• Äldre 4 Feb 15:57
    28242 visningar
    14 svar
    14
    28242

    Hur mycket ska katterna väga?

    Jag har två hankatter, en på 1 år och 3 månader, den andra är en månad yngre. De är inte kastrerade och äter samma mat, torrfoder och blötmat två gånger om dagen. Blötmaten är de dock väldigt kräsna med och äter bara om det finns just den sorten de tycker om. De är innekatter och brukar bara sitta på balkongen eller gå ut och nosa lite när vi följer med, däremot springer de runt ganska mycket i vår stora lägenhet.

    Iallafall, den lite äldre katten har börjat se ganska tjock ut, han är bred och har en hängmage, när han ligger ner så har han en massa hud/fett som "väller" ut Tungan ute han väger lite över 6 kilo.

    Den yngre katten är ganska liten, mindre än min lilla honkatt jag hade hemma för några år sen, och han ser verkligen slimmad ut. Nätt, liten, som en större kattunge, men jag är orolig att han är för smal. Han väger ungefär 3-4 kilo, men när jag lyfter honom kan jag ana ryggraden och revbenen. Inte så hemskt tydligt så det kanske är normalt, men ändå.

    Jag är rädd att den ena katten är överviktig och den andra underviktig. Hur mycket ska inne-hankatter på 1 år egentligen väga?

  • Svar på tråden Hur mycket ska katterna väga?
  • mammaN­ena
    Äldre 4 Feb 16:00
    #1

    fast det beror ju väldigt på ras, storlek på hela katten osv. Vi har 2 katter, dock ute katter, men dom är ganska stora bägge två, men den ena väger massor = en kompakt katt, men syns inte ett uns av övervikt. den andra har mycket päls, så han ser betydligt större ut än vad han är, men oxå ganska tung.
    Sen har vi mammas hankatt. något år yngre, men har inte alls samma kroppstyp eller vikt! en spinkig liten krake med få kilo på kroppen.

  • Äldre 4 Feb 16:33
    #2

    Det är ju som att fråga hur mycket en människa ska väga när den är 30 år, det är omöjligt.

  • Äldre 4 Feb 16:35
    #3

    Okej, så hur mäter jag hur stora de är i övrigt? Längden och över "axlarna" eller? :P nån sorts riktlinjer för kattvikt måste det ju finnas. Kanske inte vikt, men nåt. Hur vet man annars om katterna är överviktiga och så?

  • Äldre 4 Feb 16:35
    #4

    Sedan tycker jag att du ska kastrera dessa killar innan du får problem med kissmarkeringar. Och sedan skriver en tråd här inne som många gör att "kattjävlen ska avlivas för han kissar inne"

  • Äldre 4 Feb 16:38
    #5

    Om du är orolig för dina katter så ta dem till veterinären, åtminstone på djursjukhuset där jag bor har de en djursjukvårdare som är bra på övervikt och nutrition. Hade två kastrerade katter som båda var tjocka och en normalviktig. Det slutade med att alla tre fick mat 2ggr om dagen och att jag eller min man fick stå och kolla så att ingen tog något ur någon annans skål. Nu är alla tre normalviktiga och äter ett anpassat torrfoder och är normalviktiga.
    Lycka till! 

  • Äldre 4 Feb 19:51
    #6

    Jag frågade mina katters veterinär om vad som är normalt för en katt att väga. Jag fick då tipset om denna sida:


    http://vet.osu.edu/vmc/body-condition-scoring-chart

    Katter ska ha lite midja och revbenen ska kännas lätt. Så bild nummer tre är en normalviktig katt.

  • Äldre 4 Feb 19:54
    #7
    Tant Jansson skrev 2011-02-04 19:51:23 följande:

    Jag frågade mina katters veterinär om vad som är normalt för en katt att väga. Jag fick då tipset om denna sida:


    vet.osu.edu/vmc/body-condition-scoring-chart

    Katter ska ha lite midja och revbenen ska kännas lätt. Så bild nummer tre är en normalviktig katt.


    Tack! Ser på de här bilderna att lillkatten nog ligger mellan bild 2 och 3, och storkatten ligger mellan 3-5, lite svårt att se eftersom han bara har mage som hänger långt bak, inte hela buken liksom.
  • Äldre 4 Feb 19:59
    #8

    Jag tycker att du ska ringa din veterinär och berätta var dina katter ligger på skalan.

    Mina katter ser  - från sidan - nu ut som om de har hängmage. Men det är bara vinterpälsen. :D  För när jag rör på magen är den hård. Och utan fett. :D

  • Linnli­mpan
    Äldre 4 Feb 22:46
    #9

    "Tigermage" kan katter ha även om de inte är feta. Det är lös hud som hänger ner mellan bakbenen. Det är ärftligt och vissa raser har lättare att utveckla detta. Min norska skogkatt har detta och hon är inte ett dugg tjock.

  • Äldre 4 Feb 22:52
    #10

    Min katt har både det och fett lite överallt annars. Annars hade jag nog bara trott att det var hud :P men han är rätt maffig runt benen och överkroppen också.

  • Äldre 4 Feb 23:49
    #11

    Du kan rakna ut kattens BMI ocksa. Antagligen i inches eftersom det ar en amerikansk sida. Du kan konvertera dina matningar pa konvertera.nu Lycka till.


    I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • Äldre 4 Feb 23:50
    #12

    www.vetinfo.com/cat-obese-feline-bmi.html

    Forlat, glomde lanken


    I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • Äldre 16 Jan 09:39
    #13

    Du borde banta katten! Just nu när den är 1 år så är den en "Young adult" Dvs, att han inte riktigt borde väga över sex kg utan lite mera åt 4 1/2 - 5 kg... :) Mina två katter är 6 år och väger 4 1/2 kg och dom ser fortfarande lite mulliga ut..

  • Äldre 17 Jan 08:07
    #14

    Som flera redan svarat är det helt omöjligt att svara om de är över-/underviktiga utan att träffa och känna på katterna. 

    Som exempel kan jag nämna två av mina katter. De är båda bondkatter och i ungefär samma ålder, den ena väger dock 3,5kg utan att vara smal och den andra nästan 9kg utan att vara tjock. Man kan inte se den stora skillnaden bara genom att titta på dem, den lättare ser något nästan obetydligt mindre ut men hon har mer päls också. 

Svar på tråden Hur mycket ska katterna väga?