrken jag såg i min framtid. Jag ville bo på ett litet ställe under mina år på universitetet och jobba på hela min person, min personlighet, min vikt och hitta någon slags balans där jag kunde känna att jag dög.
Nu tar jag ut en kandidatexamen och när jag tittar på mina betyg skäms jag. Jag inser att det inte är tillåtet att tenta upp godkända betyg och att de där bokstäverna kommer att sitta där hela mitt liv. Och jag har verkligen försökt få bra betyg så det känns som ett misslyckande.
Under mina studier har jag:
- Kämpat med en ätstörning
- Läst extrakurser (alltså upp till 150%)
- Extrajobbat (bara det sista året)
- Levt i ett stormig förhållande
- Hoppat av en kurs mitt i programmet och bytt ut den mot det enda som fortfarande hade öppen sen anmälan (kanske inte de bästa) då jag mådde psykiskt dåligt.
- Pluggat max 15-30 timmar i veckan beroende på hur rolig kursen var
- Lyckats undvika kompletteringar och omtentor helt
- Gjort mitt bästa
Jag vill söka statliga jobb, inklusive två olika yrken som jag kanske kan verka olämplig för genom ovanstående lista.
Jag förstår verkligen inte, alla säger att "ingen kommer att titta på dina betyg" osv. "betygen spelar ingen roll" men är det verkligen sant?! Jag har valt bort högstatusutbildningar som på sätt och vis intresserade mig för vad jag trodde var mitt kall. Nu känns det som att jag inte har någonting.
Ni som har läst en utbildning på tre år eller mer, hur känner ni för era betyg?