Kan en flytt för ett litet barn vara traumatisk?
Hej,
Jag och min sambo ska flytta till en ny lägenhet (och ny stad) i slutet av mars.. Jag har börjat fundera över hur det här kommer att upplevas av min dotter (som då kommer att vara precis 13 månader gammal).
Kan en flytt i den här åldern upplevas som väldigt stressande? Vad tycker du att man kan göra för att mildra omställningen?
Det jag framför allt funderar över är om det kan vara stressande för henne att se folk som hon aldrig har träffat förut (den flyttfirma vi anlitar) bära ut alla möbler och tömma lägenheten? Helst av allt skulle både jag och min sambo vilja vara med under själva flytttillfället så att vi båda kan hålla koll på vad som händer och säga till flyttfirman vad som sen ska in i den nya lägenheten och vad som ska in i förrådet. Men samtidigt vill vi ju självklart inte riskera att vår dotter mår dåligt av själva upplevelsen av att lägenheten töms. Det kanske är väldigt skrämmande för ett litet barn?
Vi har diskuterat att en idé kanske vore att jag och dottern hittar på helt andra aktiviteter under den aktuella flyttdagen, dvs. att vi lämnar lägenheten som "vanligt" och att vi sen tar tåget till den stad vi flyttar till (är bara ca en timmes tågresa) och sen kliver in i den nya lägenheten när flyttlasset har anlänt och min sambo hunnit ställa ordning det värsta så att hon inte kommer in i ett totalkaos.
Men samtidigt kan ju det också upplevas som väldigt skrämmande för henne, och onaturligt. Att hon kommer in i en lägenhet där det står exakt samma möbler och samma leksaker som "hemma".
Som vuxen skulle man ju i alla fall uppleva det som betydligt mer absurt att plötsligt, oventandes om flytten, se sina saker i en helt främmande lägenhet jämfört med hur man skulle uppleva att se sina möbler bäras ut ur en lägenhet och in i en annan.
Hur tycker du att vi borde göra?
Blir jättetacksam för svar!!
Vänliga hälsningar,
Anna